• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför bara index?

Hej - - -

Mitt andra inlägg blir en fundering som gnagt och frustrerat mig ett tag:

Varför kryllar det av klockmodeller som "bara" har index ("streck") som markeringar för siffrorna på urtavlan medan det finns ont om modeller med alla siffror (1-12) utskrivna? Mellanvarianten med 12, 3, 6, 9 + resten index finns förstås, plus en del andra variationer på det upplägget, men betydligt mer sällan alla siffror.

Detta stör mig, helt enkelt därför att jag aldrig har känt mig tilltalad av klockor som inte har siffror. Vet egentligen inte varför, men det är väl en smaksak, helt enkelt. Min morfars Omega Seamaster från 1960 har siffrorna 12, 3 och 9 (subsekunden "äter upp" sexan) och resten index, och den klockan gillar jag av känslomässiga skäl, men tycker egentligen inte att det är särskilt snyggt. Samma sak är det med ett par Inex-klockor jag ärvt av släktingar - inte en siffra!

Efter ganska mycket letande hittade jag Seiko Spirit Military Quartz SBCA001, som har suttit på min arm dagligen sedan runt nyår. Sådana här urtavlor skulle jag vilja se mer/fler av! Varför har de blivit så ovanliga?

DSC_0540.JPG


Ursäkta den dåliga bildkaliteten; jag kan inte på länga vägar mäta mig med mästerfotograferna här!
Armbandet är förresten inte original utan ett FlixoFlex-band. Det är den enda sorts armband jag står ut med av bekvämlighetsskäl! Är det helt "ute" nu för tiden?
 
Senast ändrad:

laketwig

Patek
2-Faktor
Det blir kanske lite mycket information på urtavlan med alla siffrorna, inte minst om man dessutom har 13-24 också som på din ... ;)

Ett trevligt alternativ till 12, 3, 6, 9 (där 3 oftast går bort för datum) är det omvända, dvs allt utom 12, 3, 6, 9. Blir bättre balans då 3'an som sagt oftast går bort. Min Mark XVI har sådant upplägg:

IWC M 2014-06-07.jpg
 

BadkarsPiraten

Vacheron
För mig är det konstigt att man ens vill ha siffror på tavlan.
Index vinner lätt! Efter det romerska siffror medans vanliga siffror inte ens finns på kartan för mig.
 

mouqvist

Rolex
Antar att tydligheten är viktigast i ex. militärt sammanhang. Då ska man kunna läsa tiden fort som f..
En dressigare klocka skulle förmodligen barnslig ut med en massa siffror.
Tycker också bäst om tavlor med siffror, favoritvarianten är (12) 3 6 9 som på B&R, IWC, Panerai, Sinn 757, Rolex Explorer, Glycine Incursore, osv
 

AgE

Omega
Endast index är överlägset imo. Vad ska man med siffrorna till, man fattar ju vad tiden är ändå? Siffror gör bara att tavlan ser mer plottrig ut. Endast 3 6 9 funkar också på vissa modeller, typ Explorer.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ser inte att det ena är "fel" utan har haft klockor med båda versionerna av index. Härär några jag haft med siffror där jag tycker det funkar.
DSC_0736_zpsd7792d3c.jpg

FFF1_1351024bw.jpg
 

corbendallasx

Friends of KS
Varför?
För att dom flesta som bär klockor kan klockan kanske?
Uret du visar upp ser för mig ut som en skolklocka till någon som skall till att lära sig klockan, alternativt en amerikan som inte fortfarande inte förstått sig på 24-timmarsvisning :)

För egen del tycker jag en tavla utan siffror oftast ser "lugnare" ut.
 
Varför?
För att dom flesta som bär klockor kan klockan kanske?
Uret du visar upp ser för mig ut som en skolklocka till någon som skall till att lära sig klockan, alternativt en amerikan som inte fortfarande inte förstått sig på 24-timmarsvisning :)

För egen del tycker jag en tavla utan siffror oftast ser "lugnare" ut.
Lite hårt, men lite så tycker jag med. :p

Har inget emot siffror, men en blandning är att föredra tycker jag, alternativt endast stav/pil/whatever-index
 

Knight

Cartier
Arabiska siffror känns för mig ofta ganska juvenilt och plottrigt, med vissa undantag - typ IWC's portugese.
 

Blackmore

Panerai
Stavindex föredrar jag personligen. 3, 6 och 9 kan funka, eller som på IWC:n. 1 - 12 går bort i nio fall av tio för min del, plottrigt helt enkelt.
 

Båtkocken

Panerai
2-Faktor
Hade gärna sett att det bara var lite större 12, 6 och 9 på Glycinen men på Seikon tycker jag det är perfekt som det är nu och skulle inte vilja ha index över hela där.

bild 3 (10).JPG
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Tycker en klocka ser med exklusiv ut med enbart index.
När alla siffror står på tavlan känns det som en klocka för barn som övar på vad klockan är. ;) haha
 
Kul reaktioner från alla hittills! :woot:

Det ser ut som att jag är lite "kärringen mot strömmen"! Inte helt ovanligt när det gäller mig - - - Eller så är jag en juvenil amerikan! ;) Fast jag måste säga att det förvånar mig lite att så många föredrar index.

Skämt åsido; det kanske är väggklockorna som på något sätt satt normen för mig - där brukar ju oftast alla 12 klockslagen vara utskrivna med siffror (fast jag har flera väggur med index också).

Pelarn65 - den klockan var extra häftig! Nästan ännu värre än min "baklängesklocka". Inget man visar för barn som skall lära sig klockan - - -

Själv har jag upptäckt att siffrorna är bra när de har lume; det är ju lätt att missta sig på indexen på natten om alla har en likadan prick.

Vore kul att se fler bilder på urtavlor med siffror! Ni är så duktiga på att hitta bilder och modeller - - -
 
Senast ändrad:
Topp