• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför bara index?

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Håller med dig nästan 100%, gillar också klockor utan index, men alla klockor passar inte med arabiska eller romerska siffror, så det är bra att valmöjligheten finns att bytta klocka.


image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


Och så några som skall vara utan siffror!
image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
image.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag föredrar stavindex framför arabiska siffror till index. Romerska har jag svårt för.
Det finns fler kombinationer av siffror blandat med stavindex, som Bulgaris 12 och 6.
image.jpg

Här är mina andra med siffror, Fortisen är som ett flyginstrument, så där känns det rätt.
image.jpg

Schwarz Etienne och Zenithen är bara så snygga med siffror, så där skulle jag inte vilja ha det på något annat sätt;
image.jpg
image.jpg

Tudorn hade nog dock gärna fått ha stavindex
image.jpg
 
Många fina bilder - kul att se!

Någon nämnde 24-timmarstavla, och det står faktiskt på min önskelista: ett armbandsur eller fickur med alla timmar (1-24 i stället för 1-12) på urtavlan. Finns några sådana bland forumisterna skulle det vara kul att få se bilder.
 
Senast ändrad:

Spindel

KS vulkanolog på Island
Helvete nu inser jag vilken klocka Orient Mako ska efterlikna!!! Av någon anledning har jag aldrig sett just den modellen av FF, jag är å andra sidan ingen expert på BPs klockor.

För att svara på TS fråga tycker jag personligen det blir för plottrigt sifferindex på samtliga positioner, för mig funkar 12, 3, 6 och 9 eller 12, 2, 4, 6, 8 och 10 optimalt (ha iof inget emot klockor med t ex stavindex variation förnöjer).

Undantaget med sifferindex för mig är väl klockor med typ B tavla, men det är ju ett ganska specifikt utseende ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Helvete nu inser jag vilken klocka Orient Mako ska efterlikna!!! Av någon anledning har jag aldrig sett just den modellen av FF, jag är å andra sidan ingen expert på BPs klockor.

För att svara på TS fråga tycker jag personligen det blir för plottrigt sifferindex på samtliga positioner, för mig funkar 12, 3, 6 och 9 eller 12, 2, 4, 6, 8 och 10 optimalt (ha iof inget emot klockor med t ex stavindex variation förnöjer).

Undantaget med sifferindex för mig är väl klockor med typ B tavla, men det är ju ett ganska specifikt utseende ;)
Nej, någon expert på BP är du nog inte, för det är en moddad Seiko på bilden. ;)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Nej, någon expert på BP är du nog inte, för det är en moddad Seiko på bilden. ;)
Puhh då är det inte en BP, men den är fan moddad för att likna en BP :)

EDIT:// Å andra sidan skall den modden likna denna som jag hittade efter lite googlande, men den är inte riktigt lika lik Makon då visarna är lite annorlunda
image.jpg
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
Full uppsättning av siffror ger en utilitaristisk/militär touch tycker jag. Valingt på olika typor av militärklockor. Gillar t.ex. Hamilon
image.jpg
 
Full uppsättning av siffror ger en utilitaristisk/militär touch tycker jag. Valingt på olika typor av militärklockor. Gillar t.ex. Hamilon
image.jpg

Just den där klockan (modellen alltså!) är den enda klocka jag sålt i hela mitt liv! Jag fick den av mitt ex, och klockan som sådan gillade jag, men automatare visade sig ganska fort vara ett dåligt alternativ för mig, som har ett rörelsehinder. Jag borde ha valt den manuellt uppdragna versionen eller quartzversionen! Men jag sålde den och så fick det bli en Seiko Spirit Military i stället. Gillade båda skarpt utseendemässigt. Saknar safirglaset på Hamilton, men Seikon har i mitt tycke bättre lume och är något mindre, vilket min handled är tacksam för. MEN - så länge det varade njöt jag av Hamilton!
 
Senast ändrad:
Topp