• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför behåller urmakaren klockan...

Sond

Patek
Om jag skall operera knät så kontrollerar doktorn vad som behöver göras. En tid för operation planeras in och ev delar beställs och sedan går man hem. Inte ligger man där i 7 veckor i väntan på operation...

Varför kan urmakarna inte göra lika? Lämna in klockan på undersökning, utred, kostnadesberäkna, planera in arbetet och lämna tillbaka uret till kunden. Lätt som en plätt, eller..?
 

Omega

Omega
Jag tror att du får fråga urmakaren... men om det inte är något fel på klockan som hindrar vardagligt bärande tycker jag väl att man kan få tillbaka den tills delarna som skall bytas är hemma och arbetet planerats in.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Helt vansinnigt. Var inne för trycktest och de ville ha åtta dagar på sig. Jag sa "men det tar ju bara några minuter att göra".
- Ja, men vi har mycket att göra nu. Vi kan inte göra det förrän tidigast i början av nästa vecka.
- Men då kan jag väl komma och lämna den på måndag?
- Nej det går inte, vi vill göra det riktigt och då tar det lite tid.
- Vadå riktigt? Det tar oavsett hur noga ni är bara några minuter.
- Om du lämnar idag får du den nästa tisdag troligtvis.

Så fan heller. Sket i att lämna in den. Inte ok!
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Sond skulle kunna vara typ som en pant. Då urmakaren beställt delar. Vore inte så fett att sitta med delarna om sen inte jeppen kommer in med klockan.
 

McGyver

Rolex
Problemet är väl att urmakaren "opererar" på din klocka, ser att "menisken" är kass men han/hon har kanske inte en menisk hemma till en vansinnigt klockintresserad rödhårig 35-åring, då han inte kan ha delar till alla fotbollsspelare på lager. Skickar han sedan hem den rödhårige herren med ett tillfälligt lappat knä så riskerar han/hon att a) Knäet pajar innan nästa operation med en arg fotbollsspelare som följd eller b) Den rödhårige mannen är på Mallis och dricker bira med polarna när menisken dimper ner i posten! ;)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Som med service av bil.. är det två veckors väntetid så inte fan lämnar man bilen hos verkstan i två veckor.. haja vilken parkering dem skulle behöva ;)
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Visst hade det varit trevligt... jag lämnade in min GMT-C för byte av fjäder hos AD... detta var den 30/7 och den är fortfarande inte tillbaka
 

SJ Smythe

Cartier
Om AD'n är tvungen att skicka iväg klockan till ett service center i tjottahejti, vilket har hänt med en Omega, kan jag köpa att den är borta ett tag. Svårt att koordinera scheman.

Om arbetet görs på plats är det mer svårbegripligt. Betalar gärna handpenning eller deposition om problemet är risk vid beställning av delar.
 

djanbin

Omega
Varför vill man ha klockan på sig under tiden om den är trasig? I fallet med byte av externa delar är det väl bara att fråga handlaren i fråga om man kan betala i förskott och få ha klockan under tiden, går det så går det... i annat fall tar man ju in den eftersom det generellt sett är enklast för alla inblandade.
 

Ryttaren

Rolex
Om det t.ex. handlar om en service så lär väl klockan behöva plockas isär för att bedöma slitaget på alla kuggar. Då förstår man ju att den bör ligga nerplockad till delarna kommit.
 

_jonte

Patek
Helt vansinnigt. Var inne för trycktest och de ville ha åtta dagar på sig. Jag sa "men det tar ju bara några minuter att göra".
- Ja, men vi har mycket att göra nu. Vi kan inte göra det förrän tidigast i början av nästa vecka.
- Men då kan jag väl komma och lämna den på måndag?
- Nej det går inte, vi vill göra det riktigt och då tar det lite tid.
- Vadå riktigt? Det tar oavsett hur noga ni är bara några minuter.
- Om du lämnar idag får du den nästa tisdag troligtvis.

Så fan heller. Sket i att lämna in den. Inte ok!
Vart var detta?
 

Sond

Patek
Först vill jag reda ut en sak. Om klockan är helt trasig(eller patienten medvetslös) gör det inget om klockan stannar hos urmakaren i 7 veckor. Men ett glasbyte? service?

Jag tror att alla sådana här processer är styrda av ett internt perspektiv. Så här har vi alltid gjort. Så där gör vi aldrig. Det blir så krångligt för OSS. Man har helt enkelt inte haft en verksamhetsutveckling med kunden i centrum.

När jag lämnade in min Explorer tittade de på den under ett dygn. Då visst de i princip vad de skulle beställa för delar. Där kunde jag kunnat hämta ut den och behållit den tills det var dags för service.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Intrssant frågeställning! Finns det verkligen ingen urmakare eller nån annan insatt här som kan svara på frågan. När jag lämnade in min Titus på grundservice tog det två månader!?
 

andheg

Rolex
2-Faktor
Skiljer sig nog åt. Min uris kollar alltid upp vad som behövs göras, lämnar kostnadsförslag och sedan så får jag bestämma om jag vill ha tillbaka den och lämna in den när han har tid eller låta den var kvar. Men jag förstår vad ni menar:)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Beror ju också på om de gör det på plats eller ej. La en klocka på posten idag, räknar med ha den till jul igen :(
 
Topp