• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför datum kl 3 alt 6

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har funderat ett tag på varför klocktillverkare alltid sätter datumet klockan 3, ok ibland kanske det sitter klockan 6.

Finns det någon anledning till detta? Jag menar datumringen är ju rund, så om någon vill skapa en ny design borde ju datum klockan 9 enkelt kunna bli en ny hype och något som enkelt skulle kunna skapa ett särdrag hos en klocktillverkare som vill sticka ut och snabbt bli igenkänd av kunderna. :)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Jag hittade EN efter lite googling.

849f43d97f34e38d3e21367156c33e8c.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tror du inte det handlar mest om tradition? Kan det vara att ETAs verk är konstruerade för att visa det kl 3 och så många använder dessa?
Min GP har datumet klockan halv två;
imkhjage.jpg


Och min Schwarz Etienne kl 12, fast det är ju big date med två skivor;
IMG_9395.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tror du inte det handlar mest om tradition? Kan det vara att ETAs verk är konstruerade för att visa det kl 3 och så många använder dessa?
Min GP har datumet klockan halv två;
imkhjage.jpg


Och min Schwarz Etienne kl 12, fast det är ju big date med två skivor;
IMG_9395.JPG
Tror absolut att det handlar om tradition, dock så ser jag inget problem i att sätta datumet kl 9. Någon tillverkare borde ta tag i saken och bara skapa klockor med datum kl 9, skulle verkligen skapa en tydlig särskiljning från övriga tillverkare... :)
 

Point Blank

Cartier
Tror absolut att det handlar om tradition, dock så ser jag inget problem i att sätta datumet kl 9. Någon tillverkare borde ta tag i saken och bara skapa klockor med datum kl 9, skulle verkligen skapa en tydlig särskiljning från övriga tillverkare... :)

Datumet skall sitta kl 3, punkt! Hade nog aldrig köpt en klocka där datumet satt kl 9. Kl 6 fungerar väl i nödfall men helst inte.
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Har funderat ett tag på varför klocktillverkare alltid sätter datumet klockan 3, ok ibland kanske det sitter klockan 6.

Finns det någon anledning till detta? Jag menar datumringen är ju rund, så om någon vill skapa en ny design borde ju datum klockan 9 enkelt kunna bli en ny hype och något som enkelt skulle kunna skapa ett särdrag hos en klocktillverkare som vill sticka ut och snabbt bli igenkänd av kunderna. :)
Har man klockan under manschetten är det ju onekligen mest praktiskt att ha datumet klockan 3. Man behöver bara sträcka lite på handleden för att kunna se datum. Samma sak om man jacka på. :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tror du inte det handlar mest om tradition? Kan det vara att ETAs verk är konstruerade för att visa det kl 3 och så många använder dessa?
Min GP har datumet klockan halv två;
imkhjage.jpg


Och min Schwarz Etienne kl 12, fast det är ju big date med två skivor;
IMG_9395.JPG
Big date klockan 12 är snyggt och häftigt. Klockan 6 är också bra. Har inte förlikats med datum klockan 4:30 etc.

En klocka utan datum ser jag dock som en fördel.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Ja, Orient har några modeller med datum kl 9. Hade lite svårt för det i början men en vanesak bara. Tror som så många andra att det mestadels handlar om tradition.
20150609_175825~2.jpg
 

Kairo

Panerai
Datum kl 9 var jobbigt att titta på... Kl 12, 3 & 6 funkar, tycker jag. Kl 4.30 på vissa kronografer. Men kl 9... :stop:
 

GurraG

Cartier
Handlar säkert mest om vana och att hitta balans i formspråket. Klockan 6 är ju inte speciellt ovanligt och klockan 9 finns ju absolut men jag tror det var vanligare förr, t.ex. hade Heuer Carrera 45 datumet där. Jag gillar personligen mellan 4-5 på kronografer som Zenith ofta har.

OT så gillar jag i och för sig också udda placering av kronor, vänsterkrona är fantastiskt och klockan 4 funkar också. Återigen tror jag att det är tradition och vana men när man inte behöver vrida upp klockan är det ju en fördel att det är placerad så den inte sticker in i ovansidan på handen.
 
Topp