• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför dekorerades urverk?

Minuteman

Rolex
En fråga som jag började fundera över när jag skruvade lite på urverket i denna City:
P1020512.JPG

Denna klocka gissar jag var ett rent bruksföremål när den var ny.
En ganska enkel klocka, och sannorlikt ingen lyxprodukt (definitivt inte jämfört med många andra klockor).
Trots detta är urverket (AS 984) vackert, och man har uppenbart laggt möda på att få det att se dekorativt ut, i likhet med de flesta andra urverk från denna tid.
P1020505.JPG

Vad är anledningen till att man dekorerade urverket till denna typ av klocka?
Var förväntningen att den som köpte den överhuvudtaget någonsin skulle se det? Den har ju skruvboett, och jag antar att ägaren inte hade någon anledning (eller verktyg) att öppna den?
Eller var det i första hand för att upprätthålla yrkesstoltheten hos de som tillverkade den, och urmakaren som servade den?

Man kan ju förstå det nu för tiden, med glasbaksidor, och klocknördar som skruvar upp uren och beundrar innehållet, men det var ju annorlunda förr antar jag.

Hur tänker ni om detta?
 

Sond

Patek
En fråga som jag började fundera över när jag skruvade lite på urverket i denna City:
P1020512.JPG

Denna klocka gissar jag var ett rent bruksföremål när den var ny.
En ganska enkel klocka, och sannorlikt ingen lyxprodukt (definitivt inte jämfört med många andra klockor).
Trots detta är urverket (AS 984) vackert, och man har uppenbart laggt möda på att få det att se dekorativt ut, i likhet med de flesta andra urverk från denna tid.
P1020505.JPG

Vad är anledningen till att man dekorerade urverket till denna typ av klocka?
Var förväntningen att den som köpte den överhuvudtaget någonsin skulle se det? Den har ju skruvboett, och jag antar att ägaren inte hade någon anledning (eller verktyg) att öppna den?
Eller var det i första hand för att upprätthålla yrkesstoltheten hos de som tillverkade den, och urmakaren som servade den?

Man kan ju förstå det nu för tiden, med glasbaksidor, och klocknördar som skruvar upp uren och beundrar innehållet, men det var ju annorlunda förr antar jag.

Hur tänker ni om detta?

Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor och funderingar. Men samma tanke har slagit mig. Och på något sätt är just dessa detaljer bra exempel på detaljer som som höjer känslan för klockor. Om man vet om det...
 

Minuteman

Rolex
Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor och funderingar. Men samma tanke har slagit mig. Och på något sätt är just dessa detaljer bra exempel på detaljer som som höjer känslan för klockor. Om man vet om det...
Jo, exakt. Det förhöjer värdet för oss klockdårar, för vi vet mycket väl vad som gömmer sig inne i boetten, men visste de ursprungliga brukarna, ens om detta? De som skaffade en klocka för att det var den enda praktiska sättet att veta vad klockan var, i en tid långt innan den sysslan togs över av mobiltelefonen.:)

Antar att det kan vara ett arv från fickuren, men dessa kunde man ju mer eller mindre öppna utan verktyg.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
vet inte heller egentligen men kan det inte vara delvis en funktionell orsak? typ: fasningar runt juvelerna håller oljan på plats, guldinfattade juveler går att byta och det är mindre risk för korrosion, med geneva stripes fastnar eventuella partiklar och olja på vift ovanpå bryggorna istället för att leta sig ner i verket, blånering gör skruvskallarna hårdare, med fasade bryggkanter minskar risken att man slår av en mikroskopisk bit som hamnar i verket etc.etc...?:)
 

rogart-63

Patek
Kan det vara för att få klockfabriken i detta fall att använda just AS verket. Om du skulle göra klockor och stod i begrepp att köpa in ett stort antal verk så skulle du väl ta det snyggaste om alla kostade lika mycket .Så för att stå sig i konkurrensen så smyckade man sina verk.

Skickat från min C1905 via Tapatalk
 

Minuteman

Rolex
vet inte heller egentligen men kan det inte vara delvis en funktionell orsak? typ: fasningar runt juvelerna håller oljan på plats, guldinfattade juveler går att byta och det är mindre risk för korrosion, med geneva stripes fastnar eventuella partiklar och olja på vift ovanpå bryggorna istället för att leta sig ner i verket, blånering gör skruvskallarna hårdare, med fasade bryggkanter minskar risken att man slår av en mikroskopisk bit som hamnar i verket etc.etc...?:)
Tror att det kan ligga en del i detta.
Att förgylla delar av verket kan ju vara ett sätt att minska risken för korrosion. Dock är det nog inte hela svaret, då borde ju alla verk fortfarande ha detta, och en hel del senare verk är ju mycket enklare i utseendet.
 

Minuteman

Rolex
Kan det vara för att få klockfabriken i detta fall att använda just AS verket. Om du skulle göra klockor och stod i begrepp att köpa in ett stort antal verk så skulle du väl ta det snyggaste om alla kostade lika mycket .Så för att stå sig i konkurrensen så smyckade man sina verk.

Skickat från min C1905 via Tapatalk
Det skulle ju stämma om man kunde göra utsmyckningen utan att det påverkade kostnaden, vilket antagligen inte är fallet.
Jag tror svaret ligger i att det var ett sätt att berömma kvalitén på arbetet på urverket, vilket definitivt kan resultera i att man valde just detta verk som du säger. Dvs ett utsmyckat urverk ansågs vara en kvalitetsstämpel, både när man skulle köpa in verk, och för att utmanaren skulle kunna se att det var kvalitet på verket, och att det var "värt" en bra service.
Tittar nan på andra mekaniska konstruktioner från 30-50 talet så är ju de också ofta utsmyckade i betydligt högre grad än de som tillverkats senare. Kanske för att visa på kvalitet och yrkesstolthet?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jo, ibland funderar man på om det har en ekonomisk eller hantverksmässig status! Ibland kan det faktiskt vara tvärtom. De enklare verket har ett större ekonomiskt värde än det mer dekorerade. Detta resonemang håller självklart inte vid inköpstillfället då de mer dekorerade verket troligen skulle inbringa mer intresse!

Om två klockor med likvärdiga komplikationer med nästa likartat pris tävlar om en kund kan nog ett dekorerat verk avgöra!

Här är två sturmanskie (Gagarin) från 1950 respektiver 1952 - en med Geneva stripes och en utan. I grunden två mycket enkla verk som var riktiga arbetshästar under denna tid. I detta fallet har den utan stripes från 1950 (undre bilden) större ekonomiskt värde än den övre med Geneva stripes från 1952. I vintagevärlden är allt ibland upp och ner!:)
02HTFB7.jpg


fqhcs4w.jpg
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Mycket bättre. Bra tumregel - om det finns ett namn på originalspråk (visst, vi kan säga att genfer streifen också är ett "riktigt" namn) och ett på svenska...varför då envisas med att säga det på engelska?

Andra matnyttiga glosor att ta med sig i KSandet kan vara boett, glasring, inlägg, kupat och lysmassa.
 

DrDre

Patek
Mycket bättre. Bra tumregel - om det finns ett namn på originalspråk (visst, vi kan säga att genfer streifen också är ett "riktigt" namn) och ett på svenska...varför då envisas med att säga det på engelska?

Andra matnyttiga glosor att ta med sig i KSandet kan vara boett, glasring, inlägg, kupat och lysmassa.

Vill man kanske till "Singlar straps" lista kanske ockå lägga till "remmar" istället för "straps"? :)
 

Minuteman

Rolex
...

Om två klockor med likvärdiga komplikationer med nästa likartat pris tävlar om en kund kan nog ett dekorerat verk avgöra!

...

I detta fallet har den utan stripes från 1950 (undre bilden) större ekonomiskt värde än den övre med Geneva stripes från 1952. I vintagevärlden är allt ibland upp och ner!:)
Frågan är bara om kunderna såg verken i samband med köp?
Visade urmakaren upp verken, eller användes bilder på dem i annonsering etc? Annars kan det ju inte ha varit en faktor när kunden valde klocka.

Värdet på vintage ur idag styrdes som du säger av helt andra faktorer än urverkets utseende, även om jag tror att vi som köper dem nu har större chans att uppskatta dem :)
 
Topp