• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför denna big size-hets?

Ministern

Founder
2-Faktor
Hehe, men varför då bry sig en millimeter om att stora okunniga massan tycker att man har en för liten klocka? Det är väl värre för oss som gillar 43mm som får skit av forumkamrater.

Folk får bära vilka klockor de vill, problemet är oftast att de har smala handleder och kallar de som bär klockor anpassade för sina handleder gubbiga samt att de bär damur.. :)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Folk får bära vilka klockor de vill, problemet är oftast att de har smala handleder och kallar de som bär klockor anpassade för sina handleder gubbiga samt att de bär damur.. :)

Jo, men det är nog ofta ett försvar för att bära lite större klockor. :) plus att anpassade är ju i många fall en smaksak och trots allt inte en skostorlek.
 

SSL

Audemars
Jag är relativt ny inom klockbranschen, letar mitt första "exklusivare" ur. Älskar verkligen speedmasters design och prövade idag reduced modellen (39mm) vilken jag trodde jag skulle köpa, väl på kändes den bara liten, snygg men liten. Blev inte alls det halleluja moment jag hade planerat. Är van med seiko 009 och steinhart sub som båda har 42mm storlek. En storlek som enligt mig är den perfekta storleken!

Roligare med en bild så här ett wristshot på speedmastern från idag.
image.jpg

Tycker den ser ut att sitta ok. Kanske är det en vanesak.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Har svårt att formulera detta på ett sätt som inte kan uppfattas provocerande men det är med ödmjukhet jag säger detta, jag och flera storväxta vänner till mig anser att detta beror på att små killar vill känna sig större. Tittar man på vissa modeplagg så ser man att små taniga killar/män som egentligen är en S/M har en L/XL, min teori med som jag delar med mina storväxta kompisar (195cm+-140kg+) är att många märken gör så för att män ska känna sig lite mer fit/manliga/biffiga. Med detta menar jag inget illa om småväxta/smala/otränade eller någon annan som jag glömt nämna.

Aha, antar att det är lite samma fenomen som när tunga men ofta väldigt kortväxta kvinnor, färgar sitt kortklippta och moderna hår i någon gräll färg. Gärna rosa,lila eller knallrött.
Detta för att på något sett växla fokus...
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Oj denna tråd sprang iväg :)

Min största klocka är 44 mm och det är verkligen gränsfall för mig (enligt mig).
Jag trivs nog bäst med klockor som är runt 36 mm egentligen, därför är alla mina klockor (som jag använder) utom Tissoten inom spannet 37,5-44 mm ;)

Fast det som egentligen stör mig mer är att så många klockor också är så djävla tjocka numera, det är bara OK (nu när jag är smakpolis) på djupdykare där det finns en riktig funktion med grövre dimensioner på boetten.

På den punkten vinner min Tissot från 40-talet lätt(dock är den manuell vilket tillåter en tunnare konstruktion).

EDIT:// ska tillägga att tissoten mäter 32 mm men jag bär den med stolthet då den även burits av min farfars far.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Aha, antar att det är lite samma fenomen som när tunga men ofta väldigt kortväxta kvinnor, färgar sitt kortklippta och moderna hår i någon gräll färg. Gärna rosa,lila eller knallrött.
Detta för att på något sett växla fokus...
Så kvinnor färgar håret och män köper för stora kläder och attiraljer, problem löst :) Helt ärligt tycker jag att det finns både stora och små klockor på marknaden men inte många dykare runt 35mm.

Jag mätte för första gången i livet handleden precis, mellan handen och knölen.

Ska också trycka in utbud efterfrågan så har jag fått med allt jag ville säga.
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Jag tänker att det är upp till var och en att avgöra vad som passar på den egna handleden!
Personligen tycker jag om att ha olika storlek på mina klockor. Blir mer omväxlande och kul helt enkelt.
 
  • Like
Reactions: ssl

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Tröttsam diskussion, särskilt när den baseras på en bild på en klocka på en handled tagen med mobiltelefon. (Vilket Singular redan påpekat.)

110601-311-2.jpg


120410-Size.jpg

Din panna sitter enl min mening helt perfekt. Men hur hade den suttit om du hade en 15cm handled? Smaken är som sagt väldigt spridd och detta är även en del av härligheten i intresset. Jag får se många klockor och kombinationer som jag inte ens kan föreställa mig. Men det borde finnas något form av gyllene snitt. Eller något av en "vedertagen sanning" på vilken klockstorlek man "kan" bära.

Finns nog inget rätt-svar på storleksfrågan.
http://forums.watchuseek.com/f17/what-point-watch-simply-too-big-887245.html den här tråden är uppe i 45sidor på temat.
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
Är väl mest en fråga om vad man kan bära upp snyggt. Mina handleder skiljer nog 100mm från Arnies, så vi väljer olika mm
 
Topp