• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför "dinka"?

JaTack

Rolex
2-Faktor
Ingen i Skåne säger "r" heller, ändå används det ganska frekvent i resten av landet ;) :D

R hör man en hel del här i Skåne. Jag som inte är inföding brukar utmärka mig med min avsaknad av just r, och när jag kommer hem så säger folk att jag tar med r:en hem.. Det är inte lätt :shifty:

On topic igen, är det någon som kollat upp källorna på Spencer66? ;)
 

SJ Smythe

Cartier
"Hodinky" på tjeckiska betyder armbandsur, en tydlig inspirationskälla för namnet på en känd klockblogg och min gissning på ursprunget till slanguttrycket dinka.

Källhänvisning: Google translate
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Dinka kommer från det latinska dinticus. En dinticus var en befattning i den romerska armen. De fungerade som talande "klockor". Nattetid vandrade det runt och gav tid vid varje timme. Vid strid så koordinerade de anfallen tidsmässigt genom att ha talkedjor mellan de olika enheterna. De skrek tiden och räknade ner. Kan nog jämföras med en regattaklocka. Tjänsten var mycket åtråvärd men IOM att de var obeväpnade farlig. Livslängden på en dinticus var kort men om de överlevde så blev de hemförlovade redan efter fem år (vanlig legionär 20 år). De fick då en livsvarig pension. Flera kända romerska poeter var dinticusar i romerska armen, däribland Ero Ticus den äldre.


...hehe, good one boss... "Ero Ticus" har vi väl alla läst...
 
Dinka kommer från det latinska dinticus. En dinticus var en befattning i den romerska armen. De fungerade som talande "klockor". Nattetid vandrade det runt och gav tid vid varje timme. Vid strid så koordinerade de anfallen tidsmässigt genom att ha talkedjor mellan de olika enheterna. De skrek tiden och räknade ner. Kan nog jämföras med en regattaklocka. Tjänsten var mycket åtråvärd men IOM att de var obeväpnade farlig. Livslängden på en dinticus var kort men om de överlevde så blev de hemförlovade redan efter fem år (vanlig legionär 20 år). De fick då en livsvarig pension. Flera kända romerska poeter var dinticusar i romerska armen, däribland Ero Ticus den äldre.

Grymt! Då vet man var det kommer ifrån och betyder, nytt ord för mig då! :D ;)
 
Topp