• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför erbjuder inte klocktillverkaren en produkt såsom biltillverkarna gör?

Tärnan

Cartier
dvs med tillval? en sorts moddning men utan att tappa identiteten.

Läste nyss tråden om "vad avskyr du mest på en klocka" och snabbt slås man av hur svårt det är att hitta sin favoritklocka.
Tänk er att gå till sin AD o köpa senaste rolexen, omegan, tudorn eller vad det nu är. Välj tillval (inte för många tillval dock, identiteten får ju inte gå förlorad) som ex. färg på bezel, tavla, länk, visare (snowflake el mercedes etc), borrade lugholes, m.m. Precis som en bil m.a.o.

Uppsidan för tillverkaren blir högre pris men framförallt mer efterförsäljning av tillval. För brukaren är ju uppsidan stenklar, du får din klocka som du vill ha den och även nästa brukare har lättare att anpassa den så att den blir optimal.
Nedsidan för tillverkaren blir just kundanpassning o därmed inte löpande bandet-principen men man kan tänka sig att tillvalen endast är av sådant slag att en AD ska kunna göra justeringarna själv.

Jag är förvånad att detta inte finns, är det något som en tillverkare alltid är intresserad av så är det aftermarket-produkter? Det är inga jättemarginaler på en dammsugare, däremot på dammsugarpåsar.

Moddning finns men inte på de lite bättre uren och definitivt inte genom tillverkaren själv. När får vi se den här kundanpassningen?
 

Husse

Patek
@Tärnan du får ta patent på din ide fort som attan, och sälja den till Omega! Snacka om limited edition, dom verkar ju gilla det! Men din variant äger totalt!;)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Finns inte det redan? Är det inte därför det finns så många referenser? Med val av referens gör du ju ditt val av kulör på tavla, länk, boett, form på glas, armband, komplikation, metallval etc. :bored: Har jag inte tänkt klart?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Kolla på Ochs Und Junior:
https://www.ochsundjunior.swiss/watches/date/customizer2/

Det går att ändra en hel del.
ochs_und_junior_due_ore_01.jpg
 

Tärnan

Cartier
Finns inte det redan? Är det inte därför det finns så många referenser? Med val av referens gör du ju ditt val av kulör på tavla, länk, boett, form på glas, armband, komplikation, metallval etc. :bored: Har jag inte tänkt klart?
Nä då har du inte valt något annat än det tillverkaren vill erbjuda. Om du hade velat vara unik med just domed glas exempelvis?
 

Tärnan

Cartier
Vi tar ett ex.
Tänk om jag velat ha tudor black bay blue med snowflake och fakepatinan som på black bay black?
 

MånsT

Rolex
Nä då har du inte valt något annat än det tillverkaren vill erbjuda. Om du hade velat vara unik med just domed glas exempelvis?
Men det är ju samma sak ändå. Du kan köpa en Datejust i en miljon olika varianter av länkar, tavlor, metaller osv. På samma sätt kan man köpa en Audi A6 med i många olika utföranden vad gäller färg, fälgar, motor, bränsletyp, klädsel, interiörfärg, panelinlägg, osv. Bägge två är valbara i sitt utförande men endast av det som tillverkaren erbjuder. Vet inte hur du tänker men för mig är det samma sak.

Att sen någon vill ha en DJ i kolfiber eller sin A6-klädsel i tyg från badbyxor är inget Rolex eller Audi vill representera. Som tur är.
 

Tärnan

Cartier
Men det är ju samma sak ändå. Du kan köpa en Datejust i en miljon olika varianter av länkar, tavlor, metaller osv. På samma sätt kan man köpa en Audi A6 med i många olika utföranden vad gäller färg, fälgar, motor, bränsletyp, klädsel, interiörfärg, panelinlägg, osv. Bägge två är valbara i sitt utförande men endast av det som tillverkaren erbjuder. Vet inte hur du tänker men för mig är det samma sak.

Att sen någon vill ha en DJ i kolfiber eller sin A6-klädsel i tyg från badbyxor är inget Rolex eller Audi vill representera. Som tur är.

Rolex datejust håller jag med dig om, den finns i en sjuk mängd varianter, långt fler än vad Tudor eller Omega erbjuder med sina modeller. Här är det nästan tvärtom, här skulle Rolex ha nytta av minska varianterna o låta AD:n plocka ihop en kundanpassning. Kan inte vara lätt för vare sig Rolex eller en AD att ha så många modeller att hålla koll på. Men tittar du istället på Omega o Tudor så får du nöja dig med deras sammansättning. Som sagt, en Tudor black bay blue med fakepatina o snowflake eller en Planet Ocean med Liquidmetal bezel i orange såsom jag vill ha den? Badbyxeklädsel vill ingen ha, lika lite som MickeyMouse på urtavlan.
 

Zingo

Rolex
Rolex datejust håller jag med dig om, den finns i en sjuk mängd varianter, långt fler än vad Tudor eller Omega erbjuder med sina modeller. Här är det nästan tvärtom, här skulle Rolex ha nytta av minska varianterna o låta AD:n plocka ihop en kundanpassning. Kan inte vara lätt för vare sig Rolex eller en AD att ha så många modeller att hålla koll på. Men tittar du istället på Omega o Tudor så får du nöja dig med deras sammansättning. Som sagt, en Tudor black bay blue med fakepatina o snowflake eller en Planet Ocean med Liquidmetal bezel i orange såsom jag vill ha den? Badbyxeklädsel vill ingen ha, lika lite som MickeyMouse på urtavlan.
MickeyMouse urtavla vill alla ha (egentligen)! :shifty:
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rolex datejust håller jag med dig om, den finns i en sjuk mängd varianter, långt fler än vad Tudor eller Omega erbjuder med sina modeller. Här är det nästan tvärtom, här skulle Rolex ha nytta av minska varianterna o låta AD:n plocka ihop en kundanpassning. Kan inte vara lätt för vare sig Rolex eller en AD att ha så många modeller att hålla koll på. Men tittar du istället på Omega o Tudor så får du nöja dig med deras sammansättning. Som sagt, en Tudor black bay blue med fakepatina o snowflake eller en Planet Ocean med Liquidmetal bezel i orange såsom jag vill ha den? Badbyxeklädsel vill ingen ha, lika lite som MickeyMouse på urtavlan.

Det är nog helt enkelt en fråga om lönsamhet och möjligheten att i praktiken faktiskt kunna leverera upplägget. Det är troligtvis mindre lönsamt för ex Omega att erbjuda fullt customized modeller till kunder än vad det är att erbjuda X antal färdiga modeller. Det skulle nog störa produktionslinan hårt , i kombination med garantiåtaganden, servicemöjligheter etc etc.

Det kanske inte ens finns någon stor efterfrågan på det heller?

Om någon kund skulle vilja ha en helt egentänkt klocka är jag rätt säker på att alla tillverkare löser det, mer eller mindre jättedyrt. :)
 

MånsT

Rolex
Rolex datejust håller jag med dig om, den finns i en sjuk mängd varianter, långt fler än vad Tudor eller Omega erbjuder med sina modeller. Här är det nästan tvärtom, här skulle Rolex ha nytta av minska varianterna o låta AD:n plocka ihop en kundanpassning. Kan inte vara lätt för vare sig Rolex eller en AD att ha så många modeller att hålla koll på. Men tittar du istället på Omega o Tudor så får du nöja dig med deras sammansättning. Som sagt, en Tudor black bay blue med fakepatina o snowflake eller en Planet Ocean med Liquidmetal bezel i orange såsom jag vill ha den? Badbyxeklädsel vill ingen ha, lika lite som MickeyMouse på urtavlan.
Som @Denke skrev så kan nog lönsamhet och möjligheten att verkställa det i praktiken vara två faktorer som spelar in. Sen tror jag att många klocktillverkare är mer konservativa än biltillverkarna. En Sub har exempelvis sett likadan ut i 60 år...
 

Tärnan

Cartier
Det är nog helt enkelt en fråga om lönsamhet och möjligheten att i praktiken faktiskt kunna leverera upplägget. Det är troligtvis mindre lönsamt för ex Omega att erbjuda fullt customized modeller till kunder än vad det är att erbjuda X antal färdiga modeller. Det skulle nog störa produktionslinan hårt , i kombination med garantiåtaganden, servicemöjligheter etc etc.

Det kanske inte ens finns någon stor efterfrågan på det heller?

Om någon kund skulle vilja ha en helt egentänkt klocka är jag rätt säker på att alla tillverkare löser det, mer eller mindre jättedyrt. :)
Produktionslinan blir ju tvärtom? De kan köra med basvariant som sedan smyckas av AD. Byta bezel, visare, glas måste inte utföras i fabrik. Precis som med en bil borde man kunna bygga sin klocka virituellt utifrån en bas. Vissa tillval går inte att kombinera med andra tillval och här kan man köra med samma tänk, dvs inte snowflake visare i en dress-klocka.
 

Apansson

Torpare
Klockorna byggs sällan på beställning... Där har du svaret. Dessutom finns det väl rätt många olika variationer på de flesta klockor idag?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Produktionslinan blir ju tvärtom? De kan köra med basvariant som sedan smyckas av AD. Byta bezel, visare, glas måste inte utföras i fabrik. Precis som med en bil borde man kunna bygga sin klocka virituellt utifrån en bas. Vissa tillval går inte att kombinera med andra tillval och här kan man köra med samma tänk, dvs inte snowflake visare i en dress-klocka.

En befintlig tillverkare måste ju vända på hela produktionslinan. Nu tillverkar de effektivt X antal klockor som de sedan säljer. Om de istället säljer customized så ska den befintliga produktionslinan sitta och vänta på ordrar. Om AD ska sköta själva customizerandet krävs ju en totalomställning i kompetens hos AD vad gäller personal etc.

Min poäng är att det du efterlyser är en helt annan typ av verksamhet än vad, åtminstone de större tillverkarna ägnar sig åt idag. Därmed inte sagt att det är en kass idé.
 

Tärnan

Cartier
En befintlig tillverkare måste ju vända på hela produktionslinan. Nu tillverkar de effektivt X antal klockor som de sedan säljer. Om de istället säljer customized så ska den befintliga produktionslinan sitta och vänta på ordrar. Om AD ska sköta själva customizerandet krävs ju en totalomställning i kompetens hos AD vad gäller personal etc.

Min poäng är att det du efterlyser är en helt annan typ av verksamhet än vad, åtminstone de större tillverkarna ägnar sig åt idag. Därmed inte sagt att det är en kass idé.
Jag inser att det är en omställning men jag ser ju detta egentligen mer som ett komplement än att de ska helt vända om i sin produktion. Och omställningen är mer relaterat till tankesätt än produktionstekniska skäl. Om de låter AD smycka en basvariant stör ingen produktion eller garantiåtagande, därtill kan de fortsätta att sälja alla modeller som de gör idag. Det enda som händer är att de släpper på ett visst "moddningsutrymme" och låter kunder få chans att bygga sin drömklocka och som grädde på moset tjänar både AD o tillverkare mer på eftermarknad. Man säkrar också i viss mån moddningen som ju endast får ske via AD.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Swatch hade detta koncept när jag gick i grundskolan. Otroligt uppskattat att kunna byta band, hållare och ur till olika varianter.

image.jpeg
 

Zalath

Panerai
Det enklaste är väl i så fall att kanske göra det med en eller två modeller av storsäljare som inte är tokdyra, så att AD faktiskt har grejerna hemma. Och att valen blir estetiska och yttre, dvs. inte inne och peta i urverk.

Med andra ord någon form av utökad Datejustmodell:
Välj modell: slät eller räfflad, rostfritt, vitguld, tvåtons eller helguld?
Välja datum: roulette eller inte?
Välja tavla: färg, textur, strössel, markeringar?
Välja visare: typ färg, antar jag. Inget som ballar ur här nu, typ mercedes på DJ eller Millgaussekund. Men någon kanske vill ha en DJ utan sekundvisare?
Glas: kanske vill erbjuda DJ utan bubbla?
Band: Oyster eller jubilee. Läder kanske? Oysterflex om Rolex känner sig äventyrliga.

Mycket mer än så tror jag är helt ogörligt, i alla fall för en volymtillverkare som Rolex som har ett varumärke att vårda och därmed inte kan göra vadsomhelst med sina modeller, eller riskera väntetider på ett halvår på "vanliga" modeller. Däremot kanske mikrotillverkare kan ha en nisch här.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Skulle vara för kostsamt för företagen. De vet ju att kunder köper deras klockor ändå och är nöjda o glada. Och om någon vill byta tavla etc... Så vet dom att kunden själv beställer och köper en tavla via ad och fixar det.
 

Zingo

Rolex
Gillar idén, tänka utanför boxen och något som de flesta sågar som att det skulle bli jättekonstigt ju att göra på det sättet. Känns som att sådana saker ibland blir game breaker i andra branscher så varför inte? Nu är ju klockbranschen (och många här) ultrakonservativa när det gäller klockor... Men vi får se i framtiden. Kanske lanseras samma dag som Rolex erbjuder smartwatch!?
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tycker idén är intressant och när det gäller customicera (förlåt svengelskan) så handlar det mycket om att jobba med modultillverkning. I bilindustrin så gör man just så. Sedan så vill man lägga möjligheten för kunden att påverka relativt långt fram i produktionskedjan. Man är jäkligt lean i sin modultillverkning och sedan väldigt agil nära kundens beställningspunkt.
Det är ju bara att titta på hur man använder samma bottenplatta till flera märken inom Volkswagen gruppen som exempel.
Men visst skulle man som klocktillverkare få förändra sitt sätt att tänka och producera. Men bilindustrin gick ju igenom samma resa. Jag menar t-forden kunde du ju få i vilken färg som helst bara det var svart :)
 
Topp