• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför erbjuder inte klocktillverkaren en produkt såsom biltillverkarna gör?

Jag tycker det är bra som det är. Det är redan rörigt nog, tycker snarare man borde reducera varianter av populära modeller hos tex Rolex, Hublot, och en hel del andra märken...
 

Tärnan

Cartier
Lyxmärken frågar inte vad kunden vill ha, de presenterar vad kunden kan köpa. En ganska väsentlig skillnad.

Har du tillräckligt med pengar för att inprincip köpa ditt favoritlyxföretag så är allt såklart möjligt: http://www.theverge.com/2016/4/6/11371554/pininfarina-ferrari-fx-first-semi-automatic-transmission
Håller inte med. För det första är inte just omega tudor och rolex lyx märken. De spelar i övre klassen men inte lyx. Ungefär som audi eller mercedes
 

Zingo

Rolex

Tärnan

Cartier
Lär dig skillnaden på defintionen lyxmärke och tex haute horlogerie :)
Jodå, jag har läst alla inläggen om skillnaden mellan haute horlogerie kontra resten så jag har god koll på vad som är lyx och inte. Ditt argument om att "lyxmärken inte frågar vad kunden vill ha utan de presenterar vad kunden kan köpa" stämmer inte utanför klockvärlden dock med ev. undantag för klädesbranschens Haute Cotoure där det är designern som talar om för omvärlden att nu är det detta mode som gäller. Men det är som sagt Haute Cotoure och inte motsvarande "lyx" .

Någon annan nisch där "lyxmärken" inte frågar vad kunden vill ha kommer jag inte på så här spontant. Är det något segment som normalt lyssnar på vad kunden vill ha så är det i den klass där Tudor/Omega/Audi/Merecedes befinner sig i. Bilbranschen har gått längre att möta sina kunder och det har skett mycket de senaste 30-40 åren.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Jodå, jag har läst alla inläggen om skillnaden mellan haute horlogerie kontra resten så jag har god koll på vad som är lyx och inte. Ditt argument om att "lyxmärken inte frågar vad kunden vill ha utan de presenterar vad kunden kan köpa" stämmer inte utanför klockvärlden dock med ev. undantag för klädesbranschens Haute Cotoure där det är designern som talar om för omvärlden att nu är det detta mode som gäller. Men det är som sagt Haute Cotoure och inte motsvarande "lyx" .

Någon annan nisch där "lyxmärken" inte frågar vad kunden vill ha kommer jag inte på så här spontant. Är det något segment som normalt lyssnar på vad kunden vill ha så är det i den klass där Tudor/Omega/Audi/Merecedes befinner sig i. Bilbranschen har gått längre att möta sina kunder och det har skett mycket de senaste 30-40 åren.

Rolex, Tudor, Omega, Audi och Mercedes är lyxmärken. Så svårt är det inte :)
 

Tärnan

Cartier
Rolex, Tudor, Omega, Audi och Mercedes är lyxmärken. Så svårt är det inte :)
Absolut, kalla de för lyxmärken. Bara det att Audi & Mercedes frågar sina kunder hur de vill modda sin bil medan Rolex, Tudor o Omega får du vackert välja deras redan färdiga modell där det inte går att göra en enda eget val. Så att lyxmärken inte frågar sina kunder vad de vill ha stämmer inte.
 

noeLLY

Cartier
Av egen erfarenhet är det sämsta man kan göra ge kunder för många val! Funkar till en Klocksnackare men inte till svensson
 

Zingo

Rolex
Av egen erfarenhet är det sämsta man kan göra ge kunder för många val! Funkar till en Klocksnackare men inte till svensson
Sovjet körde också på den linjen, få valmöjligheter och hög konsumtion på det som fanns:

image.jpeg


image.jpeg


Men sen gav de konsumenten fler valmöjligheter...

image.jpeg


hus, bil, kläder, mat osv kan konsumenten välja själv hur de ska utformas och komponeras. Tror de flesta gillar det!?
 

noeLLY

Cartier
Sovjet körde också på den linjen, få valmöjligheter och hög konsumtion på det som fanns:

image.jpeg


image.jpeg


Men sen gav de konsumenten fler valmöjligheter...

image.jpeg


hus, bil, kläder, mat osv kan konsumenten välja själv hur de ska utformas och komponeras. Tror de flesta gillar det!?
Vi pratar om klockor och du tar fram en bild på en matbutik? självklart ska det finnas val men att presentera för mycket olika val inför en kund leder sällan till avslut. (min personliga åsikt och erfarenhet)
Har sett flera märken som försökt med flertalet valmöjligheter (glasring, boett, band, tavla, visare) och det blir bara rörigt. Tycker det är gott nog med de valmöjligheter som finns i tillverkarnas kataloger.

Men jag förstår vad du menar, min vinkel på det är mer hur det presenteras.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Tror inte att ADs skulle uppskatta möjligheten för kunden att designa sin egen klocka, likt Bamford, och sedan få den hemskickad.

Fördelen med att klockindustrin går nedåt är att de kanske måste tänka om och börja fundera på vad kunderna vill ha, inte vad de vill att kunderna ska köpa.
 

tissoter

Audemars
Vi pratar om klockor och du tar fram en bild på en matbutik? självklart ska det finnas val men att presentera för mycket olika val inför en kund leder sällan till avslut. (min personliga åsikt och erfarenhet)
Har sett flera märken som försökt med flertalet valmöjligheter (glasring, boett, band, tavla, visare) och det blir bara rörigt. Tycker det är gott nog med de valmöjligheter som finns i tillverkarnas kataloger.

Men jag förstår vad du menar, min vinkel på det är mer hur det presenteras.
Hehe kunde inte låta bli och tänka på min senaste Omega katalog, trippelt så tjock mot Ikeas.... ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det finns massa tillverkare som anpassar utifrån kundens önskemål.
 
Topp