• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför fasta bandstift?

Varför är det egentligen fasta bandstift på så många militärdinkor?

Ska det ses som säkrare? Eller var det en prisfråga när RN beställde Milsubben?

Borde det inte vara bättre med ett par vanliga om man fastnar i något så okej då tappar man ev klockan men med fasta bandstift så kanske man skadar sig eller inte kommer loss...

Bara en fundering...
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Handlar väl bara om att inte tappa den? Har jag alltid trott. Men det kanske finns nån annan militär aspekt?
 

Wi

NLA
2-Faktor
Jag har en noname klocka med liknande case som CWC SBS. Den kom med billiga bandstift som efter 2v hos försvarsmakten inte pallade nå mer. Byte då till lite tjockare och av bättre kvalité med trög fjärdring. De funkade resten av utbildningen och jag tror att dessa stift pallar det mesta.

Fasta bandstift kanske ansågs vara säkrare och de klockor som idag tillverkas med fasta kanske gör det för att det ska vara mer genuint och originellt.
 

mace

Cartier
2-Faktor
För klockor avsedda att vara i cockpit är det av säkerhetsskäl - tydligen halvdyrt att plocka isär en hel cockpit på jakt efter ett bandsstift som annars kan kortsluta el, fasta i mekanik eller flyga runt och slappa till piloten på den perfekta flygarhakan (ni vet en sådan med stubb och en liten grop).
 

Kakob

Cartier
Om man ändå lyckas paja "stiftet" en klocka med fasta stift, blir det inte jäkligt meckigt att laga? Då måste man ju löda/svetsa eller hur man nu kan tänkas göra för att få dit de från första början
 

watchowner

Cartier
Finns band för fasta stift - med öppna ändar som antingen klistras ihop, sys på plats eller stängs med slips.

Så om jag har ett gäng snygg skinnarmband så kan jag inte
använda dom på en klocka med fasta bandstift??

Tex:
Timefactors Smiths Military finns i 2 storlekar:
36 mm diameter med fasta bandstift
39 mm diameter med lösa bandstift
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Så om jag har ett gäng snygg skinnarmband så kan jag inte
använda dom på en klocka med fasta bandstift??

Tex:
Timefactors Smiths Military finns i 2 storlekar:
36 mm diameter med fasta bandstift
39 mm diameter med lösa bandstift

Nej, inte om det är typen som monteras med fjädrande eller skruvade bandstift.
 
Topp