Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Varför har vissa tidiga speedmasters, tex cal 321/861 inte "ringar" i registrerna på alla tavlor ?

Diskussion i 'Vintage' startad av MacRulez4ever, 2 augusti 2016.

1. MacRulez4ever
    Trådstartare

MacRulez4ever Biskop

Har märkt när jag suttit och kollat in speedmaster. Att vissa har "ringar" inne i registrerna och vissa har liksom slät tavla rätt igenom. Vad är det som avgör varför det är så ?... Är det vissa ref som skiljer klockorna åt eller är de servicetavlor på dom utan ringar. Kanske är bägge delar korrekt.... Får inte kläm
    på detta alltså :)
    Vet att det finns duktiga speedynördar här ! ;)

-JL- och BoEtt gillar detta.
  2. Zacke

Zacke Friends of KS

Från:
    Solna
    Är det "step dial" du tänker på kanske? :)

3. MacRulez4ever
    Trådstartare

MacRulez4ever Biskop

Är så dålig på speedys , men ringarna i registrerna finns ju inte på alla tavlor helt enkelt :p why

4. Molgan

Molgan Stadsbo

Ringar finns på alla, dessa syns dock inte alltid beroende på vinkel.
    Google "step dial speedy" så borde du lära dig lite mer om subdials på speedyn. Det är egentligen den enda stora skillnaden motför nytillverkade speedys, förutom då avsaknaden av 321.

5. Zacke

Zacke Friends of KS

Från:
    Solna
    Jag tror att jag missuppfattade din text så bortse från min fråga. Men nu vet jag vad du menar, jag har också funderat på detta och är nyfiken på svar.

MacRulez4ever gillar detta.
  6. MacRulez4ever
    Trådstartare

MacRulez4ever Biskop

Ok ska kolla detta , men jag granskade en tavla med lupp och såg inga ringar i registret. Får
    Väl googla step dial och kika en gång extra på klockan med lupp :)

7. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Kanske @Patrik J har koll på hur det ligger till?
    Min 105.003 har ringar men det är inte lätt att se dem på ett foto.

Patrik J gillar detta.
  8. Patrik J

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan
    Jag har tidigare aldrig reflekterat över denna djupt filosofiska frågeställning, måste jag erkänna. Men av mina klockor har alla ringar – utom ref 105.012. Det finns väl åtminstone tio olika tavelvarianter från 2915-1 till mitten av 70-talet så det är mycket möjligt att någon fler saknar ringar.

StarMan gillar detta.