• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför inga klockor i Sterling Silver?...

...det görs ju klockor i ädelmetaller som, Guld, Vitguld (skräpmetall enligt vissa) samt Platina, även i keramik, stål, brons osv+....MEN inga i Sterling Silver, varför??????????

Fickur gjordes ju i silver samt en del äldre klockor men inga numera, någon som vet varför?????

Skulle vara liite coolt ändå och vara lite unikt.....

Vad tror/vet ni????
 

morrism

Audemars
Ingen expert, men blir inte silver lite sunkigt efter ett tag om man inte putsar det? Har också funderat på det
 

morrism

Audemars
Silver was a quite common metal for both wrist and pocket watches in the past.
Before S/s got common, it was the middle of the range metal. (I am talking solid metal). Silverode / German Silver being the cheapest, and gold or Platinum the most expensive.

I would think Silver lost popularity due to the softness and also it tarnishes, which leads to black wrists and dirty cuffs.
 
morrism skrev:
Silver was a quite common metal for both wrist and pocket watches in the past.
Before S/s got common, it was the middle of the range metal. (I am talking solid metal). Silverode / German Silver being the cheapest, and gold or Platinum the most expensive.

I would think Silver lost popularity due to the softness and also it tarnishes, which leads to black wrists and dirty cuffs.


Men numera älskar ju folk bronsklockor som blir riktigt sunkiga efter bara ett kort tag....
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
masterkiller skrev:
morrism skrev:
Silver was a quite common metal for both wrist and pocket watches in the past.
Before S/s got common, it was the middle of the range metal. (I am talking solid metal). Silverode / German Silver being the cheapest, and gold or Platinum the most expensive.

I would think Silver lost popularity due to the softness and also it tarnishes, which leads to black wrists and dirty cuffs.


Men numera älskar ju folk bronsklockor som blir riktigt sunkiga efter bara ett kort tag....

Jo exakt, personligen skulle jag hellre ha en silverdinka än en gjord i brons. Silverdressare som inte åker på allt för ofta vore rätt ballt.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Silver används ganska mycket - det är bl a bas i vermeil som Cartier använder rätt flitigt (och jag har en annan klocka i förgyllt sterlingsilver och en gammal tank i obelagt silver). Det görs lite uddamodeller i silver, men då likt brons mest som kuriositet.

Som angett tidigare dödade rostfritt silver och man slipper dessutom att putsa...
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Har för mig att jag läst någonstans att man hade/ ev har silver i dykringen på dykklockor typ submariner o seamaster för det sprack inte vid hårda stötar som stål kunde göra.
Kan ha fel.
 
leben skrev:

Tjaa, folk gillar ju det här...

Laurent-Picciotto-Chronopassion-Panerai-Bronzo-1.jpg


Panerai+Submersible+PAM382+Bronzo+Chronopassion+Picciotto+%25281%2529.jpg


Panerai+Submersible+PAM382+Bronzo+Chronopassion+Picciotto+%25283%2529.jpg
 

morrism

Audemars
Beastie skrev:
Har för mig att jag läst någonstans att man hade/ ev har silver i dykringen på dykklockor typ submariner o seamaster för det sprack inte vid hårda stötar som stål kunde göra.
Kan ha fel.

Låter konstigt, stål spricker inte vid hårda stötar, finns ju olika sorters stål, men vore tråkigt om ex. tågbroar sprack. Kanske är några % silver i stålblandningen som rolex använder, den är väl hemlig.
 

paradis

Audemars
Görs inte några dam klockor i Sterling Silver,tror jag har sett .....någonstans...!!Till oss,inget silver,ska vara riktig metall.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
...det görs ju klockor i ädelmetaller som, Guld, Vitguld (skräpmetall enligt vissa) samt Platina, även i keramik, stål, brons osv+....MEN inga i Sterling Silver, varför??????????

Fickur gjordes ju i silver samt en del äldre klockor men inga numera, någon som vet varför?????

Skulle vara liite coolt ändå och vara lite unikt.....

Vad tror/vet ni????
56116FDF-9966-42F5-A79D-2534C2FF8805.jpeg
92A075B1-BD62-4A25-9F39-746F555900D0.jpeg
 

Clocksauce

Cartier
Royal Orient har faktiskt en eller två modeller i sterling silver. Som denna WE0031EG

Har silversmide som hobby och om vill man lyxa till det så finns det andra alternativ än sterling silver. Jag kör med argentium ibland som man kan härda hårdare än sterling och det oxiderar i princip inte. Jag tror, och hoppas, vi ser mer klockor av detta material då silver är den ljusaste metallen vi har och utan oxidering har det en lyster som platina och vitguld inte kommer närheten av.

Misstänker att Tudor har en liknande legering då de påstår att klockan ska patineras annorlunda än sterlingsilver

Taget från wiki:
Argentium silver is the result of research by Peter Johns at the Art and Design Research Institute (ADRI), School of Art & Design, Middlesex University. The project began in 1990 with research on the effects of germanium additions to silver alloys. Germanium was discovered to impart the following properties to sterling silver:[2]

 
Senast ändrad:
Topp