• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför inte arrangera en fototävling..?

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag tror det finns rätt många fotointresserade här inne, tycker det vore en kul grej..., - och klockintresse och fotointresse går hand i hand... :)
 

Målarn

The Steak
Varför inte?! Jag väntar med att lägga in en bild på Guld Hulken, annars blir tävlingen för Kort :lol:
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Hehe jo då kan tävlingen lika gärna avbrytas :) oavsett om din guldrolle fotas i ett utedass eller i ett rum fullt med guld går den ut som en vinnare :)
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Alla får skicka in bilder med klockmotiv till ledningen. De (läs: Propagandaministern) väljer ut, låt säga 10 kandidater, som alla sedan får rösta på. Enkelt!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
easy rider skrev:
Alla får skicka in bilder med klockmotiv till ledningen. De (läs: Propagandaministern) väljer ut, låt säga 10 kandidater, som alla sedan får rösta på. Enkelt!
Hehe om Spencer får välja blir det 10 st Rolexkandidater vi får rösta mellan :lol:
 

David

Bödeln
Fototävlingar är aldrig fel!

Några förslag på regler:

1. Fotot får inte vara publicerat i något sammanhang tidigare, ska det ske en omröstning ska det vara första tillfället juryn ser bilden.

2. Fotot ska uppfylla något på förhand uppställt krav, t.ex. förmedla en viss känsla eller följa ett visst tema.

3. Fotot ska vara taget efter att tävlingen utlysts.

4. Inget Photoshop förutom grundläggande korrigering av färg och kontrast!

Varför inte låta tävlingen pågå till slutet av oktober, välja tolv vinnare och sedan trycka kalendrar som under december kan säljas till förmån för barncancerfonden?
 
V

Viggen

Guest
Fototävling låter riktigt kul. Im all in! :)

Angående Davids punkt 4. Så låter det som en bra idé, men vi borde faktist köra en "normal" foto-tävling först bara för att testa isen så att säga. Man kan ju ha ett tema som en regel i en tävling för utmaningens skull. :)
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Viggen skrev:
Fototävling låter riktigt kul. Im all in! :)

Angående Davids punkt 4. Så låter det som en bra idé, men vi borde faktist köra en "normal" foto-tävling först bara för att testa isen så att säga. Man kan ju ha ett tema som en regel i en tävling för utmaningens skull. :)
+1

Att göra en kalender låter kanon bra. Men jag tycker att vi skall ha en vanlig tävling först. Det är långt kvar till oktober.

Hur många bidrag får varje person skicka in?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Desvärre måste nog fotoredigering vara tillåtet så länge man inte manipulerar själva bilden.. Har man halvkass kompaktkamera (Ixus 100IS för min del) så måste man fixa skärpa, klarhet och ljus/kontrast/färgbalans samt reducera brus....

Sen ska det vara en rättvis tävling... det är långt ifrån alla som har råd med exempelvis en Patek Philippe, så exempelvis en Certina DS Action diver ska kunna ha lika god chans att vinna tävlingen som en Patek Philippe Nautilus...

Sen tycker jag man ska redovisa vad för kamera/objektiv och vad för redigeringsprogram som har använts.
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Kanske en rättvisare tävling med lite begränsningar som endast wristshot och tagen med mobilkamera? Iofs lite synd att begränsa kreativiteten men då får man komma på något skojigt inom den ramen. Man kan även köra tävlingarna i olika etapper med tema som dykarklockan, pilotklockan osv in action.

Ja möjligheten finns och de är många ser jag. :)
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
80talisten skrev:
Desvärre måste nog fotoredigering vara tillåtet så länge man inte manipulerar själva bilden.. Har man halvkass kompaktkamera (Ixus 100IS för min del) så måste man fixa skärpa, klarhet och ljus/kontrast/färgbalans samt reducera brus....

Sen ska det vara en rättvis tävling... det är långt ifrån alla som har råd med exempelvis en Patek Philippe, så exempelvis en Certina DS Action diver ska kunna ha lika god chans att vinna tävlingen som en Patek Philippe Nautilus...

Sen tycker jag man ska redovisa vad för kamera/objektiv och vad för redigeringsprogram som har använts.

Håller med dig.
Klart att man ska få redigera bilderna. Men inte retuschera! Det är en stor skillnad.

/Jonas
 
V

Viggen

Guest
Varför inte bara tillåta det mesta i den första tävlingen? Priset behöver ju inte vara något mer än, äran att ha vunnit första tävlingen. Mest bara för att testköra och se hur allt kommer att funka med röstning osv... :?: :)
 

Pleximannen

Cartier
time2catch skrev:
Kanske en rättvisare tävling med lite begränsningar som endast wristshot och tagen med mobilkamera? Iofs lite synd att begränsa kreativiteten men då får man komma på något skojigt inom den ramen. Man kan även köra tävlingarna i olika etapper med tema som dykarklockan, pilotklockan osv in action.

Ja möjligheten finns och de är många ser jag. :)

Lite väl begränsande kan jag tycka. Det är ju näst intill omöjligt att få till en bra bild på de premisserna :)
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Det tror jag absolut inte! Bara fantasin som sätter gränserna. Samtidigt ska det vara kul med lite utmaningar. Det gäller att ha skoj på vägen till slutmålet. Man kan ta hyffsade bilder med sin mobilkamera/smartphone nu för tiden.

Jag kan iofs vara lite skadad, brukar ändå hänga på en del fotoforum.

Pleximannen skrev:
time2catch skrev:
Kanske en rättvisare tävling med lite begränsningar som endast wristshot och tagen med mobilkamera? Iofs lite synd att begränsa kreativiteten men då får man komma på något skojigt inom den ramen. Man kan även köra tävlingarna i olika etapper med tema som dykarklockan, pilotklockan osv in action.

Ja möjligheten finns och de är många ser jag. :)

Lite väl begränsande kan jag tycka. Det är ju näst intill omöjligt att få till en bra bild på de premisserna :)
 

David

Bödeln
Re: Sv: Varför inte arrangera en fototävling..?

_jonte skrev:
Bra skäl att köpa nytt objektiv! :)

Det här är fortfarande till salu:

120906-EFS60.jpg


Annonsen på K&S

:)
 

ludde28

Omega
Varför inte ha olika klasser, typ mobilkklass, kompaktklass, systemklass.
Publicera gärna även exif-värden, så kan jag/vi lära av varandras inställningar.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jag förespråkar enkelhet, i alla fall i denna tävling, då det kan vara intressant att ser hur allt funkar.
Typ max två kategorier, mobilkamera och systemkamera/"vanlig" kamera. Inga underkategorier eller massa teman. Klockrelaterat kan vara ett krav, att bilden är tagen för tävlingen ett annat.
 
Topp