• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför inte ett svenskt micromärke?

carlanton

Audemars
Vi svenskar är ju rätt bra på design och teknik, så varför har ingen svensk klocknörd fått tummen ur och startat micromärke? Vi har ju tyskar, polacker och amerikaner som lyckats rätt bra. Med tillräckligt små serier och tillräckligt stor internethype borde det inte vara något problem att få det att gå runt hyggligt. Tänk er om vi tillsammans kunde designa och låta tillverka en grym dykare i typ 50 ex. Lite som ett brödraskap.

Är det jag som har druckit för många Estrella Galicia eller är det en kul idé?
 
C

Crowolf

Guest
En KS-dykare...hmmm.... Hade varit coolt MEN jag fruktar att det vore rätt svårt med så många Seiko-nördar, Rolle-dårar, Omega-fjantar (skoja bah), Jaeger-tokar, Tag-nissar........ Tänk hur en klocka av alla dessa klockälskare skulle se ut..?

Hade blivit riktigt bisarrt så vid närmare eftertanke: Vi Kör! :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror de flesta tillverkarna har 250 exemplar som minsta volym. Det innebär att man behöver $$$ för att starta.
Sen krävs det ju även en hel del kunskaper i horologi samt CAD-3D eller liknande. Det är nog inte så lätt som det låter. Till detta kommer grejen att det oftast tar cirka 3 år från tanke till produkt, vilket innebär att man även behöver vara uthållig.
 

carlanton

Audemars
yonsson skrev:
Jag tror de flesta tillverkarna har 250 exemplar som minsta volym. Det innebär att man behöver $$$ för att starta.
Sen krävs det ju även en hel del kunskaper i horologi samt CAD-3D eller liknande. Det är nog inte så lätt som det låter. Till detta kommer grejen att det oftast tar cirka 3 år från tanke till produkt, vilket innebär att man även behöver vara uthållig.

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Haha! Sorry to piss on the parade, men det ligger MYCKET mer arbete bakom än man kan tro, tyvärr.
Sen står jag självklart gärna bredvid och hejar på.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
alternativ göra som In2watches och göra en variant för ett märke (Glycine), dock långt ifrån samma häftighet
 

P-A

Sir Spamalot
Re: Sv: Varför inte ett svenskt micromärke?

Fast urmakare har vi tillgång till. Så vi behöver en boett, ett färdigt urverk, krona, visare, armband och en egendesignad urtavla.
Detta kan inte vara helt omöjligt och inte allt för jävla dyrt. Eller vad tror ni?

skickat med telefonen.
 

carlanton

Audemars
Gavve skrev:
alternativ göra som In2watches och göra en variant för ett märke (Glycine), dock långt ifrån samma häftighet

Men är vi tillräckligt stora för det? Jag antar att ett befintligt märke kan väga det förhållandevis låga antalet producerade klockor mot den hype märket kan bygga upp genom samarbetet. Vad hade vi på KS kunnat få ihop? Högst ett 20-tal beställningar tror jag, förutsatt att de kostade under 5000 kronor. Då antar jag att det krävs en jävla massa förväntad hype utanför KS för att det ska vara ekonomiskt lönsamt för en större tillverkare.
 

max

Dancing Queen
Ser några fällor, någon måste ju vara extremt drivande och kommer garanterat möta extremt mycket negativ kritik under arbetets gång i ett öppet projekt. Att saken rinner ut i sanden är då överhängande, speciellt i slutet om det är någon del som saknas eller något som inte fungerar. Skall alla in med en summa redan från start blir ju detta väldigt känsligt om det inte når fram.

Alltså skulle jag säga att bästa och troligen enda hållbara sättet att få det att fungera är att en eller två personer satsar fullt ut, står för alla kostnader och tar fram klockan. Om de så vill, med förslag och önskemål från forumet men risken är att det blir ännu en "wannabe en annan klock"-klocka.
De micromärken som trots allt finns i sverige är ju ganska fel ute tycker jag, det drar iväg för mkt i pris trots tråkiga urverk, designen och finishen ser ofta ut som något beställt direkt från kina.

Vanligtvis blir ju inte saker bra första gången man gör något heller, extremt svårt att sätta något på första försöket och att få ihop ekonomin med alla osäkra moment.

Tror på att ha en mekanisk verkstad och göra någon helfräst tavla och ett väl utfört, noggrant och högkvalitetsbygge. Då har vi ju priset igen dock...
 

carlanton

Audemars
meo_swe skrev:
NiklasArvid skrev:
1.Beställ en knippe 2824-divers,

2. +sterila tavlor

3. Bråka om KS-loggan

4. Maila Ernst eller slå till här
http://www.ebay.com/itm/140877960813?va ... 1438.l2649

5. Pysselkväll med pilsner och klistermärken på tavlor.

6. Voila - Micro Brand! Easy-peasy yes?
med tanke på hur mycket öl det verkar bli vid varje gtg så föreslår jag pyssel, SEN öl! :lol: :D

Du och Yonsson kan sitta i ert hörn och sura, så tar vi andra hand om resten!
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
@Molle
Har inte du beställt tavlor med Molle-logga på? Jag har för mig att jag sett bilder på en sub och en pannalook. Var gjorde du tavlorna?
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
JoberMan skrev:
@Molle
Har inte du beställt tavlor med Molle-logga på? Jag har för mig att jag sett bilder på en sub och en pannalook. Var gjorde du tavlorna?

Stämmer bra det. Pannan var från en lirare som tyvärr inte gör sånt längre (försökte med en till 2007, men fick nobben). Subben gjorde en som sålde "hommager". Tavlan var bra men klockan värsta skräpet. Jag har också gjort en Molle Heuer. Tavlan trycktes av en Kanadensisk firma, dyrt och krångligt.
ava3e2yr.jpg


9use7ubu.jpg
 
C

China

Guest
carlanton skrev:
Gavve skrev:
alternativ göra som In2watches och göra en variant för ett märke (Glycine), dock långt ifrån samma häftighet

Men är vi tillräckligt stora för det? Jag antar att ett befintligt märke kan väga det förhållandevis låga antalet producerade klockor mot den hype märket kan bygga upp genom samarbetet. Vad hade vi på KS kunnat få ihop? Högst ett 20-tal beställningar tror jag, förutsatt att de kostade under 5000 kronor. Då antar jag att det krävs en jävla massa förväntad hype utanför KS för att det ska vara ekonomiskt lönsamt för en större tillverkare.

Om man siktar på en kostnad av ca 5000kr/st så är nog den linje som NiklasArvid är inne på ganska realistisk. Helt enkelt att nöja sig med ett hopplock, och lite mindre kosmetiska ändringar. Eller en ny urtavla till någon befintlig modell. En egen design kostar en slant, särskilt för en liten serie. Annars så är det inga problem med en mindre serie om man är beredd att betala vad det kostar.
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Jag lägger en röst på att köra.
Samla ihop intresse och så startar vi med att se om vi inte skulle kunna få ihop mer än 20 intresserade.
Vad kan gå fel :roll:
 

max

Dancing Queen
Att på ett forum som generellt är emot hommager/kopior överväga att göra en just sådan till forumklocka känns tämligen ironiskt :D ;)

Niklas väg lät ju ok, bara det blir helt egen design.
 

meo_swe

Audemars
carlanton skrev:
meo_swe skrev:
NiklasArvid skrev:
1.Beställ en knippe 2824-divers,

2. +sterila tavlor

3. Bråka om KS-loggan

4. Maila Ernst eller slå till här
http://www.ebay.com/itm/140877960813?va ... 1438.l2649

5. Pysselkväll med pilsner och klistermärken på tavlor.

6. Voila - Micro Brand! Easy-peasy yes?
med tanke på hur mycket öl det verkar bli vid varje gtg så föreslår jag pyssel, SEN öl! :lol: :D

Du och Yonsson kan sitta i ert hörn och sura, så tar vi andra hand om resten!
Men jag vill också klistra och dricka öl! :oops:

Med insikten att den kommentaren får mig att låta som en femårig alkoholist så går jag nu och lägger mig.
Men detta låter ju sjukt roligt faktiskt!
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Har kört 3D CAD varje dag på jobbet i strax 6 år. Kör dessutom Ansys 13,1 FEM beräkningsprogram. Kan rita & beräkna på precis vad som helst.
Har erfarenheter & kunskaper kring olika tillverkningsmetoder / produktion.
Kan va med och bidra med nåt om det önskas...

Med vänlig hälsning,
Magnus
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu är det party pooping time igen. Har ni läst den sjuuuuukt långa tråden på WUS om framtagandet av FFF-tavlorna?

Det kanske inte skulle bli lika skitnödigt här eftersom detta är ett mindre forum, men ett moddkoncept är nog bättre/lättare än en helt ny modell.

Med andra ord; Ny urtavla och bezelinlägg till en redan existerande billig klockmodell. Problemet med det som jag ser det är att det kan vara svårt att ena sig kring en modell som inte kostar skjortan.

Det finns ju folk på blocket som säljer homage-kitt, men jag trodde vi var överens om att vi inte gillar homager?
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Svenska klockforumnistas are the bigger men!

Minns Anders/Rivalens uppstyrning av JLC-tävlingen på gamla TTT, resten av världen satt på läktarn när vi slam-dunkade in den.

Jag tror det kommer funka skitbra!

Konsensus är ju vår modersmjölk.

En värd kontakt kanske kan vara Kemmner?
http://www.ebay.com/itm/Kemmner-turtle- ... 43b8e1bbdc

Kul initiativ, men den enda modell som är nog är möjlig att få tillräckligt intresse för och enas om en överklossig 40-42mm diver... ;-). tyvärr för mig som fokar på <34 just nu....
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1361256596.477434.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1361256596.477434.jpg
    18.3 KB · Visningar: 287
Topp