• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför inte ett svenskt micromärke?

Ricrob

Patek
jakob.dala skrev:
Nu händer det saker.
Ett par alternativ
40mm
Borstad
Svart, vit, röd
Vem tar kontakten men Kemmner?

Ja, var är Ur-Giganten när man behöver honom?! ;)

Personligen blir jag mer och mer het på denna men vi måste ju som sagt börja med att ta fram ett par-tre vettiga alternativ som ligger i fas ekonomiskt, för att sedan rösta och räkna antalet som är på. Är det ngn (DrDre?) som har haft lite kontakt och känner sig manad att bolla över våra spörsmål?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    146.9 KB · Visningar: 133

carlanton

Audemars
Haha, kollade på Kemmner tidigare och bestämde mig för just den modellen. Kul att vi alla är inne på samma spår! Fast jag tänker mig något lite modernare. Annorlunda visare, kanske streckindex och på länk?

Klockan med en visare har jag redan..

5yggzp.jpg
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Ricrob skrev:
Spencer66 skrev:
DrDre skrev:
Ricrob skrev:
Fortf runt 3k för grundmaterialet, om jag inte missuppfattade texten totalt. Ett billigre Seikoalternativ är väl inte mer hommage än Kemmnern, eller?

Om man kör på någon av Kemmner eller Steinhart, så skulle det bli relativt enkelt att genomföra. Bevisligen har båda jobbat med liknande projekt tidigare och varje köpare (individ) kan själv köpa klockan direkt från tillverkaren. Jag förmodar att de måste ha ett minimiantal och att de vill ha betalt i förskott. Om det blir ett tillräckligt antal så kanske en mängdrabatt ungefär kan motsvara merkostnaden av specialbeställningen (bara en vild gissning)?

Att försöka rigga ihop något liknande med Seiko kan nog vara lite knixigare.


Precis vad jag tänkte minus Steinhart.

Ja, det är ju helt klart en vettig tanke! Med Seiko tänkte jag(/vi) att köpa ett gäng + moddprylar ink egen tavla och någon/några bygger om dem här. Men vi får se.. Kul att idén är kläckt och att det kan bli ngt, sen är det ju upp till var och en om man vill vara med och till vilket pris!


Personligen skulle jag föredra att slippa hempulade moddar utan köpa en klocka som en riktig tillverkare gjort och satt vår logga på. Skulle aldrig gå med en hemmodd lika lite som jag skulle köra bil med hempulade racing stripes och popnitad spoiler. Det är bara min personliga åsikt och är på intet sätt något inlägg om moddar.

Håller med. Jag tycker Kemmners Seahorse skulle kunna funka.
Med vår logga och en annan baksida. Dock inte i Titan. Titan har ingen vikt, och en klocka ska kännas.

Jag har kollat på det polska märket jag snöat in på. De har gjort ett par forum klockor. Deras process från start till färdig klocka har tagit mer än ett år. Folk tröttnade på vägen. Där hade man betalat i förskott, och fick som sagt vänta mer än ett år.
Det måste man ha med i beräkningen
 

durutti

Cartier
Beställer hellre en forumklocka med tillverkarens logo på urtavlan än en micromärke-klocka med eget logo.
Stowa eller Glycine skulle kunna vara starka kandidater i prisspannet 700-1000 EUR.
Man väljer "tema" för forumklockan (dykare, casual dress eller whatever), bestämmer sig för hur mycket klockan får kosta, kontaktar tillverkare för att ta reda på om de är intresserade av samarbete med klockforumet.
Sen väljer man bas, dvs befintlig klockmodell som ska modifieras (oftast boett, inkl verk), vartefter låter forummedlemmar rita/designa egen tavla och kanske även visare, adderar gravyr till boetlocket mm.

För min egen del skulle jag kunna tänka mej delta i ett sånt projekt. :)

Forumklocka - ja, micromärke ..nej.
 

DrDre

Patek
Jag har haft lite emailkontakt med honom. Iom att jag inte bor i Sverige är det inte så lämpligt att jag är direkt inblandad i någon form av hantering, men kan ju givetvis skicka lite email och försöka få fram någon sorts "ramavtal".

Det smidigaste torde väl vara att jag emailar honom först och frågar vad det är som gäller, dvs är det möjligt, hur många är minimi för att få en logga och hur priset ligger till jämfört med de vanliga.

Hans vanliga modeller ligger runt 350-450 Euros med ETA utverk (lite billigare med Kinesiska). Efter det så måste vi ju bestämma exakt vad det är vi ska ha och sedan beställer vi dem. Det enklaste är väl att man i samband med beställningen betalar en handpenning på tex en 500 hundring till forumskassan så att vi slipper att beställare som sedan backar ur, och att man sedan själv beställer klockan via Roland och får den hemskickad till sin hemadress och innehavaren av forumkassan för över pengarna till Roland. Vill några sedan beställa ihop för att spara frakt, så kan man ju göra det och koordinera det själv med Roland. Det kan ju också ge utrymme för mindre personliga förändringar (om man tex avskyr en lökkrona, så är det ju bara att be om något annat).

Den som vill kan ju kolla några av hans nuvarande modeller på ebay. När jag beställde min så fick jag lite rabatt då jag köpte utanför Ebay och då drog han av ebaykostnaden.

Just nu har han inte så många olika modeller men här är hans ebaysida:

http://www.ebay.de/sch/erkahund/m.html? ... 4340.l2562

Är man intresserad är det bara att googla tex Kemmner i kombination med Turtle, Seahorse, Flieger, Pilot, Tonneau. Kanske folk kan kasta upp lite bilder på modeller man gillar i den här tråden så får vi igång lite brainstorming.

Vi kanske också kan få någon sorts uppfattning om hur många som kan vara intresserade? Finns det kanske någon sorts uppropsfunktion? Det är ju lite onödigt att jag trummar upp Kemmner om det är 3 stycken som kanske vill ha den.

Personligen tycker jag att Heuer Piloten känns för mycket kopia för att vara rolig och dessutom tror jag att kronografer antingen A) Blir väldigt mycket dyrare eller B) Byggs på kinesiska urverk (vars kvalitet jag inte har någon aning om).
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
DrDre skrev:
Jag har haft lite emailkontakt med honom. Iom att jag inte bor i Sverige är det inte så lämpligt att jag är direkt inblandad i någon form av hantering, men kan ju givetvis skicka lite email och försöka få fram någon sorts "ramavtal".

Det smidigaste torde väl vara att jag emailar honom först och frågar vad det är som gäller, dvs är det möjligt, hur många är minimi för att få en logga och hur priset ligger till jämfört med de vanliga.

Hans vanliga modeller ligger runt 350-450 Euros med ETA utverk (lite billigare med Kinesiska). Efter det så måste vi ju bestämma exakt vad det är vi ska ha och sedan beställer vi dem. Det enklaste är väl att man i samband med beställningen betalar en handpenning på tex en 500 hundring till forumskassan så att vi slipper att beställare som sedan backar ur, och att man sedan själv beställer klockan via Roland och får den hemskickad till sin hemadress och innehavaren av forumkassan för över pengarna till Roland. Vill några sedan beställa ihop för att spara frakt, så kan man ju göra det och koordinera det själv med Roland. Det kan ju också ge utrymme för mindre personliga förändringar (om man tex avskyr en lökkrona, så är det ju bara att be om något annat).

Den som vill kan ju kolla några av hans nuvarande modeller på ebay. När jag beställde min så fick jag lite rabatt då jag köpte utanför Ebay och då drog han av ebaykostnaden.

Just nu har han inte så många olika modeller men här är hans ebaysida:

http://www.ebay.de/sch/erkahund/m.html? ... 4340.l2562

Är man intresserad är det bara att googla tex Kemmner i kombination med Turtle, Seahorse, Flieger, Pilot, Tonneau. Kanske folk kan kasta upp lite bilder på modeller man gillar i den här tråden så får vi igång lite brainstorming.

Vi kanske också kan få någon sorts uppfattning om hur många som kan vara intresserade? Finns det kanske någon sorts uppropsfunktion? Det är ju lite onödigt att jag trummar upp Kemmner om det är 3 stycken som kanske vill ha den.

Personligen tycker jag att Heuer Piloten känns för mycket kopia för att vara rolig och dessutom tror jag att kronografer antingen A) Blir väldigt mycket dyrare eller B) Byggs på kinesiska urverk (vars kvalitet jag inte har någon aning om).

Låter som en perfekt start.
Jag är med!
Upprop på intressen.
 
Känns det inte roligare att göra en lyxig PIN i emalj eller något -än en klocka som i princip är hopplock av delar som i slutändan blir en homage klocka med en KS logga på, som alla i andra fall föraktas av dom flesta?

Får vänta in design förslagen, kanske blir bra...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
jakob.dala skrev:
DrDre skrev:
Jag har haft lite emailkontakt med honom. Iom att jag inte bor i Sverige är det inte så lämpligt att jag är direkt inblandad i någon form av hantering, men kan ju givetvis skicka lite email och försöka få fram någon sorts "ramavtal".

Det smidigaste torde väl vara att jag emailar honom först och frågar vad det är som gäller, dvs är det möjligt, hur många är minimi för att få en logga och hur priset ligger till jämfört med de vanliga.

Hans vanliga modeller ligger runt 350-450 Euros med ETA utverk (lite billigare med Kinesiska). Efter det så måste vi ju bestämma exakt vad det är vi ska ha och sedan beställer vi dem. Det enklaste är väl att man i samband med beställningen betalar en handpenning på tex en 500 hundring till forumskassan så att vi slipper att beställare som sedan backar ur, och att man sedan själv beställer klockan via Roland och får den hemskickad till sin hemadress och innehavaren av forumkassan för över pengarna till Roland. Vill några sedan beställa ihop för att spara frakt, så kan man ju göra det och koordinera det själv med Roland. Det kan ju också ge utrymme för mindre personliga förändringar (om man tex avskyr en lökkrona, så är det ju bara att be om något annat).

Den som vill kan ju kolla några av hans nuvarande modeller på ebay. När jag beställde min så fick jag lite rabatt då jag köpte utanför Ebay och då drog han av ebaykostnaden.

Just nu har han inte så många olika modeller men här är hans ebaysida:

http://www.ebay.de/sch/erkahund/m.html? ... 4340.l2562

Är man intresserad är det bara att googla tex Kemmner i kombination med Turtle, Seahorse, Flieger, Pilot, Tonneau. Kanske folk kan kasta upp lite bilder på modeller man gillar i den här tråden så får vi igång lite brainstorming.

Vi kanske också kan få någon sorts uppfattning om hur många som kan vara intresserade? Finns det kanske någon sorts uppropsfunktion? Det är ju lite onödigt att jag trummar upp Kemmner om det är 3 stycken som kanske vill ha den.

Personligen tycker jag att Heuer Piloten känns för mycket kopia för att vara rolig och dessutom tror jag att kronografer antingen A) Blir väldigt mycket dyrare eller B) Byggs på kinesiska urverk (vars kvalitet jag inte har någon aning om).

Låter som en perfekt start.
Jag är med!
Upprop på intressen.

Jag är på om vi kör Kemmner
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Här händer grejer. Låter intressant! Med eller utan även ursprungsloggan?
Jag är på om jag har råd med priset.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Spencer66 skrev:
jakob.dala skrev:
DrDre skrev:
Jag har haft lite emailkontakt med honom. Iom att jag inte bor i Sverige är det inte så lämpligt att jag är direkt inblandad i någon form av hantering, men kan ju givetvis skicka lite email och försöka få fram någon sorts "ramavtal".

Det smidigaste torde väl vara att jag emailar honom först och frågar vad det är som gäller, dvs är det möjligt, hur många är minimi för att få en logga och hur priset ligger till jämfört med de vanliga.

Hans vanliga modeller ligger runt 350-450 Euros med ETA utverk (lite billigare med Kinesiska). Efter det så måste vi ju bestämma exakt vad det är vi ska ha och sedan beställer vi dem. Det enklaste är väl att man i samband med beställningen betalar en handpenning på tex en 500 hundring till forumskassan så att vi slipper att beställare som sedan backar ur, och att man sedan själv beställer klockan via Roland och får den hemskickad till sin hemadress och innehavaren av forumkassan för över pengarna till Roland. Vill några sedan beställa ihop för att spara frakt, så kan man ju göra det och koordinera det själv med Roland. Det kan ju också ge utrymme för mindre personliga förändringar (om man tex avskyr en lökkrona, så är det ju bara att be om något annat).

Den som vill kan ju kolla några av hans nuvarande modeller på ebay. När jag beställde min så fick jag lite rabatt då jag köpte utanför Ebay och då drog han av ebaykostnaden.

Just nu har han inte så många olika modeller men här är hans ebaysida:

http://www.ebay.de/sch/erkahund/m.html? ... 4340.l2562

Är man intresserad är det bara att googla tex Kemmner i kombination med Turtle, Seahorse, Flieger, Pilot, Tonneau. Kanske folk kan kasta upp lite bilder på modeller man gillar i den här tråden så får vi igång lite brainstorming.

Vi kanske också kan få någon sorts uppfattning om hur många som kan vara intresserade? Finns det kanske någon sorts uppropsfunktion? Det är ju lite onödigt att jag trummar upp Kemmner om det är 3 stycken som kanske vill ha den.

Personligen tycker jag att Heuer Piloten känns för mycket kopia för att vara rolig och dessutom tror jag att kronografer antingen A) Blir väldigt mycket dyrare eller B) Byggs på kinesiska urverk (vars kvalitet jag inte har någon aning om).

Låter som en perfekt start.
Jag är med!
Upprop på intressen.

Jag är på om vi kör Kemmner

+1 o max 40mm, helst mindre,
Einszeiger/envisare var ju en jäkla kul ide, särskilt på en forumklocka och en bra conversation piece, bra PR för KS!
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1361463572.731087.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1361463572.731087.jpg
    27 KB · Visningar: 134

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Förutom att jag är på, så faller min röst solklart på kronografen men man skulle kanske kunna få in något slags "svenskt" element. Det behöver förstås inte vara just Lemania Viggen, men det vore kul. Har dock inte själv någon annan idé än just Viggen. Hommage till den är väl fint och representativt?
 

P-A

Sir Spamalot
Re: Sv: Varför inte ett svenskt micromärke?

Pin vore grymt! :)
Men en pin borde inte vara för dyr att ta fram. Beroende på material :)

Om är med på klockan om priset stämmer dvs. Så jag tror att en kronograf vore i överkant.

skickat med telefonen.
 
Personligen så skulle jag hellre ha en vanlig framsida och kanske en liten KS logo någonstans och en schysst graverad baksida med KS loggan och numrering osv....

Och en enhandare blir inte en uppenbar hommage...

file.php
 

DrDre

Patek
Jag drog precis iväg ett mail till honom med några frågor. Här är ett utdrag:

We have started talking, very preliminary yet, regarding getting a "Forum watch". What it means is basically a watch with our own logo and maybe some minor engraving on the backside. The preliminary logo you can see on the attached picture, it is a "KS" in red.

During the discussion your watches came to my mind and I would like to ask you a few questions in order inform the concerned members.
A) Would you be willing to make a watch with a custom made logo on it?
B) What would be the minimum quantity required for you to make it?
C) What would the additional price be?
D) Can you offer any quantity discount?
E) How long time would it take approximately?
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Inte envisare, uselt att se tid, effektsökande och fult!

...men Spence, att ha ett mekaniskt ur för att se tiden är ju lika plebeijiskt som att äta för att bli mätt...

...ett mekaniskt ur är mer som en avsmakningsmeny på ett flottare etablissement, det är njutningen i nuet som är i fokus, att man sen råkar bli mätt/få veta vad klockan är, det är ju en ren bisak...

...och ingenstans blir det tydligare än i en einszeiger med glasbaksida... ...plus den filosofiska sidan (AP philosophique!)... ...einszeigern är som gjord för lata dagar då minuterna är mindre viktiga...
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1361469106.359401.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1361469106.359401.jpg
    36.5 KB · Visningar: 85

Ministern

Founder
2-Faktor
DrDre skrev:
Jag drog precis iväg ett mail till honom med några frågor. Här är ett utdrag:

We have started talking, very preliminary yet, regarding getting a "Forum watch". What it means is basically a watch with our own logo and maybe some minor engraving on the backside. The preliminary logo you can see on the attached picture, it is a "KS" in red.

During the discussion your watches came to my mind and I would like to ask you a few questions in order inform the concerned members.
A) Would you be willing to make a watch with a custom made logo on it?
B) What would be the minimum quantity required for you to make it?
C) What would the additional price be?
D) Can you offer any quantity discount?
E) How long time would it take approximately?


Snyggt jobbat!
 
Topp