• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför köpa Rolex 1665???

Fred72

Cartier
Tjena,
Jag har under lång tid suktat efter en riktigt fin 1665:a, de växer inte på träd...men efter att ha testkört nya Sub C, så börjar jag tveka, det finns väl ingen anledning att köpa en 1665:a????
Man får ju en Sub C och en 16610LV för samma peng som en 1665:a.

Har själv aldrig jämfört Sub C och 1665:an sida vid sida.

Tacksam för synpunkter..
//Freddan
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Vill du ha en klassisk klocka som andas både själ och historia, eller två vanliga vardagliga klockor så är det klockan för dig.

Jag själv skulle köpa två nyare klockor då jag inte bryr mig om vintage så mycket. Men smaken är ju som baken sägs det.
 

ErikGBG

Audemars
Jag hade tagit en 1665 före en ny subC alla dagar. Gammalt känns mycker mer levande och roligare. Jakten att hitta ett perfekt ex är halva nöjet!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tjena,
Jag har under lång tid suktat efter en riktigt fin 1665:a, de växer inte på träd...men efter att ha testkört nya Sub C, så börjar jag tveka, det finns väl ingen anledning att köpa en 1665:a????
Man får ju en Sub C och en 16610LV för samma peng som en 1665:a.

Har själv aldrig jämfört Sub C och 1665:an sida vid sida.

Tacksam för synpunkter..
//Freddan
Ehhh, finns väl ingen anledning att köpa en Sub C heller egentligen...Eller en 16610 LV?

Alla dessa, 1665 inklusive, är ju i stort accessoarer numera. Dykverktyg finns det ju bättre och mer prisvärda att välja på. Både i form av dykdatorer och analoga/digitala back-up-klockor. Se på Sinn, till exempel. Eller Seiko.

Och i det perspektivet - som accessoar - så finns det många anledningar att köpa såväl nytt som vintage. Alla nämnda modeller är - givet att de är välservade - dugliga, tåliga klockor och accessoarer med ikonliknande status (och - enligt min subjektiva uppfattning - duktig skön design). Det duger så gott som något. Och ser du saken i det perspektivet, då är liknelsen med "Mussen" och Audin (TT, då kanske) i tråden så god som någon. Kör du vintage eller modernt? Bygger du vidare på historia och njuter av saker som redan har bevisat sig själva under många år, eller skapar du nytt från början?

Vad passar dig, som person, din stil och dina värderingar samt din faktiska och önskade livsstil? En 1665 med "battle scars" eller en 116610 där du själv sätter alla "battle scars" år efter år?

Jag är en "Explorer", om du undrar hur jag väljer just mina accessoarer. Och jag gillar "battle scars", särskilt dem som jag själv har satt. För mig betyder det såväl vintage som nytt. Och det gäller en hel del av det jag har (allt på bilden köpt nytt av mig, men "vintage" i sin karaktär):

TudorWS100329_4bw.jpg


mvh A
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Har du provat en någon gång? Den är relativt liten.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Har en och den är inte liten enligt mig, blaffig och hög som ett hus......svårt att argumentera för vintage...... du måste känna det själv....vara en del av ditt väsen..... det sitter i själen..... inte på armen....
 

10past10

Omega
Om jag skulle välja mellan en 1665 eller en flyttkartong proppfull med hundratals nya Rollar, så skulle jag utan tvekan ta 1665an.

Varning: Om du vill imponera på osäkra killar med rika pappor i röda byxor så är 1665 helt fel klocka.
 

10past10

Omega
Edit: testa den! Om du är van vid tex 1675, 1655, 1680, 5513 så kommer du initialt att uppleva 1665 som hög, tung och bänglig. Givetvis är det också en del av själva grejen med 1665.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Personligen tycker jag tyvärr SD:n blir för stor men en 1665:a med kupat superdome är bland det coolaste som finns. Jag själv hade nog hellre gått på en 5513 men det beror nog mer på min affekt mot stora klockor. De sitter bara inte skönt på min arm.

Som Davvan säger så är vintage något man måste testa och se om man gillar. Många tror sig inte gilla det och flippar runt 13 safirsportare innan de på något sätt snubblar över vintage och blir kär. Har du möjlighet att klämma på en 1665:a (eller annan fin vintage-sportis) så tycker jag att du ska testa och sen välja vad som känns rätt.

För mig är det en jäkla skillnad på vintage och nytt. En blingad SubC känns ungefär lika cool att bära som valfri GANT eller liknande. Glänser lite flashigt men gör inget för mig. När en fin vintage-rolle åker på så känner man sig lite, lite coolare.
 
Topp