• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför köper ingen här inne feta klockor med komplikationer?

fc2

Rolex
Saken är att de moderna manuella verken samt det lite enklare automatiska 324sc som sitter i 5711, 5167 och 5296 kan Rob Engström serva inhouse och behöver inte skickas till Schweiz. 324sc ligger på ca 7800kr för en basservice och de manuella något lägre runt 6000kr om jag inte minns helt fel.

När det kommer till komplikation eller ännu värre Grande Complications är det "estimate" som gäller och alltid service hos Patek.
Detta gäller även för modeller som är äldre än 20 år...

Beroende på hur pass komplicerad klockan är och självklart i vilket skick urverket är kan det kosta nästan precis hur mycket som helst. Men jag skulle nog räkna med att en 2499 skulle kunna springa upp en bit över 50 000 kr i service. Samtidigt har Patek en policy att om du vill kommer de ALLTID att serva din klocka om det så innebär att de behöver producera helt nya reservdelar till den.

Detta är dock inte något de bjuder på utan kommer avspeglas i kostnadsförslaget...

Tack. 50k för vad som är ett moddat Lemania 2320 är ett rån. Värsta jag vet om är dock en som skickade in sin PP vintage (tror det vad 30-tal) och fick ett besked om att PP ville ha 150k (!) för servicen och de behövde klockan i 1.5 år...
 

Whedda

Rolex
Tack. 50k för vad som är ett moddat Lemania 2320 är ett rån. Värsta jag vet om är dock en som skickade in sin PP vintage (tror det vad 30-tal) och fick ett besked om att PP ville ha 150k (!) för servicen och de behövde klockan i 1.5 år...

Jag skall dock säga att det bara är vad jag misstänker och det kan säkert vara både billigare och dyrare...

Varför skulle det vara mer av ett rån om det är ett moddat Lemania? Det är ju inte direkt ett dussinverk för det ;)

Sen kan man ju självklart tycka att det är otroligt mycket pengar men Patek är ju inte dumma heller...Äger man en klocka för mellan 1-5 miljoner kronor så har man även råd att betala bra för att serva den..

Principen är ju egentligen samma för många tillverkare av nya klockor. En Royal Oak ligger på ca 10% av nypriset i service och samma sak gäller för ganska många Rolex. Där är ju Patek snarare billiga då 5711, 5167 och 5227 kostar ca 5% av nypris.

Den stora kostnaden vid service av vintage Patek är just om delar behöver bytas vilket med all säkerhet är fallet med klockan som fick 150k i kostnadsförslag. Där hör det förmodligen till nyproducerade delar om den är från 30-talet och då är det inte gratis för Patek heller att ta fram.
 

fc2

Rolex
Jag skall dock säga att det bara är vad jag misstänker och det kan säkert vara både billigare och dyrare...

Varför skulle det vara mer av ett rån om det är ett moddat Lemania? Det är ju inte direkt ett dussinverk för det ;)

Sen kan man ju självklart tycka att det är otroligt mycket pengar men Patek är ju inte dumma heller...Äger man en klocka för mellan 1-5 miljoner kronor så har man även råd att betala bra för att serva den..

Principen är ju egentligen samma för många tillverkare av nya klockor. En Royal Oak ligger på ca 10% av nypriset i service och samma sak gäller för ganska många Rolex. Där är ju Patek snarare billiga då 5711, 5167 och 5227 kostar ca 5% av nypris.

Den stora kostnaden vid service av vintage Patek är just om delar behöver bytas vilket med all säkerhet är fallet med klockan som fick 150k i kostnadsförslag. Där hör det förmodligen till nyproducerade delar om den är från 30-talet och då är det inte gratis för Patek heller att ta fram.

Verkligen inte, Lemania 2320/2310 är mitt favoritverk och enligt mig det bästa manuella som någonsin producerats. Ett rån blir det när Omega tar 10k för att serva upp ett 2320 och PP tar 50k. Visst är det en finishskillnad dessa märken emellan men är denna skillnad verkligen 40k? Jag är mer tveksamt inställd till att ta ut X% av nypris. En del av det högre priset för många high end kommer från användandet av guld och platinum men detta medför inte nödvändigtvis svårare service för tillverkaren.

Jag tror att PP tar 50k för att de kan. Sedan blir jag glatt överraskad när jag hör att RobE bara tar 6-10k i servicekostnad för en PP.
 

Erikd

Cartier
Riktigt intressant fråga tråden bygger på och jäkligt många snygga klockor på bilderna! Har flera gånger undrat tyst för mig själv varför inte klockor med många komplikationer är vanligare på detta forum. Väldigt många som har väldigt fina klockor i alla prisklasser och det borde definitivt finnas flera som borde kunna ta sig råd att köpa en A Lange, PP, AP osv med många komplikationer. Jag tror alltså inte att det är en fråga om pengar utan mer om vad folk vill ha. Varför ha en eller två klockor totalt när du kan ha en eller två garderober fulla?

Dagen man blir oljeshejk-rik står något i helguld med massa onödiga komplikationer högst på listan! Älskar alla onödiga funktioner även om jag aldrig skulle förstå vad jag skulle använda dom till.

Mer klockor med komplikationer till folket!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tyvärr är ju oftast den skitfula komplikationen månfas inblandad i upplägget för bättre ur med många komplikationer. För mig innebär detta att dessa klockor inte är särskilt intressanta. Helt enkelt pga den, i mitt tycke, skitfula månfaskomplikationen. ;)
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Verkligen inte, Lemania 2320/2310 är mitt favoritverk och enligt mig det bästa manuella som någonsin producerats. Ett rån blir det när Omega tar 10k för att serva upp ett 2320 och PP tar 50k. Visst är det en finishskillnad dessa märken emellan men är denna skillnad verkligen 40k? Jag är mer tveksamt inställd till att ta ut X% av nypris. En del av det högre priset för många high end kommer från användandet av guld och platinum men detta medför inte nödvändigtvis svårare service för tillverkaren.

Jag tror att PP tar 50k för att de kan. Sedan blir jag glatt överraskad när jag hör att RobE bara tar 6-10k i servicekostnad för en PP.

Här kan ni läsa om kostnader för service av PP:

http://www.patek.com/contents/default/en/costs.html
 
Topp