Eller så har de såpass duktiga säljare att de har lyckats övertala dig om att de inte kan ge någon rabatt alls?märkligt fenomen detta,i Köpenhamn gick det inte pruta alls på Rolex
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Eller så har de såpass duktiga säljare att de har lyckats övertala dig om att de inte kan ge någon rabatt alls?märkligt fenomen detta,i Köpenhamn gick det inte pruta alls på Rolex
Vet mycket väl att Schweiz inte ingår i EU men de säljer och verkar inom EU och det är de inom EU verksamma delarna som omfattas av EU:s regelverk.Schweiz är inte med i EU.
Mja, men om det är ett rekommenderat pris som alla leverantörer sedan "frivilligt" följer så går det ju att komma runt rätt enkelt. Om leverantören sedan väljer att sluta att jobba med återförsäljare Y för att han inte sköter sig (lämnar för mkt rabatter och har för mkt rea) så är det ju svårt att säga att det är anledningen. Säga upp ett samarbete med en ÅF kräver ju egentligen ingen specifik anledning...Jo, bruttoprissättning, dvs att leverantör sätter utpriset till kund är olagligt i Sverige.
Mja, men om det är ett rekommenderat pris som alla leverantörer sedan "frivilligt" följer så går det ju att komma runt rätt enkelt. Om leverantören sedan väljer att sluta att jobba med återförsäljare Y för att han inte sköter sig (lämnar för mkt rabatter och har för mkt rea) så är det ju svårt att säga att det är anledningen. Säga upp ett samarbete med en ÅF kräver ju egentligen ingen specifik anledning...
Rolex kan väl öppna webbshop? Sedan kan man få länken kortad hos Ur&Penn för en hunkaVad ska man göra utan återförsäljarleden då?
Jo i praktiken.Rolex sätter inga kundpriser.
Jo i praktiken.
Vet mycket väl att Schweiz inte ingår i EU men de säljer och verkar inom EU och det är de inom EU verksamma delarna som omfattas av EU:s regelverk.
Jo i praktiken.
Vad ska man göra utan återförsäljarleden då?
Schweiz är inte med i EU.
Mja, men om det är ett rekommenderat pris som alla leverantörer sedan "frivilligt" följer så går det ju att komma runt rätt enkelt. Om leverantören sedan väljer att sluta att jobba med återförsäljare Y för att han inte sköter sig (lämnar för mkt rabatter och har för mkt rea) så är det ju svårt att säga att det är anledningen. Säga upp ett samarbete med en ÅF kräver ju egentligen ingen specifik anledning...
Nu vet jag inte hur du menar. Menar du hur exv Rolex annars ska sälja klockor (om man körde utan AD)? I så fall kan du titta på Apple. De har egna butiker, och även fristående butiker som exklusivt handlar med Apple-produkter. Ungefär så som en AD för Rolex. Men du kan också hitta Apple-produkter i vanliga elektronikbutiker där alla garantier gäller precis som i dedikerade Apple-butiker. Inga krav på att man är AD. Vill du få hela Apple-upplevelsen så kan du besöka en Apple-butik. Är priset det avgörande kan du istället jämföra och köpa där det är billigast. Relativt fri konkurrens mellan återförsäljare alltså.
USA är inte heller med i EU, ändå är fäller EU-domstolen amerikanska bolag ofta för brott mot konkurrenslagstiftningen. Microsoft är ett bra exempel. Urtillverkarna agerar inom EU. AD:n befinner sig inom EU. Därför är aktiviteterna bundna av EU-rätten.
Det är så jävla löjligt att man ska kunna kringgå lagen på det sättet. Det är rätt uppenbart att tillverkarna sätter återförsäljares utpriser, och jag tror att det skulle vara lätt för en domstol att göra den bedömning. Det är så domstolen oftast gör när man fäller karteller, för även med renodlade karteller lyser uttryckliga överenskommelser om lagbrott med sin frånvaro.
De styr så att det officiella listpriset är det som kunderna ser. Att man sedan kan pruta oavsett är en annan sak och det är ju ingen siffra mer än kunden och säljaren känner till.Samtidigt i praktiken så kan ju inte Rolex veta vad återförsäljaren säljer klockan för, om ingen skvallrar förstås. Eller har de mystery shoppers från HQ som åker runt och försöker pruta?
Men nu skrev jag inte Rolex i detta inlägg utan refererade till det fall där CEAHR hade anmält "reservdelssituationen" gällande begränsningar av reservdelsleveranser. Så jag förstår faktiskt inte varför du påstår att jag inte kan skilja på rolex och AD när jag i det inlägget överhuvudtaget inte refererar till rolex på något sätt. Läs inlägget innan du lägger ord i min mun. Googla gärna CEAHR och antitrust.Jag tror du får göra skillnad på Rolex och var de verkar samt AD:s i EU-länder. Inte riktigt samma sak. Sen att Schweiz har ett samarbete med EU på flera områden är en annan sak.
Nu vet jag inte hur du menar. Menar du hur exv Rolex annars ska sälja klockor (om man körde utan AD)? I så fall kan du titta på Apple. De har egna butiker, och även fristående butiker som exklusivt handlar med Apple-produkter. Ungefär så som en AD för Rolex. Men du kan också hitta Apple-produkter i vanliga elektronikbutiker där alla garantier gäller precis som i dedikerade Apple-butiker. Inga krav på att man är AD. Vill du få hela Apple-upplevelsen så kan du besöka en Apple-butik. Är priset det avgörande kan du istället jämföra och köpa där det är billigast. Relativt fri konkurrens mellan återförsäljare alltså.
Det är så jävla löjligt att man ska kunna kringgå lagen på det sättet. Det är rätt uppenbart att tillverkarna sätter återförsäljares utpriser, och jag tror att det skulle vara lätt för en domstol att göra den bedömning. Det är så domstolen oftast gör när man fäller karteller, för även med renodlade karteller lyser uttryckliga överenskommelser om lagbrott med sin frånvaro.
De styr så att det officiella listpriset är det som kunderna ser. Att man sedan kan pruta oavsett är en annan sak och det är ju ingen siffra mer än kunden och säljaren känner till.
Men nu skrev jag inte Rolex i detta inlägg utan refererade till det fall där CEAHR hade anmält "reservdelssituationen" gällande begränsningar av reservdelsleveranser. Så jag förstår faktiskt inte varför du påstår att jag inte kan skilja på rolex och AD när jag i det inlägget överhuvudtaget inte refererar till rolex på något sätt. Läs inlägget innan du lägger ord i min mun. Googla gärna CEAHR och antitrust.
Det är ju utgångspriset, den nivån man man utgår ifrån så det är väl klart att den är relevant. Finns så klart andra faktorer som spelar in men relevant är listpriset allt.Precis, så vet man det så är ju inte listpriser så mycket att bry sig om, precis som listpriset på tex BMW.
Extraterritoriell tillämpning av EU-rätt. Om en ekonomisk aktivitet sker i EU så täcks den. Det kvittar om Rolex är registrerat i Schweiz och inte inom EU. Om det vore så enkelt skulle de flesta stora aktörer kunna undvika EU-rätten genom att helt enkelt registrera bolaget i Schweiz/andra länder i Europa som inte är med i EU. Men sen skulle jag gissa på att schweizisk konkurrensrätt är mycket lik EU:s (och USA:s) och därför har samma förbud.Det är på grund av att Microsoft verkar inom EU. Hur är det med Rolex!? Vet du att de säljer inom EU eller beställer AD:s från Rolex i Schweiz?
AD är bara engelska för Återförsäljare. Så vi pratar nog om samma sak.
Hur är det uppenbart att tillverkarna sätter utpriser?
Extraterritoriell tillämpning av EU-rätt. Om en ekonomisk aktivitet sker i EU så täcks den. Det kvittar om Rolex är registrerat i Schweiz och inte inom EU. Om det vore så enkelt skulle de flesta stora aktörer kunna undvika EU-rätten genom att helt enkelt registrera bolaget i Schweiz/andra länder i Europa som inte är med i EU. Men sen skulle jag gissa på att schweizisk konkurrensrätt är mycket lik EU:s (och USA:s) och därför har samma förbud.
Njae. AD:n är snarare exklusiva återförsäljare (med ensamrätt). Men det är inte det jag har något emot. En AD som AD är det inget fel på. Utan snarare att andra återförsäljare inte fritt kan sälja klockor utan att för den delen vara AD. Jag talar för den fria konkurrensen och mot urtillverkarnas monopol-liknande verksamheter.
Njae. AD:n är snarare exklusiva återförsäljare (med ensamrätt). Men det är inte det jag har något emot. En AD som AD är det inget fel på. Utan snarare att andra återförsäljare inte fritt kan sälja klockor utan att för den delen vara AD. Jag talar för den fria konkurrensen och mot urtillverkarnas monopol-liknande verksamheter.
Du utgår från att Rolex verkar inom EU. Så behöver det inte alls vara. Rolex kan lika gärna bedriva sin försäljning i Schweiz.
Njae, snarare auktoriserad åteförsäljare om man ska vara noggran. Men det är lite som att säga salsa sås. Antigen är man återförsäljare eller inte, dvs man har ett avtal med tillverkaren/leverantören för att sälja produkten eller så har man inte det.
EU:s konkurrenslagstiftning täcker affärsverksamhet som har direkt negativ effekt på konkurrensen inom EU. Att Rolex har AD:n inom EU räcker för att de ska täckas av EU-rätten.
Är det här verkligen en diskusssion om semantik? Ja, de flesta av oss fattar vad A:et i AD står för. Jag pratar om effekten av relationen, dvs exklusiviteten, ensamrätten. Och nej, det stämmer inte att man antingen är återförsäljare eller inte. Det finns olika typer av återförsäljare.
Det är ju utgångspriset, den nivån man man utgår ifrån så det är väl klart att den är relevant. Finns så klart andra faktorer som spelar in men relevant är listpriset allt.
EU:s konkurrenslagstiftning täcker affärsverksamhet som har direkt negativ effekt på konkurrensen inom EU. Att Rolex har AD:n inom EU räcker för att de ska täckas av EU-rätten.
Är det här verkligen en diskusssion om semantik? Ja, de flesta av oss fattar vad A:et i AD står för. Jag pratar om effekten av relationen, dvs exklusiviteten, ensamrätten. Och nej, det stämmer inte att man antingen är återförsäljare eller inte. Det finns olika typer av återförsäljare. AD-systemet förhindrar fri och rättvis konkurrens och skapar bara en artificiell knapphet så att man kan ha höga priser. Mycket likt en ekonomisk kartell.
Ja?Jo förvisso, men alla listpriser/bruttopriser är ju alltid satta av tillverkaren/leverantören oavsett om det gäller Rolex eller ett paket trallskruv från Gunnebo. Sedan har återförsäljaren en rabatt utifrån listpriset/bruttopriset, för att sedan lägga på en marginal som är lämplig. Det är väl här i så fall det utövas påtryckningar.
Nu vet jag inte hur klockbranschen fungerar men ett tänkbart scenario skulle kunna vara:
Klocktillverkare A utövar påtryckningar för att en återförsäljare ska ha tillräckligt stort marginalpåslag för att närma sig ett listpris.
Återförsäljaren gör så, är rädd för att lämna rabatter och bli påkommen och säljer lite klockor under en period.
Klocktillverkare A tycker att återförsäljare ska sälja mer klockor för att bibehålla aktuell rabattsats/avtal.
Återförsäljare säljer bort ett parti klockor med lägre marginal till en och samma "kund" för att nå kvoten, dessa till en gråhandlare.
Klocktillverkare A har indirekt försett gråhandeln med klockor.
Tänker typ i min bransch, vi har ju i princip fått våra leverantörer att halvera kreditutrymmet hos vissa återförsäljare för att de tramsat sig och dragit ner brallorna och reat för mycket. Tror rätt många leverantörer gör så för att de vill upprätthålla sin premiumstatus, samt att de kanske vill finnas representerade hos vissa ÅF...Nu vet jag inte hur du menar. Menar du hur exv Rolex annars ska sälja klockor (om man körde utan AD)? I så fall kan du titta på Apple. De har egna butiker, och även fristående butiker som exklusivt handlar med Apple-produkter. Ungefär så som en AD för Rolex. Men du kan också hitta Apple-produkter i vanliga elektronikbutiker där alla garantier gäller precis som i dedikerade Apple-butiker. Inga krav på att man är AD. Vill du få hela Apple-upplevelsen så kan du besöka en Apple-butik. Är priset det avgörande kan du istället jämföra och köpa där det är billigast. Relativt fri konkurrens mellan återförsäljare alltså.
USA är inte heller med i EU, ändå är fäller EU-domstolen amerikanska bolag ofta för brott mot konkurrenslagstiftningen. Microsoft är ett bra exempel. Urtillverkarna agerar inom EU. AD:n befinner sig inom EU. Därför är aktiviteterna bundna av EU-rätten.
Det är så jävla löjligt att man ska kunna kringgå lagen på det sättet. Det är rätt uppenbart att tillverkarna sätter återförsäljares utpriser, och jag tror att det skulle vara lätt för en domstol att göra den bedömning. Det är så domstolen oftast gör när man fäller karteller, för även med renodlade karteller lyser uttryckliga överenskommelser om lagbrott med sin frånvaro.
Rolex och AD:n är inte samma sak. Sen är jag övertygad om att Schweiz har ett handelsavtal med EU då det ligger i deras intresse. Men man ska inte blanda ihop saker och ting för det t.ex. genom att dra paralleller till Microsoft som direkt verkar inom EU.