• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför låses alla kickstarter-trådar

klockodile

Dundee
2-Faktor
Känns lite som att personerna som kickstartar dessa klockor i mina ögon lika gärna kunde kickstarta ett lotteri med frånvaro av vinster... Ungefär lika seriöst, utan att bli kriminellt...
 

JohnDoe

Rolex
Just nu 1988 klockprojekt på kickstarter. I höstas var det lika många. Eftersom sponsortiden är begränsad så ger det väl 8-10 tusen klockprojekt per år. Känns såååååå unikt. Aliexpress har just nu 310.839 klockor att välja på i kategorin watches. När ska dessa desperata lycksökare fatta att det krävs lite mer kvalitet om man vill komma hit. Dessutom kan man vara vänlig nog att respektera forumets regler avseende kommersiell marknadsföring av sina produkter. Skiter man i reglerna och dessutom kräks upp aliexpress sopor så får man finna sig i att bli sågad längs fotknölarna.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor

StrawberryFields

Sir Notalot
Hej,

Detta är ett klockforum. Förstår inte alls varför vi inte får länka från kickstarter utan att trådarna blir låsta.

Vad är eran åsikt om detta? Jag är övertygad om att de flesta här på KS tycker som jag att det ska vara tillåtet.
Jag tänker inte finansiera din misslyckade universitetstid genom att köpa en klocka som en nio åring hade kunnat rita i paint för 3 tuss. Kan du inte räkna ut själv varför tråden låstes borde du inte ens vara betrodd med ett timglas!
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Detta är ett klockforum. Ni som lägger in massa kickstarterprojekt, ni reggar er och sedan kommer en länk och ni skriver något i stil med....
Är superklockintresserad och snubblade över denna fantastiska länk. Ett fantastiskt märke både gällande kvalité och finish....

Om ni är så intresserade av klockor, diskutera klockor då, länka inte till massa skit som inte någon här är intresserad av. Det kan ju knappast undgått er att ingen, INGEN är intresserad här!
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Om du seriöst vill diskutera i fall kickstarter ska vara tillåtna att diskutera eller inte så kan du börja med att inte lägga ut länkar till dit lilla kickstrtprojekt för att försöka göra smygreklam. Sedan kan man undra vad det finns att diskutera, att någon vill få andra att finansiera deras drömmar om att bli rik på att sälja billigt kina-skräp till överpris utan att ens ha en färdig produkt att sälja?
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Lite bilder?
Även K3 från -70 hade elstart.
True! Detta va en k4. Bild under produktion! Såld till entusiast numera. Trevliga konstruktioner oavsett <3
image.jpeg
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag tror att 90 % av oss som hänger här är ointresserade av DW inspirerade klockor. Vi är intresserade av klockor. Det måste inte vara dyra klockor, men klockor med någon form av kvalitet eller historia.

Målgruppen för DW och andra "kickstarter" klockor borde vara yngre killar/tjejer som inte är så insatta i klockor.
 
  • Like
Reactions: par

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag har inget emot folk som försöker tjäna ärliga (och moraliskt) pengar, även om det är på ointressant designade klockor. Jag har inget emot Kickstarter.

Vad jag inte tycker om är smygreklamen som pågår. Klocksnack är inte som många bloggar där ute, där denna typen av social-media-reklam går hem. Å andra sidan, om ni inte har gjort läxan och insett detta så får ni skylla er själva...

Som sagts tidigare, kolla på hur Knut Gadd skötte introduktionen av en ny klocka här så får ni en idé om hur ni borde ha gjort...

(Jag tycker inte heller om de många hatiska kommentarerna ni får, men det är tyvärr så när personer är semi-anonyma.)
 

Ponlarsson

Panerai
Jag är så otroligt trött på alla textreklamiga pressmeddelanden som landar i min mailbox varje dag. Att då matas med det även på Klocksnack, som ska vara fritid, får mig att hysa agg. Speciellt när det handlar om produkter som inte bidrar med något, alls.
 

Tärnan

Cartier
Kan inte admin/KS tänka sig att starta en egen rubrik för dessa smygreklam-kickstarter-entreprenör-lycksökare? Jag kan tycka det är kul att läsa och se utveckling, se nya designer etc. Om alla dessa trådar hamnar i samma fack är vi läsare nog kompetenta att förstå att det är reklam det rör sig om. Därtill skulle KS kanske ta betalt av dem som skapar trådarna så får ni in pengar som åtminstone motsvarar en del av smygreklamen.
 

Tärnan

Cartier
Och det blir ju väldigt tvetydigt när KS startar låsta Passaround trådar som ex. Knut Gadd. Snacka om smygreklam. Den klockan är ju inte ett uns bättre eller sämre än någon annan ny entreprenör som vill visa upp sig. Men kul att läsa om även om den inte faller alla på läppen smakmässigt.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Finns ju uppenbarligen en egen plats att diskutera crowdfunding på. Är det inte mer lämpligt att de fåtal av de drygt 10000 medlemmarna här som tycker dessa klockor har något med deras klockintresse att göra får leta sig till kickstarter istället?

Sen skrev jag ett par meningar om vad jag tycker om att tycka synd om ungdomar... Men gled sedan över till att fundera på om motorcyklar med elstart är att jämföra med quartzare och de med kick manuella
 

Tärnan

Cartier
I de trådar jag läst om nya projekt, ex Karlskrona Baltic och Alf m.fl så har det engagerat väldigt många medlemmar. Förvisso några som öser galla men många som är genuint intresserade. Tittar man på mekaniken så blir ju inte de klockorna sämre än Orent, Seiko, Citizen m.fl så tänker man ur det perspektivet så kan man ju utesluta även trådar om dessa märken i så fall.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Och det blir ju väldigt tvetydigt när KS startar låsta Passaround trådar som ex. Knut Gadd. Snacka om smygreklam. Den klockan är ju inte ett uns bättre eller sämre än någon annan ny entreprenör som vill visa upp sig. Men kul att läsa om även om den inte faller alla på läppen smakmässigt.

Skillnaden är gigantisk. Knut Gadd är en seriös start up som i samråd med oss som driver forumet vill låta medlemmarna testa några av sina klockor i en passaround. Det är ingen smygreklam, det är helt öppen marknadsföring. Detta då de faktiskt bidrar med något i gengäld för att få synas. Ett kul bidrag till forumet vare sig man gillar klockan eller ej. Det är dessutom genuint klockintresserade människor bakom varumärket och framförallt finns klockan på riktigt, i butik.

De kickstartertrådar som startats de senaste dagarna har startats av folk som enbart vill utnyttja KS för att dra stålar av folk och pusha ett obskyrt projekt på kickstarter utan att ge något tillbaka. Ingen av dem har kontaktat oss som driver forumet och kollat om vi kan göra något tillsammans för medlemmarna. Ingen av dem har visat någon ambition att diskutera klockor. Ingen av dem har ens haft en färdig klocka att diskutera. Deras projekt är luft.

Men självklart är folk bakom nya klockprojekt välkomna att samarbeta med KS. Men inte genom att spamma forumet med pinsamma försök till smygreklam.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
I de trådar jag läst om nya projekt, ex Karlskrona Baltic och Alf m.fl så har det engagerat väldigt många medlemmar. Förvisso några som öser galla men många som är genuint intresserade. Tittar man på mekaniken så blir ju inte de klockorna sämre än Orent, Seiko, Citizen m.fl så tänker man ur det perspektivet så kan man ju utesluta även trådar om dessa märken i så fall.
Att jämföra Seiko, Orient och citizen med dessa är ju hyfsat ignorant.
Visst! De har billiga klockor i sortimentet men också riktigt bra hantverksmässiga diton. Allihop kör dessutom enbart med in-house i sina mekaniska klockor (Orient köper kvarts från seiko).
De har dessutom allihopa en riktig historia. Inte en påhittad.
Dessa alibaba-märken skulle dessutom inte existera utan Citizen och deras urverk.
 

Tärnan

Cartier
Men självklart är folk bakom nya klockprojekt välkomna att samarbeta med KS. Men inte genom att spamma forumet med pinsamma försök till smygreklam.
Det var av den anledningen jag föreslog en egen rubrik. Ingen vill ha smygreklam pådyvlad över sig. Men om man däremot vet från början att det rör sig om någon som vill marknadsföra sig, få input på design, utveckling, etc från initierade klockintresserade så är man ju på rätt ställe?
Sedan detta med Knut Gadd; för mig som läsare är det BS. De har plöjt ned pengar i annonser på KS och de erbjuder medlemmar att få en klocka på lån i någon vecka. Då går det bra att göra smygreklam eller kalla det för öppen marknadsföring om ni vill men det som är stötande är att merparten av inlägg lovordar klockan därefter. Det är precis likadant med wannabe-celebritys som går på inbjudningar med fri mat. Man gör vad som helst för lite freebees eller pengar.
 
Topp