Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Varför mörknar vissa index och visare?

Diskussion i 'Vintage' startad av Sond, 25 oktober 2013.

1. Sond
    Trådstartare

Sond Friends of KS

Hittade ingen ren tråd om detta.

Pratade med en kemist igår. Hans teori var att när index och visare mörknar så är det ett tecken på att de inte utsatts för ljus och att det är bindämnet som användes som mörknar. Vi hann inte slutföra diskussionen men en fråga blev hängande i luften. Vilka material har använts genom historien? Vi kunde själva komma fram till radium som skapade en del problem och sedan tritium. Men kan någon fylla på? Var det så att efter radium kom tritium och sedan..???(tänkte vara lite förberedd för nästa tillfälle jag kan få denna kemist att ta av den vita rocken och ställa ned provröret och fokusera på riktigt viktiga saker..:D)

Så om jag förstod kemisten så menade han att tritium som lysmassa mörknar(eller bindämnet) om det inte utsetts för ljus. Någon som känner igen detta? Personligen har jag lite svårt att tro att det kan vara korrekt. De flesta ämnen som utsätts för ljus mörknar medan avsaknad av ljus gör att saker bleknar...

Personen i fråga är vad jag skulle kalla keminörd så han brukar inte vara ute och cykla dock.

2. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Det verkar vara lite komplext men bankfacksförvaring har visats göra index och visare mörka. Gröna index sägs ha utsats för fukt.

3. calzone

calzone Biskop

Hur förklarar du då att det finns endel med gul patinerad tavla och gröna visare ?

4. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Relume?

5. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Ja, självklart kan en klocknörd inte lite på en keminörd ;)

Nej, men jag tror nog keminörden har rätt i det här fallet.

6. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Beror på vilken nyans. Relume eller annan kemisk substans.

7. calzone

calzone Biskop

Syftade naturligtvis inte på relumade kolla på seikon jag har ute den är inte relumed men tavlan gul visarna gröna :D

8. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Det beror säkert på tjockleken på lysmassan. Visarnas lysmassa är ju tjockare än den på urtavlan.

Seikoman87 gillar detta.
  9. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Intressant. Då får man glömma det där med solblekning och lägga klockorna i en mörk låda några år :)

Seikoman87 och Icaras gillar detta.
  10. DrDre

DrDre Friends of KS

Kan det vara så att man använder olika bindmedel i lysmassan? På urtavlan lägger man ju lysmassan ovanpå urtavlan, medan visarna ju har en lång springa som är helt öppen (dvs ingen baksida) och det kanske ställer andra krav på bindmedlet? Bara en ren gissning alltså.

Seikoman87 gillar detta.