• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför mörknar vissa index och visare?

Sond

Patek
Hittade ingen ren tråd om detta.

Pratade med en kemist igår. Hans teori var att när index och visare mörknar så är det ett tecken på att de inte utsatts för ljus och att det är bindämnet som användes som mörknar. Vi hann inte slutföra diskussionen men en fråga blev hängande i luften. Vilka material har använts genom historien? Vi kunde själva komma fram till radium som skapade en del problem och sedan tritium. Men kan någon fylla på? Var det så att efter radium kom tritium och sedan..???(tänkte vara lite förberedd för nästa tillfälle jag kan få denna kemist att ta av den vita rocken och ställa ned provröret och fokusera på riktigt viktiga saker..:D)

Så om jag förstod kemisten så menade han att tritium som lysmassa mörknar(eller bindämnet) om det inte utsetts för ljus. Någon som känner igen detta? Personligen har jag lite svårt att tro att det kan vara korrekt. De flesta ämnen som utsätts för ljus mörknar medan avsaknad av ljus gör att saker bleknar...

Personen i fråga är vad jag skulle kalla keminörd så han brukar inte vara ute och cykla dock.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det verkar vara lite komplext men bankfacksförvaring har visats göra index och visare mörka. Gröna index sägs ha utsats för fukt.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ja, självklart kan en klocknörd inte lite på en keminörd ;)

Nej, men jag tror nog keminörden har rätt i det här fallet.
 

DrDre

Patek
Syftade naturligtvis inte på relumade kolla på seikon jag har ute den är inte relumed men tavlan gul visarna gröna :D

Kan det vara så att man använder olika bindmedel i lysmassan? På urtavlan lägger man ju lysmassan ovanpå urtavlan, medan visarna ju har en lång springa som är helt öppen (dvs ingen baksida) och det kanske ställer andra krav på bindmedlet? Bara en ren gissning alltså.
 
Topp