Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Varför man köper Vintage..

Diskussion i 'Vintage' startad av matage, 8 december 2015.

1. matage
    Trådstartare

matage Bonde

Från:
    Stockholm
    Ibland är det lite svårt att förklara för vänner och bekanta varför man letar "gamla klockor" istället för att köpa nytt så jag funderar på om jag bara genomgående ska svara med nedanstående filmklipp :D

2. romanov

romanov Borgare

Från:
    Stockholm
  3. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Köper aldrig begagnat och lär nog aldrig göra det. Känslan av nytt slår allt annat :)

4. thomastheswede

thomastheswede Borgare

EXAKT!

5. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Thank you for sharing Torsten! Trevligt för dig att det pirrar till extra när du köper nya saker. Här i Vintage-delen rör det sig inte i första hand om begagnat utan om just vintage och historiskt intressanta klockor. Ibland tom även antika klockor. Klockor som just pga av sin ålder och det faktum att de ej längre går att köpa blir värda lite extra för oss som är intresserade. Det är helt enkelt omöjligt att köpa nytt om man är intresserad av t.ex. antikviteter, konst, möbler från 40-talet, veteranmotorcyklar eller gamla fina bilar.

Tarkovski, Fabian, Mernis Bajra och 32 andra gillar detta.
  6. Rock_N_Ron

Rock_N_Ron Friends of KS

Exakt så är det!

Man vill ju framstå som en "connoisseur" och inte som en "self indulgent wiener"! ;)

marconimotet, Matts, Gummo och 2 andra gillar detta.
  7. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Well aware about that, Gummo! Likaså är jag medveten om vilken del av forumet vi befinner oss i och jag ber om ursäkt om jag trampade på någon öm tå. Har haft åtskilliga gamla saker och de gör mig bara besviken men det är ju tur att smaken är som baken ;)

8. Per

Per Björklövens finest

Om man har klocka för funktionen så förstår jag helt och hållet att nytt är att föredra. Det gäller trots allt det mesta här livet.

Fabian, marconimotet, krämbulle och 5 andra gillar detta.
  9. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Bra @Torsten att du vet var du befinner dig! Ditt inlägg i tråden som heter "Varför man köper vintage" kunde eventuellt tolkas som att du trodde att gjorde inlägg i "Varför vi köper nytt och inte tycker om begagnat". Tack för att du med dina inlägg så fint tydliggör att smaken är som baken, det är något som alltid, alltid är viktigt att påpekas. Ibland tycks folk glömma det så vi skriver det igen. SMAKEN ÄR SOM BAKEN (d.v.s delad vilket menas att människor tycker om olika saker).
    Tack också för att du tydliggör var du står i detta:
    Begagnat/gammalt=Dåligt, besvikelse!
    Nytt=Bra!
    Starkt, modigt och viktigt att du vågar uttrycka dig och visa att du avviker från vad @matage och många andra vintageälskare tycker!

Fabian, Strindberg, Spincini och 1 annan gillar detta.
  10. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Bah! Precis som @Per säger finns det fördelar med båda kategorier. Jag hade exempelvis gärna ägt en gammal hi beat SEIKO 6159-7001 men med tanke på att det i princip inte går att serva dem längre så är det inte så lockande.
    Vintage: Mer själ
    Ej vintage: Oftast mer bekymmersfritt ägande

Spincini och Gummo gillar detta.
  11. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Nä men vad fint! Ännu en öppen dörr sparkas in likt "Smaken är som baken..." kommer nu det härligt rationella "Mer Själ vs. Oftast bekymmersfritt ägande...".
    JLC, host, host... MR Bekymmersfrittägandejagacceteraraldrigmerän4sekavvikelseochallaklockormåstegåattdykamed
    @yonsson NT: "Varför vi köper vintage" ej "Vintage vs Nyköp".
    Du är dock nåt på spåren vad gäller varför när du pratar om själen. Känsla, feeling är det som allt som oftast avgör vår beslutsprocess när vi ska köpa nåt, hur rationella vi än inbillar oss att vi är.

Seikosthlm, Fabian, Matts och 5 andra gillar detta.
  12. Per

Per Björklövens finest

Därför man sysslar med vintagerollar. Finns delar för att hålla verken i skick i flera hundra år till. :)

Andersml, Matts, Margarinkungen och 2 andra gillar detta.
  13. nöt

nöt Biskop

Min Dj från -76 har gått 5 sek fort på 4 dagar nu. Måste säga att det är godkänt :)

JMolin och Margarinkungen gillar detta.
  14. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

Jag har insett många gånger att man tittat snett på folk som köper lättmjölk eller lätta-margarin...
    MEN sen insåg jag ju att då finns det mer äkta mjölk och smör kvar till mig... :)
    Detsamma med klockor, låt folk köpa nytt så finns det mer fina klockor kvar till bättre priser.. :)

solex, Tarkovski, Aquastaren och 2 andra gillar detta.
  15. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    För att ingen mer ska gå apskit, like @Gummo, över mitt inlägg så kan jag förtydliga att det inte var meningen att hacka ner på någon.
    Eftersom TS hade en syn på saken vill jag ge bara ge en annan :)

eriksson850 gillar detta.
  16. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Här följer en förklaring till Klocksnacks Pruseluskor:
    @matage har hittat ett härligt, roligt och ironiskt klipp! En dryg och självförhärligande älskare av vintagebilar pratar oerhört nedlåtande om folk med alldeles för mycket pengar och alldeles för lite smak. Fantastiskt och överdrivet! Överför man det till klockor så blir det en skön ironisk kommentar till varför folk snöar in på vintage. Men det gestaltar också det (av vissa uppblåsta) "för eller mot förhållandet" som en del på riktigt verkar tro finns mellan nytt och gammalt. Ett roligt klipp för insöade att garva åt helt enkelt.

Fabian, JMolin, Chami och 8 andra gillar detta.
  17. Strindberg

Strindberg Biskop

Den här tråden har en mycket märklig stämning.

18. yonsson

Från:
    GBG
    Väldigt sant men man måste fortfarande ha viss uthållighet. Min Tudorvridring har tagit 5+3 veckor att laga, det som behövdes var en bricka och ett inlägg.

Gummo gillar detta.
  19. yonsson

Från:
    GBG
    För att bidra lite till varför:
    Världens första automatiska kronografurverk, numera såld men väldigt fin och väldigt prisvärd.

8105-8000 - Underbar boett, tyvärr i princip omöjlig att få säkert tät, såldes därför.

KS5626 - Finns kvar av följande anledningar:
    Underbar boett utifrån grammar of design.
    Riktigt trevlig tavla med fina detaljer.
    28800bph, dubbel quickset, bra gångavvikelse. Extern skruv för ruckning mellan bandhornen för att kompensera att klockan har monoquecase.

Vintage kan bli sjukt prisvärt!

Hr_Proos, Pictor, _jonte och 2 andra gillar detta.
  20. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Ouh!, farligt påstående utanför den stora Seikotråden :). Risk att reta upp Heuer- och Zenithmaffian.

Gummo gillar detta.
  21. Per

Per Björklövens finest

Det som behövdes var någon med lite koll. ;)

theargonaut, NiklasArvid och yonsson gillar detta.
  22. yonsson

Från:
    GBG
    Tur att Zenithmaffian är så liten då. El Primero visades upp först (prototyp) men 6139 producerades och såldes först.

Gummo gillar detta.
  23. yonsson

Från:
    GBG
    Vilket bevisligen inte fanns varesig på Bergströms eller Nymans i så fall.

Gummo och Per gillar detta.
  24. Hr_Proos

Hr_Proos Präst

Jag anser också att Seiko var först, i alla fall så länge 6139:an sitter runt handleden. Kappan vänds säkert den dagen det sitter en El Primero där i stället... image.jpeg

Pictor, yonsson och Gummo gillar detta.
  25. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Word! Köpt av farsan på Ur & Penn 1970 när jag föddes och således en sk "True Keeper" :)
    image.png

Pictor, JaTack, M.M och 9 andra gillar detta.
  26. Chami

Chami Friends of KS

Haha kul klipp!

27. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Nää ingen fara alls. Den är fin OCH prisvärd. :):)
    Heuer och Zenith är fina, men inte lika prisvärda längre.

28. JMolin

JMolin Präst

Från:
    STHLM
    Jag älskar den oerhört märkliga stämningen i den här tråden, som @Strindberg så snyggt poängterade. Men mest av allt älskar jag Cage i klippet ovan! Garvade högt på bussen in till jobbet imorse.

29. yonsson

Från:
    GBG
    Jag har ägt en El Primero, det hjälpte inte. :)

Gummo och Hr_Proos gillar detta.
  30. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    fast det var väl ingen vintage ;)