Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Varför nämn sällan klockors vikt?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Icaras, 29 mars 2013.

1. Icaras
    Trådstartare

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Varför? Eller är det för att de flesta väger ungefär lika mycket när man jämför de med lika diameter? :)
    Skulle ju kunna avråda många ifrån att köpa fejk på loppisar, antikaffärer med mera. Om en specifik rolle väger 50g för lite så kan man ju undra.
    All annan information är ju lätt att hitta förutom just vikten.

2. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    nja, alltså det beror ju väldigt mkt på band, längd på länk osv så det skulle nog inte gå. Sen springer man ju inte runt med en våg så ofta :)
    Det är nog tyvärr den hårda vägen som gäller med att grotta ner sig och lära sig så mkt som möjligt om de objekt man är intresserad av. Samma som med allt på auktion/loppis att ju mer man kan desto lättare är det att undvika fallgropar.

Här har du lite exempel på vad de väger, men som sagt så väger inte alla klockor med samma ref lika mkt.
    http://klocksnack.se/viewtopic.php?f=2&t=3877

3. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    För att vikten är totalt ointressant.....fäjks kan man ganska lätt identifiera på andra sätt....

4. Icaras
    Trådstartare

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Jo det är ju sant, tänkte jag inte på. Vore ju ganska ointressant egentligen då man oftast inte köper något dyrt utan att ha klämt på det innan.
    Tog fejks som ett exempel, tänkte mer att när man surfar efter en ny pärla så skulle man kunna se "nä fan den dår väger 100g mer än den jag redan bär, för tungt!". Så behöver man inte bege sig ut för att testa.
    Å andra sidan är det ju ganska ointressant det med, sen det med länkens längd med mera.
    :)

5. morrism

morrism Friends of KS

Beror ju på vad klocktillverkaren har för tolerans på sina klockor, men har man en nogrann våg så skulle man ju kunna se om klockan är äkta eller inte, en kinakopia skulle inte lägga tid på att lägga till småvikter på varje klocka för att komma inom 100-dels gram. Däremot tror jag t.ex. rolex har såpass nogrann tillverkning att vikten mellan klockorna varierar väldigt lite.
    Förutsatt att man väger klockorna utan länk så klart.

6. Aron

Aron Stadsbo

Från:
    Borås
    Om man kollar på nya klockor så kan man väl oftast på resp. märkes hemsida, eller på uret.se som jag själv har kollat på ibland se vikten. Jag tycker inte att det är ointressant då jag anser att vikten har en viss betydelse om den känns bekväm eller inte. Jag vet ju tex hur mycket min Aquaracer väger och jag tycker den är väldigt "lagom" så jag kan ha den som referens

7. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Vikten är bara intressant när man pratar helguld. Ju tyngre ju bättre det vet alla! :D

8. Pappi

Pappi Lilla Fridolf

9. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Mårtenssons ur Brookfield