• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför Piper digitalare?

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Mekaniska och automatisk klockor i all ära, men ibland finner man sig själv med en digitalare på armen.

Dessa digital klockor har i många fall en funktion som gör att displaten lyser. En funktion påkommen av Timex 1992 och "kopierad" av Casio 1995 som gjorde funktionen stor i och med G-shock serien. Men det är en annan story..

En sak jag konstaterat med dessa är att nästan alla "piper"/låter medans lampan lyser, då menar jag inte ett pip när man sätter igång lysfunktionen utan mer som jag föreställer mig tinnitus. svagt svagt svagt..
Bytte nyligen batteri i min S&S Skydiver (med just denna lysfunktion) och kontaterade att ljudet blev nu mer hörbart när man fått lite kräm i det.. (asså, det är inte högt med om man lyssnar nära så hör man det)

Kanske är en för teknisk fråga, men vet någon varför digitalare låter när lampan lyser?
 

Sorubim

Audemars
Jag provlyssnade 4st g-shocks nyss... hör inget.

Ska väl säga att jag har en hel del bakgrundsljud här. Datorfläktar, ventilation, akvariepumpar och ljud utifrån.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har aldrig hört något pip, men antar att det är för att lysdioden alternativt tråden i minilampan vibrerar när det går ström igenom den.
 

Sorubim

Audemars
gHi4PhE.jpg


;)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Just kollat med en kollega:
Skydiver - Piper
Baby G - Piper
Annan G-schok - Piper

Kanske han ljuger för att inte verkar undemånig?!
 

VCalmen

Cartier
Du har helt rätt. De piper! Samma som när en gammal tjock-tv står på utan någon kanal. Ett fruktansvärt tjut!
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Skulle vara kul att veta om Halda (haldor?) också piper? Menar, en digitala för 100k, om den piper borde dom veta varför. Får nog ringa och fråga tillverkaren..
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lyncha på.. gamlingar!




Ska jag vara ärlig så tror jag tyvärr att jag är tillräckligt gammal för att missa pipet, vilket i för sig är skönt :happyhappy:

Jag tror att sannolikheten är högre att det handlar om olika grad av tinnitus hos de som påstår sig höra pipet. Eller galenskap. Följdfrågan till er som hör pipet blir således:

När era kronografer pratar med er, vad säger de då till er?
 

VCalmen

Cartier
Jag tror att sannolikheten är högre att det handlar om olika grad av tinnitus hos de som påstår sig höra pipet. Eller galenskap. Följdfrågan till er som hör pipet blir således:

När era kronografer pratar med er, vad säger de då till er?

schyy allt ska bli bra. Han menade inget illa. Anna Book kommer inte röra dig något mer. Källaren brinner.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Just pratat med Mikael Sandström på Halda, och efter ett empiriskt test kan vi konstatera att Haldas Space Discovery inte låter när backligthen är igång.

En teori fick vi dock: Backligthen drar ofantligt mycket ström jämfört med andra funkrioner i klockan. Detta massiva energipåslag kan kanske få kretsarna att låta.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Om jag får lov att gissa så skulle jag tro att det beror på en svag/dålig elektronisk design/konstruktion där klockans (quartz-) oscillator inte har isolerats tillräckligt bra från övriga komponenter. När man trycker på knappen för att få igång lampan så "läcker" oscillatorns frekvens ut och skapar ljudet. Jag gissar att quartz-klockor oftast ligger på 32768 Hz eftersom det är lätt delbart med 2 till man kommer ner till 1 Hz. Ljudet som hörs är då troligen 8192 Hz om det är ett hög-frekvent pipande.

Andra elektroniska apparater som är inkopplade på elnätet kan ofta ett mörkare hummande eftersom det är en effekt av växelströmmens frekvens man strömmen transformeras till annan nivå och frekvens. Det man hör är den dubbla frekvensen, 100 Hz. Men jag tror ju inte att de kör med växelström i armbandsur...

Har jag fel så rätta mig gärna.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Om jag får lov att gissa så skulle jag tro att det beror på en svag/dålig elektronisk design/konstruktion där klockans (quartz-) oscillator inte har isolerats tillräckligt bra från övriga komponenter. När man trycker på knappen för att få igång lampan så "läcker" oscillatorns frekvens ut och skapar ljudet. Jag gissar att quartz-klockor oftast ligger på 32768 Hz eftersom det är lätt delbart med 2 till man kommer ner till 1 Hz. Ljudet som hörs är då troligen 8192 Hz om det är ett hög-frekvent pipande.

Andra elektroniska apparater som är inkopplade på elnätet kan ofta ett mörkare hummande eftersom det är en effekt av växelströmmens frekvens man strömmen transformeras till annan nivå och frekvens. Det man hör är den dubbla frekvensen, 100 Hz. Men jag tror ju inte att de kör med växelström i armbandsur...

Har jag fel så rätta mig gärna.

Låter helt klart som en vettig hypotes. Nu när du säger det så låter alla med mer eller mindre samma frekvens. Ett väldigt gällt hög-frekvent pip. Då är det iofs mycket möjligt att alla inte hör det. #superhörsel
 
Topp