• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför så få "slitna" rolex till salu?

l.smallbone

Cartier
2-Faktor
Jag ska utveckla. Sitter och kollar efter en Rolex Sub alt. en GMT och har noterat att det verkar finnas en nedre gräns för kvalitén på klockorna som folk vill sälja. Prisspannet på de billigare Subarna är ju typ mellan 30-35k och samtliga är ju i väldigt bra skick. Min fråga är således; vart tar alla slitna rollar med massa dings och repor och repiga glas och oklar servicehistorik vägen?
Jag inser att många kanske servar sin klocka innan den ska upp för försäljning men ändå.

Några tankar på detta?
 

Glusch

Cartier
Jag tror inte att det går att beskriva bättre än vad båda ovan mig har gjort. När ens Rolex väl blivit så sliten och använd så den har alla dessa dings och repor, som du så kallar det, så är den så stor del av ägaren att han eller hon antagligen behåller den för att sedan ge den vidare inom familjen.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Det är inte så vanligt med så misshandlade exemplar. Även om dessa skulle säljas så poleras de först upp och får nytt glas osv.
 

ErikGBG

Audemars
Folk använder sina verktygsur som delikata lövtunna guldur.
Tala för dig själv, detta är 3e plexiglaset jag har sönder på under 12 mån :)
DSC_0086.JPG
 

Apansson

Torpare
För att slitna sportklockor är snyggt! De ska användas, det är därför de finns till! De som säljer mycket klockor är naturligtvis mer måna om skicket och är försiktigare i användningen. Min PO blir bara snyggare för varje gång man råkar dra skiftnyckeln i låset eller dra bezeln i en cykelkedja. Beaters ska användas!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Fast jag håller med ts lite, vart tar alla dessa vägen? jag tror inte sentimentaliteten är lika stor ute i stugorna som här på forumet... Är det föresten någon som har en riktigt sliten (förstörd) sportrolle här på forumet?
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
För en gångs skull är denna pro-Rolex kommentar riktig, Rolex har historiskt visat att de håller bättre än andra ur.
Stålet de använder, jfr med 316, repas inte lika lätt. Men att det då ska vara anledningen till att det finns få förstörda "sportrollar" har jag svårt att tro på.
 
Dock så kan man gödsla med gamla riktigt shleetna Datejust....

Att det inte gäller sportisarna kan ju vara så att ägarna lägger pengar på Service och får glas osv utbytt...sedan så håller sportisarna grym kvalité oxå...
 

ANkk

Cartier
Som Glusch säger så stannar nog de sletna kvar inom familjen. Tänk att ha vuxit upp med att morfar alltid har en klocka på sig, sen inser man att det är en sub han köpte för första lönen efter gått ut högskolan. När du då ärver klockfan så ska det nog fan så mycket till innan du säljer den.

amen
 

RDFG

Cartier
Apropå sliiitna exemplar var det ju någon som visade upp en minst sagt misshandlad 16613 för ett par veckor sen här på forumet.. Om jag inte minns fel var det personens svärfars daily wearer.. Någon som minns?
 
Topp