• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför så få "slitna" rolex till salu?

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Klockor är till för att användas. Största dingen på min PO och det är en dörrkarmsdräpare utan dess like. Gillade senaste Talking Watches, klockorna verkade faktiskt användas!

null_zps3aab2a62.jpg
 

Gripenbro.se

Cartier
Professional Dealer
2-Faktor
Det håller jag med dig om, jag tror inte ett dugg på dessa"safe queens" som är helt orörda i boett men med blekta insert och gulnade index. Där tror jag precis som du att de flesta är fixade. Bara något så löjligt som att påstå att boetten är orörd och så är ovansidan på luggarna fint matta och knappt utan spår av användande. Löjligt att tro att de inte fått en fin liten puts..


Fick precis titta på bilder av en nysvetsad SD... boetten var perfekt förutom kronskydden som var alldeles för stora, så där blir det mycket puts men slutresultatet lär bli perfekt
 

Johan M

Cartier
Rolex poleras väl sönder? Tycker inte jag ser sönderpolerade IWC, Omega eller Seiko. Om nu stålet är hårdare borde det vara tvärtom. Eller har Rolex annan attityd till poleringen vid service?
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Tror det finns en uppsjö sönderpolerade Rolex ute i världen. De tar sig nog dock inte in så ofta i "våra kretsar" då fler och fler börjar uppmärksamma skillnader på boetter. Det var inte många år sedan (3-5 år sedan?) det florerade mer "fulpolerade" boetter på marknaden.

Tror de hamnar som "hopplock" på ebay samt andra kanaler.

Man kan ju räkna på värdet i en klocka.

Ta en GMT 1675 t.ex. Säg att en handlare som t.ex. John Buckley får in en från en ägare.

Med en "normal" tavla/vridring utan länk men med sönderpolerad boett skulle han kanske ta $3500-4000 (men de blir mer och mer svårsålda bland våra kretsar).

Om han istället plockar isär klockan. Så har han ungefär:

verk = ca $1000
tavla/visare = ca $1000
backlock = ca $500
inlägg/vridring = ca $1000

Om han då kanske köpt den för $3000 (om ens det) så har han $500 i fickan och en sönderpolerad boett över.

Om han sen nästa dag får han in en 1675 med fin boett men resten är mindre positivt (han har betalat kanske $3000isch även för den). Plockar han då ihop den fina boetten med de fina delarna kanske han kan sälja den för $5-5500.

Sen plockar han ihop fulboetten med fuldelarna och kränger den för $3500 på ebay eller till någon som inte har så stor koll.

Då har köpt in för ca $6000 och sålt för $8-8500. Den med finare boett hamnar "bland oss" och den med ful boett hamnar hos någon börsspringpojke i NYC.

Kan även ta datejust:s som exempel. "folk" försöker sälja datejusts med sönderpolerade boetter för $1800 medans klockor med helt ok boetter går för $2-2200. Inte värt att gå på "skräpet" då. Så de sållas bort och säljs på ebay till "vanliga människor" som tycker att de gör ett bra köp "på nätet".
 

MBx

Cartier
Kombination av flera saker tror jag. En hög kvalitet i grunden samt att klockan kostar förhållandevis mycket i inköp. Hög kvalitet talar för sig själv men det högre priset gör att klockan oftare tas om hand genom service etc. Så länge klockan får service behåller den sitt värde. Du hittar förhållandevis få halvsunkiga Porschar och Rolls Royce till salu; tas de om hand tappar de mindre i värde än andra bilar.

Den absoluta majoriteten av t ex Subarna används inte i sin naturliga miljö under vatten utan på kontor.;) Detsamma gäller nog de flesta klockorna i Rolex sortiment; de testas inte i den miljö de faktiskt är byggda att klara av.

De klockor i absolut sämst skick hamnar som någon skrev säkert som donatorer till andra klockor.
 

Rivalen

Rolex
Det håller jag med dig om, jag tror inte ett dugg på dessa"safe queens" som är helt orörda i boett men med blekta insert och gulnade index. Där tror jag precis som du att de flesta är fixade. Bara något så löjligt som att påstå att boetten är orörd och så är ovansidan på luggarna fint matta och knappt utan spår av användande. Löjligt att tro att de inte fått en fin liten puts..

Jag tittar regelbundet (drömmer) på Sheartime.com och där används begreppet untouched. Om jag skall vara misstänksam mot untouched-begreppet oavsett hur välkänd säljaren är, vad skall jag mer titta efter?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Kombination av flera saker tror jag. En hög kvalitet i grunden samt att klockan kostar förhållandevis mycket i inköp. Hög kvalitet talar för sig själv men det högre priset gör att klockan oftare tas om hand genom service etc. Så länge klockan får service behåller den sitt värde. Du hittar förhållandevis få halvsunkiga Porschar och Rolls Royce till salu; tas de om hand tappar de mindre i värde än andra bilar.

Den absoluta majoriteten av t ex Subarna används inte i sin naturliga miljö under vatten utan på kontor.;) Detsamma gäller nog de flesta klockorna i Rolex sortiment; de testas inte i den miljö de faktiskt är byggda att klara av.

De klockor i absolut sämst skick hamnar som någon skrev säkert som donatorer till andra klockor.
Men hög kvalité på finish och urverk innebär inte att klockan rent magiskt är tåligare för repor och märken. Framför allt när materialet är det samma som andra boetter är gjorda av (gäller äldre rolex), jag misstänker att det snarare är det senare du talar om i ditt inlägg som gör att det finns färre Rolex med riktigt risigt utseende. (Inte ens den ståltyp som används i nyare rolexklockor är immun mot märken av misshandel även om det är tåligare, ska du ha en boett som verkligen tål det mesta måste man börja titta på wolframkarbid och i min vetskap görs inga boetter helt i detta material utan det handlar oftast om enstaka detaljer eller beläggningar)

EDIT:// efter en snabb googling får jag fram att det finns en hel del klockor som påstås vara gjorda i wolframkarbid och till förvånande låga priser också (utrustade med standard kvarts verk)
 

MBx

Cartier
Men hög kvalité på finish och urverk innebär inte att klockan rent magiskt är tåligare för repor och märken. Framför allt när materialet är det samma som andra boetter är gjorda av (gäller äldre rolex), jag misstänker att det snarare är det senare du talar om i ditt inlägg som gör att det finns färre Rolex med riktigt risigt utseende. (Inte ens den ståltyp som används i nyare rolexklockor är immun mot märken av misshandel även om det är tåligare, ska du ha en boett som verkligen tål det mesta måste man börja titta på wolframkarbid och i min vetskap görs inga boetter helt i detta material utan det handlar oftast om enstaka detaljer eller beläggningar)

EDIT:// efter en snabb googling får jag fram att det finns en hel del klockor som påstås vara gjorda i wolframkarbid och till förvånande låga priser också (utrustade med standard kvarts verk)

Jag är inte riktigt säker på vad du menar med din replik.:confused: Det finns inget i mitt inlägg som motsägs av det du skriver och jag har försökt ge ett svar på TS fråga "Varför så få "slitna" rolex till salu?". Kan det vara så att du inte avsåg att skriva en replik på mitt inlägg utan avsåg att ge uttryck för egna uppfattningar som "råkade" hamna som replik? Gott så!:)

Kvalitet är också mer än finish och urverk. Det kan också omfatta konstruktionen vilket för Rolex del till stor del är vattentätheten. De riktiga "vraken" som säljs har ofta skadade urtavlor (och gissningsvis urverk), troligen pga att vatten trängt in och där tror jag att Rolex Oysters står sig bra.

Men vad vet jag, jag gissar bara!:cool:
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag är inte riktigt säker på vad du menar med din replik.:confused: Det finns inget i mitt inlägg som motsägs av det du skriver och jag har försökt ge ett svar på TS fråga "Varför så få "slitna" rolex till salu?". Kan det vara så att du inte avsåg att skriva en replik på mitt inlägg utan avsåg att ge uttryck för egna uppfattningar som "råkade" hamna som replik? Gott så!:)

Kvalitet är också mer än finish och urverk. Det kan också omfatta konstruktionen vilket för Rolex del till stor del är vattentätheten. De riktiga "vraken" som säljs har ofta skadade urtavlor (och gissningsvis urverk), troligen pga att vatten trängt in och där tror jag att Rolex Oysters står sig bra.

Men vad vet jag, jag gissar bara!:cool:
Nog en feltolkning av mig :p

Jag löste det som att du menade att eventuell byggkvalité på något automagiskt sett skulle göra rolex slits minde sorry :facepalm:
 
Topp