• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför så lite kärlek till Breitling?

Ministern

Founder
2-Faktor
Sen har Skoda och Audi riktigt mycket delar gemensamt. Menar då det mekaniska och slitage delar.
Men det är OT. jag ifrågasatte endast för jag var nyfiken och ville lära mig, inte för att vara jävlig. Men nog måste väl ett ETA kunna hålla om man sköter service osv?

Visst gör den det, dock är det som att jämföra en AK47 med en Heckler & Koch G36. Båda kommer göra det de ska, bara på olika sätt.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Sen har Skoda och Audi riktigt mycket delar gemensamt. Menar då det mekaniska och slitage delar.
Men det är OT. jag ifrågasatte endast för jag var nyfiken och ville lära mig, inte för att vara jävlig. Men nog måste väl ett ETA kunna hålla om man sköter service osv?


Klart en ETA fungerar om man sköter service. Jag tycker par401 jämförelse mellan Ferrari och Volvo var bra. Inget som säger att Ferrarin skulle hålla bättre ifall du skulle använda dem båda som vardagsbilar. Åka till jobbet, handla mat osv.

Däremot går det inte att jämföra ETA mot det hantverk de urverk som de stora exempelvis Patek tillverkar. Perfekt finish på varenda del, Egenutvecklade urverksritningar, nya tekniska lösningar, fler delar, ädlare material och mer prestige.

Om alla bara ville ha en enkel fungerande klocka utn problem, så skulle alla springa omkring med en Casiokvarts på armen och det här forumet skulle inte finnas.
 

V

Cartier
Visst gör den det, dock är det som att jämföra en AK47 med en Heckler & Koch G36. Båda kommer göra det de ska, bara på olika sätt.
Vilket blivande urmakare menade att så inte var fallet. Det är ju en stor anledning till alla dessa "fejder", att det blandas subjektiva åsikter, känslor och hittepå med fakta. Inte konstigt att det blir infekterade diskussioner.
 
C

China

Guest
Tror jämförelserna började med den här kommentaren...

Ett ETA-Verk kan jämföras med en rysk traktor, i bemärkelsen att den är mångsidig, kan lagas med väldigt primitiva verktyg och tuggar på ett bra tag. Men. Det är ingen stil och finess på det, det är heller inget som kommer att hålla i 50-60 år (Till skillnad från Rolex, PP osv.)
Kort sagt: Den kostar för mycket för kvalitén du får. (I min åsikt som blivande urmakare.)


Edit:
(Dck tycker jag traktor är en bra jämförelse, men på ett positivt sätt) :)
Var också tveksam till att ett Patekverk skulle hålla så mycket längre tid än ett ETA om båda fick rätt service.

Nu så är det inget fel på ETA:s arbetshästar, tvärt om så får man "bang for the buck". Men det är en stor skillnad på billig massproduktion och exklusivt hantverk, inte minst när det kommer till prislappen. I slutänden så handlar det inte om vad som presterar "bäst" utan vad man är villig att betala för. Med det sagt så blir det skevt att t.ex. jämföra en klocka som tar flera månader att tillverka med mer traditionella metoder, än något som ramlat av det löpande bandet från en CNC-park. Rolex skulle jag förövrigt inte sätta i samma klass som PP, då det rör sig om en mer eller mindre helautomatiserad produktion. Det är heller inte så enkelt att graden av hantverk alla gånger är utslagsgivande på prissättningen, mycket handlar om effektiv marknadsföring.

Sedan kan billiga urverk som servats regelbundet både prestera utmärkt och rulla och gå lika länge som mer exklusiva motsvarigheter.
 

DrDre

Patek
Varför ens jämföra massproduktion med ett hantverk?

Man kan tycka vad man vill om servicekostnaderna, men det blir som att jämföra äpplen och päron. Det handlar trots allt om två helt skilda sätt att producera och olika prisklasser.

Tycker att det är rimligt att jämföra dem om vi ska prata om hur framtidssäkert något är. Och de utför trots allt samma grundläggande uppgift så där är det äpplen vs äpplen.

Däremot att göra jämförelsen VW vs Ferrari haltar lie, då de VW golf jag har kört knappast gick i 300 km/h och jag känner heller ingen som skulle köpa en bil med golfprestanda med driftskostnader som en Ferrari.
 

V

Cartier
Ja en Theorema visar tiden precis som en Patek och en Casio.
Nu var ju inte det min poäng utan det faktum att ett ETA kan hålla lika länge som ett PP.
Så varför inte bara konstatera det och inse att det är helt andra saker än själva tidhållningen som är det som gör skillnad såsom materialkvalitet, hantverk, exklusivitet m.m.
Gör ingen värdering i vilket korg det är bäst att lägga pengarna, alla har vi våra olika motiv och förutsättningar och det är väl bra så.
 

par

Patek
2-Faktor
Tycker att det är rimligt att jämföra dem om vi ska prata om hur framtidssäkert något är. Och de utför trots allt samma grundläggande uppgift så där är det äpplen vs äpplen.

Däremot att göra jämförelsen VW vs Ferrari haltar lie, då de VW golf jag har kört knappast gick i 300 km/h och jag känner heller ingen som skulle köpa en bil med golfprestanda med driftskostnader som en Ferrari.
Okej här kommer en till jämförelse, det går att sitta i en fåtölj från Ikea precis som du kan sitta i en fåtölj från Dux eller vitra tex. Du kan sitta lika skönt i båda och det är dyrare att laga en dux fåtölj.
 

DrDre

Patek
Okej här kommer en till jämförelse, det går att sitta i en fåtölj från Ikea precis som du kan sitta i en fåtölj från Dux eller vitra tex. Du kan sitta lika skönt i båda och det är dyrare att laga en dux fåtölj.

Jag fattar inte riktigt poängen med alla dessa jämförelser med vapen, bilar och möbler. Klockor är ju inte samma sak som dessa prylar, så vad tllför egentligen ovanstående jämförelser till diskussionen. Är det inte bättre att vi diskuterar klockor och det som är unikt med dem, istället för att blanda in en massa annat som har andra egenskaper? Det skapar ju bara förvirring. Obs, inte menat som kritik eller som ngt aggressivt, utan vill bara få diskussionen på rätt spår istf att göra den ännu otydligare.
 

par

Patek
2-Faktor
Jag fattar inte riktigt poängen med alla dessa jämförelser med vapen, bilar och möbler. Klockor är ju inte samma sak som dessa prylar, så vad tllför egentligen ovanstående jämförelser till diskussionen. Är det inte bättre att vi diskuterar klockor och det som är unikt med dem, istället för att blanda in en massa annat som har andra egenskaper? Det skapar ju bara förvirring. Obs, inte menat som kritik eller som ngt aggressivt, utan vill bara få diskussionen på rätt spår istf att göra den ännu otydligare.

Det jag menar är att allting går inte alltid påvisa att det är bättre bara genom att titta på ett faktablad tex. ETA är inte dåliga på att visa tiden men det gäller ju även ett Quartz tex. Därför blir det konstigt att jämföra en patek och breitling ur tex ett tidshållningsperspektiv och sedan påvisa att en patek är dyrare att serva. I tidsperspektivet gör de ju snarlika saker men på andra plan levererar de något helt annat
 
C

China

Guest
Tycker att det är rimligt att jämföra dem om vi ska prata om hur framtidssäkert något är. Och de utför trots allt samma grundläggande uppgift så där är det äpplen vs äpplen.

Däremot att göra jämförelsen VW vs Ferrari haltar lie, då de VW golf jag har kört knappast gick i 300 km/h och jag känner heller ingen som skulle köpa en bil med golfprestanda med driftskostnader som en Ferrari.

Tja, om man nu fokuserar på teknik och hållbarhet. Men beträffande "framtidssäkerhet" så beror det mest på om tillverkaren finns kvar om t.ex. 50 år eller har gått ur tiden, och om det fanns ett ordentligt lager med reservdelar. Sedan har det väl aldrig handlat om att utföra "samma grundläggande" uppgift när det kommer till status bland klockmärken? I så fall skulle vi alla ha billiga och högpresterande klockor från Japan eller Kina, i de lägre prisklasserna.
 

Hugii

Audemars
Förstår mig inte på diskussionen. .. vad är poängen? En gång i tiden stod vi alla i en sandlåda och bråkade om vems pappa var starkast. Nu när vi är vuxna inser vi att ingens pappa var så stark som man trodde då.
SÅ det är dags att växa upp. Knappast nån av er här har direkt hamnat på AP, Patek osv. trots att många av er även då var "upplysta". Om ni är medvetna att det finns finare och bättre bilar än den som ni äger, varför kör ni omkring i en skrotbil då? Just det. Ni är nöjda med det ni äger. :facepalm:

Njut av mångfalden och respektera varandra. Hoppas att ny köper klockor för att ny älskar de och inte för att få "respekt". :cigar:

Och nu till det viktigaste! Vilket vin kan ni rekommendera idag?
 

DrDre

Patek
Tja, om man nu fokuserar på teknik och hållbarhet. Men beträffande "framtidssäkerhet" så beror det mest på om tillverkaren finns kvar om t.ex. 50 år eller har gått ur tiden, och om det fanns ett ordentligt lager med reservdelar. Sedan har det väl aldrig handlat om att utföra "samma grundläggande" uppgift när det kommer till status bland klockmärken? I så fall skulle vi alla ha billiga och högpresterande klockor från Japan eller Kina, i de lägre prisklasserna.

Man pratar ofta om teknisk OCH ekonomisk livslängd. Det är vad jag ville lyfta fram. Och vi pratar urverk, inte klockmärken, deras status etc. Det är två olika saker. Om vi ska prata om allt på en gång blir det bara en jäkla röra. Insynnerhet om vi ska blanda in jämförelser med pistoler, möbler och bilar och alla tolkningar det ger upphov till.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Konstigt att ingen nämner att en Patek, GS, eller klocka med liknande urverk är justerade mer på detaljnivå och inte bara snabbjusterade och ruckade för att hålla bra tid.

Det innebär ofta att de håller +-1 sekund/dygn istället för +-5 sekunder/dygn om de är rätt ruckade. Förutsägbarheten hos dessa urverk är stor (maxavvikelsen liten). Rätt stort skillnad mellan ett COSC ETA och en Patek ur den synvinkeln.

Nu vet jag inte i detalj hur Patek tillverkar sina urverk, men som exempel kan nämnas att samtliga mekaniska GSar har en ballans som är individuellt justerad. Man skruvar inte bara på små skruvar på balansen som på exempelvis Rolex, utan man "slipar" balanshjulet för hand tills jämvikten är perfekt.

Sådant kostar (tid) pengar och gör samtidigt att dessa klockor har bättre förutsättning att hålla tiden förutsägbart. Specifikationerna säger inte allt om ett urverk. Många bra klockor håller sig långt innanför sin egen specifikation.
 

Cryssarn

Rolex
Konstigt att ingen nämner att en Patek, GS, eller klocka med liknande urverk är justerade mer på detaljnivå och inte bara snabbjusterade och ruckade för att hålla bra tid.

Det innebär ofta att de håller +-1 sekund/dygn istället för +-5 sekunder/dygn om de är rätt ruckade. Förutsägbarheten hos dessa urverk är stor (maxavvikelsen liten). Rätt stort skillnad mellan ett COSC ETA och en Patek ur den synvinkeln.

Nu vet jag inte i detalj hur Patek tillverkar sina urverk, men som exempel kan nämnas att samtliga mekaniska GSar har en ballans som är individuellt justerad. Man skruvar inte bara på små skruvar på balansen som på exempelvis Rolex, utan man "slipar" balanshjulet för hand tills jämvikten är perfekt.

Sådant kostar (tid) pengar och gör samtidigt att dessa klockor har bättre förutsättning att hålla tiden. Specifikationerna säger inte allt på urverk. Många bra klockor håller sig långt innanför sin egen specifikation.
yonsson och spencer levererar när det kommer till förklaringar. TACK, exakt sånt här jag undrade över
 

TouchingEvil

Cartier
Min fina Bratte

20140910_173244.jpg
 

Xaero

Omega
Jag vill inte utmana en urmakare... Men...
Varför skulle ett ETA inte hålla i 50-60 år? Att ETA är massproducerat och inte har lika trevlig finish och exklusivitet som ett PP verk håller jag självklart med om. Däremot tror jag det kommer vara enklare att hitta reservdelar och kunna utföra en service på ett 2824 än ett in-house patekverk om 50-60 år (dvs om du inte skickar den till Schweiz där service utförs på sidenkudde efter bad i champagne och kaviar)


Jag håller med. Jag tror till och med att ett ETA 7750 till exempel, kan vara bättre än ett in-house av annat exotiskt märke. ETA har luppen på sig med mycket hårda krav från hundratals märken som bygger klockor med deras urverk. De kan INTE leverera skit. Min Breitling SA med 7750 verk håller tiden bättre (+1 sek per dygn) än min kompis Patek Nautilus gör (+5 sek per dygn).
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag håller med. Jag tror till och med att ett ETA 7750 till exempel, kan vara bättre än ett in-house av annat exotiskt märke. ETA har luppen på sig med mycket hårda krav från hundratals märken som bygger klockor med deras urverk. De kan INTE leverera skit. Min Breitling SA med 7750 verk håller tiden bättre (+1 sek per dygn) än min kompis Patek Nautilus gör (+5 sek per dygn).

Din vän som trodde Omega, Breitling och Rolex var "the big three"?
 

Xaero

Omega
Guld är tungt vilket gör att du får bättre fart i rotorn vidare så kan en stålrotor rosta och korrodera. Guld är för evigt. Sedan har vi även materialet som fjädern är gjord av. Ett billigt ETA kan inte jämföras med Patek vad det gäller material.

Vilket material är "fjädern" i en Patek gjord av och vilket material är "fjädern" i ett ETA gjort av, och vad är skillnaden mellan dem?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag håller med. Jag tror till och med att ett ETA 7750 till exempel, kan vara bättre än ett in-house av annat exotiskt märke. ETA har luppen på sig med mycket hårda krav från hundratals märken som bygger klockor med deras urverk. De kan INTE leverera skit. Min Breitling SA med 7750 verk håller tiden bättre (+1 sek per dygn) än min kompis Patek Nautilus gör (+5 sek per dygn).


Sorry nu har du missförstått mig, jag menade inte att ETA gör bättre urverk än Patek.
Störde mig mer på kommentaren någon skrev innan att ett ETA inte skulle hålla 50-60 år och att det var därför man skulle välja Patek.
Man väljer inte en Patek för att den håller så mycket bättre än en klocka med ETA-verk, utan det finns en mängd andra skäl som andra redan redovisat för.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Vilket material är "fjädern" i en Patek gjord av och vilket material är "fjädern" i ett ETA gjort av, och vad är skillnaden mellan dem?

Patek

The Spiromax® balance spring made of a silicon-based material, a patented invention that improves the isochronism of mechanical watches.

Spiromax® brings a new dimension to the art of hairsprings. Besides the important fact that it is totally non-metallic, and hence non-magnetic,


ETA
Nivarox hairsprings consist of cobalt (42-48%), nickel (15-25%), chromium (16-22%), and small amounts of titanium and beryllium.
 

Xaero

Omega
Sorry nu har du missförstått mig, jag menade inte att ETA gör bättre urverk än Patek.
Störde mig mer på kommentaren någon skrev innan att ett ETA inte skulle hålla 50-60 år och att det var därför man skulle välja Patek.
Man väljer inte en Patek för att den håller så mycket bättre än en klocka med ETA-verk, utan det finns en mängd andra skäl som andra redan redovisat för.


Uppfattat. Uppskattar informationen. Min poäng kvarstår :)
 

Xaero

Omega
Patek

The Spiromax® balance spring made of a silicon-based material, a patented invention that improves the isochronism of mechanical watches.

Spiromax® brings a new dimension to the art of hairsprings. Besides the important fact that it is totally non-metallic, and hence non-magnetic,


ETA
Nivarox hairsprings consist of cobalt (42-48%), nickel (15-25%), chromium (16-22%), and small amounts of titanium and beryllium.


Tack. Vad är den funktionella skillnaden och fördelen med Patek's materialval ? Använder alla ETA verk samma sorts material? Är inte hairspring och balance spring två olika saker?
 
Topp