• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför så lite kärlek till Breitling?

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
yonsson och spencer levererar när det kommer till förklaringar. TACK, exakt sånt här jag undrade över
Detta resonemang går att applicera på detaljnivå. Både GS och Patek är helt ihopplockade för hand. Alla delar på en GS-urtavla är detsamma för hand. All yttre finish på både Patek och GS sker för hand. Båda märken fräser sina boetter ur ett helt stycke stål istället för gjuter vilket i kombination med poleringstekninen ger en högglas finish som inte går att uppnå på andra sätt.

Vissa ser skillnaden, andra inte, men en Breitling har inte i närheten av samma handpåläggning som dessa märken. Menar inte att jämföra Patek med GS, men GS-priser och Breitlingpriser är ibland lika vilket ör rätt sjukt om man tänker på skillnaden i detaljarbete och nedlagd tid.

Edit: ber om ursäkt flr stavningen. Är på fest.
 

Ricrob

Patek
Jag gillar Breitling som fan! Sålde min Blackbird för ett par veckor sedan och fyllde tomrummet idag med denna fetingstekardrömdinka a'la dörrvakt på Daily News!

image.jpg


Varför måste man ogilla Breitling för att man gillar Rolex btw, har aldrig fattat..? Denna är perfekt mellan min 16610LV och min Speedmaster! :)
 

Cryssarn

Rolex
Detta resonemang går att applicera på detaljnivå. Både GS och Patek är helt ihopplockade för hand. Alla delar på en GS-urtavla är detsamma för hand. All yttre finish på både Patek och GS sker för hand. Båda märken fräser sina boetter ur ett helt stycke stål istället för gjuter vilket i kombination med poleringstekninen ger en högglas finish som inte går att uppnå på andra sätt.

Vissa ser skillnaden, andra inte, men en Breitling har inte i närheten av samma handpåläggning som dessa märken. Menar inte att jämföra Patek med GS, men GS-priser och Breitlingpriser är ibland lika vilket ör rätt sjukt om man tänker på skillnaden i detaljarbete och nedlagd tid.

Edit: ber om ursäkt flr stavningen. Är på fest.
OK, ja jag undrade mest över verken och tacka dig och spencer som förklarade det för mig på ett väldigt bra sätt. Alltid skoj att lära sig något nytt om saker man är intresserad av
 

Xaero

Omega
Detta resonemang går att applicera på detaljnivå. Både GS och Patek är helt ihopplockade för hand. Alla delar på en GS-urtavla är detsamma för hand. All yttre finish på både Patek och GS sker för hand. Båda märken fräser sina boetter ur ett helt stycke stål istället för gjuter vilket i kombination med poleringstekninen ger en högglas finish som inte går att uppnå på andra sätt.

Vissa ser skillnaden, andra inte, men en Breitling har inte i närheten av samma handpåläggning som dessa märken. Menar inte att jämföra Patek med GS, men GS-priser och Breitlingpriser är ibland lika vilket ör rätt sjukt om man tänker på skillnaden i detaljarbete och nedlagd tid.

Edit: ber om ursäkt flr stavningen. Är på fest.


Njaaa, Breitling i Chronomat-klassen och högre både poleras, monteras, justeras, inspekteras och testas för hand av en människa.

 

Mattan

Panerai
Begagnade är dom i många fall prisvärda tycker jag, och breitling har ju en gedigen historia. Men håller med om att de flesta är alldeles för mycket bling och vulgo. Har själv två st som jag gillar och är ganska diskreta, men skulle aldrig köpa en ny för dom pengarna.
och vad är det för fel på travolta:p
 

V

Cartier
Jag gillar Breitling som fan! Sålde min Blackbird för ett par veckor sedan och fyllde tomrummet idag med denna fetingstekardrömdinka a'la dörrvakt på Daily News!

image.jpg


Varför måste man ogilla Breitling för att man gillar Rolex btw, har aldrig fattat..? Denna är perfekt mellan min 16610LV och min Speedmaster! :)
Morr...jag undrade just vart den hade tagit vägen om du köpte den på Blocket? Ställer mig gärna på kö om du ska sälja framöver :)
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Varför ska alla problematisera vad folk gillar nu för tiden? Mycket bråk om Breitling och deras "plottriga tavlor och feta boetter". Varför kan inte alla acceptera att folk gillar olika design och att man vinner 0 poäng att hacka på ett märke som använder sig av sin designfilosofi.

Jag har börjat se på vissa Breitlings med nya ögon efter att ha läst på lite om modellerna (Aerospace, Navitimer) men jag klarar inte de mest plottriga. Jag skulle antagligen köpa flera andra märken framför Breitling för att det är min personliga smak. Men jag tycker det är skitkul att folk köper Breitling och sprider kunskap om märket, särskilt entusiaster som Tobbe-i-Etuna! Ett forum med flera tusen medlemmar ska inte alla sitta på Rolex och Omega och spotta på alla som inte håller med om designvalen.
 

Brogren

Cartier
Varför ska alla problematisera vad folk gillar nu för tiden? Mycket bråk om Breitling och deras "plottriga tavlor och feta boetter". Varför kan inte alla acceptera att folk gillar olika design och att man vinner 0 poäng att hacka på ett märke som använder sig av sin designfilosofi.


Bråk om det är det väl inte? Här frågar TS varför inte folk här gillar Breitling. Mitt svar är att Breitlings designfilosofi inte faller mig i smaken, bråkar jag om det då?
 

par

Patek
2-Faktor
Ursäkta min okunskap, detta är en genuin fråga, men kan du ge exempel på vilka miljöer det kan handla om? Jag jobbar på ett IT-kontor, bör jag vara orolig för min ETA-baserade klocka?
Mkt elektronik produkter kan avge magnetism. Antimagnetiska skydd i klockor har man försökt tillverka i väldigt många år och problemet är känt, framförallt när inte quartzen fanns som alternativ.

Oavsett om vi tycker olika var det en trevlig film du delade, tack.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Bråk om det är det väl inte? Här frågar TS varför inte folk här gillar Breitling. Mitt svar är att Breitlings designfilosofi inte faller mig i smaken, bråkar jag om det då?

Nej inte alls, jag refererar tillbaka till en äldre tråd (läs Hype-krisen 2014) och jag irriterar mig lite på hur mycket trådstart som ska göras på ämnet "varför håller inte alla med om min smak på klockdesign". Att du sedan i denna tråd säger att du inte gillar den är enligt mig helt kosher, det var ju vad som efterfrågades.
 

Per Hamrin

Breitling
Jag gillar Breitling som fan! Sålde min Blackbird för ett par veckor sedan och fyllde tomrummet idag med denna fetingstekardrömdinka a'la dörrvakt på Daily News!

image.jpg


Varför måste man ogilla Breitling för att man gillar Rolex btw, har aldrig fattat..? Denna är perfekt mellan min 16610LV och min Speedmaster! :)
Dailys, champagnebaren, det var tider det :)
 

Brogren

Cartier
Nej inte alls, jag refererar tillbaka till en äldre tråd (läs Hype-krisen 2014) och jag irriterar mig lite på hur mycket trådstart som ska göras på ämnet "varför håller inte alla med om min smak på klockdesign". Att du sedan i denna tråd säger att du inte gillar den är enligt mig helt kosher, det var ju vad som efterfrågades.


Aha, trodde du bashade mig. Fel av mig, sorry.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Den här ETA vs in-house diskussionen är för mig rätt märklig i den här tråden. Om det är ETA som är problemet med Breitling, varför är inte det ett problem för IWC eller Tudor? Har lättare att smälta att man inte gillar Breitlings design. Dock verkar det senare många gånger vara baserat på klockor som inte är i produktion längre, typ:

Breitling-Chronomat.jpg
 

BOTL

Panerai
Aha, jo kanske det men jag gillar olika! Tycker t.o.m. att det är tjusningen många ggr.. När jag komponerar orgier så ska du inte tro att det bara är blondiner i rummet! :D

WTF, blondiner äger! Du kan väl be en ta på Sig en röd peruk eller nåt men inte mer än så!!


Ben Bockbrännarbolmers
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Den här ETA vs in-house diskussionen är för mig rätt märklig i den här tråden. Om det är ETA som är problemet med Breitling, varför är inte det ett problem för IWC eller Tudor? Har lättare att smälta att man inte gillar Breitlings design. Dock verkar det senare många gånger vara baserat på klockor som inte är i produktion längre, typ:

Breitling-Chronomat.jpg


Diskussionen verk var ETA mot Patek. Att då diskutera skillnaden mellan ett generiskt verk och ett av de bästa på marknaden är väl knappast inhouse vs ETA..
 
C

China

Guest
Man pratar ofta om teknisk OCH ekonomisk livslängd. Det är vad jag ville lyfta fram. Och vi pratar urverk, inte klockmärken, deras status etc. Det är två olika saker. Om vi ska prata om allt på en gång blir det bara en jäkla röra. Insynnerhet om vi ska blanda in jämförelser med pistoler, möbler och bilar och alla tolkningar det ger upphov till.

Ok, då är det bara att konstatera att allmänt avskydda lågprisurverk ligger på topp.;)

Sedan har jag varken nämnt jämförelser med ditten och datten.
 

Xaero

Omega
Nej inte alls, jag refererar tillbaka till en äldre tråd (läs Hype-krisen 2014) och jag irriterar mig lite på hur mycket trådstart som ska göras på ämnet "varför håller inte alla med om min smak på klockdesign". Att du sedan i denna tråd säger att du inte gillar den är enligt mig helt kosher, det var ju vad som efterfrågades.

Jag syftade inte alls på medhåll om att jag gillar Breitling. Faktum är att det är väldigt få klockor jag inte gillar. Uteslutande gillar jag såklart inte replikor, men bortsett ifrån större delen av Patek, så tror jag att jag uppskattar de flesta klockor. Möjligtvis en och annan udda från ett märke här och där som inte faller i smaken. Det gäller även en del Breitling. De har några som är fruktansvärt fula.
 
Topp