• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför samlar inte kvinnor på klockor?

seikoswede

Panerai
Sitter här på tåget och funderar på allsköns ting, bland annat på varför man aldrig, eller i alla fall väldigt sällan ser kvinnor på klockforum som KS och liknande.

Det är ju nästan uteslutande en Herrklubb på all de forum jag frekventerar i alla fall.

Visst, kvinnor är mer pragmatiska än män och kan köra multitasking på en nivå vi bara kan drömma om.
De är ofta down to earth men samtidigt ofta intresserade av ytliga attribut som kläder, smink mm.

Inte alla givetvis, men många.

Som män kanske vi är predisponerade att vara just jägare och samlare men kvinnor samlar ju också på allsköns ting, framför allt då skor och handväskor!;)

Varför inte klockor som ju är en helt fantastisk accessoar?

Har ingen aning själv men kanske någon annan har tänkt längre än lilla jag??

Jim
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Sitter här på tåget och funderar på allsköns ting, bland annat på varför man aldrig, eller i alla fall väldigt sällan ser kvinnor på klockforum som KS och liknande.

Det är ju nästan uteslutande en Herrklubb på all de forum jag frekventerar i alla fall.

Visst, kvinnor är mer pragmatiska än män och kan köra multitasking på en nivå vi bara kan drömma om.
De är ofta down to earth men samtidigt ofta intresserade av ytliga attribut som kläder, smink mm.

Inte alla givetvis, men många.

Som män kanske vi är predisponerade att vara just jägare och samlare men kvinnor samlar ju också på allsköns ting, framför allt då skor och handväskor!;)

Varför inte klockor som ju är en helt fantastisk accessoar?

Har ingen aning själv men kanske någon annan har tänkt längre än lilla jag??

Jim
Om man ser till min sambo så samlas det fanatiskt på örhängen, halsband, ringar och armband. Även om det vore kul behövs inte klockor i den grytan :p
 

Boris Balkan

Fark you!
Well, jag tror det är den tekniska aspekten med urverk och att vi män har så få smycken. Manschettknappar och klocka. Vi måste ha något n'est-ce pas?

Och du, det där med kvinnor och multitasking är trams. Det har sitt ursprung i att vi män låtsas inte höra när vi inte orkar lyssna på mer...
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Vi män har traditionellt bara klocka som accessoar, medans kvinnor har armband, halsband, örhängen, OSV. Tror därför att vi lägger större vikt får vår klocka och intresserar oss mer. Så blir nog lite nedprioriterad i en kvinnas sinne. Gällande automatiska och mekaniska urverk så känns det som en riktig killgrej att bry sig om och finna intresse i. Det känns inte som det lockar kvinnor att ha fina hantverk med gedigen historia, utan mer något som är fint och glittrar!
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Om man ser till min sambo så samlas det fanatiskt på örhängen, halsband, ringar och armband. Även om det vore kul behövs inte klockor i den grytan :p

Håller med, klockorna är vårt substitut för smycken. De får hålla sig till sitt och vi till vårt. Att det sen smyger sig in en katt bland hermelinerna ibland må så vara. :happyhappy:
 

JohanHLM

Rolex
Generellt finns det säkert lika många manliga som kvinnliga samlare. Dock tror jag inte kvinnor är lika enkelspåriga i sitt samlande som män samt att kvinnor inte köper/säljer i samma utsträckning utan när de köper något behålls detta.
 

Carolin

Cartier
Sitter här på tåget och funderar på allsköns ting, bland annat på varför man aldrig, eller i alla fall väldigt sällan ser kvinnor på klockforum som KS och liknande.

Det är ju nästan uteslutande en Herrklubb på all de forum jag frekventerar i alla fall.

Visst, kvinnor är mer pragmatiska än män och kan köra multitasking på en nivå vi bara kan drömma om.
De är ofta down to earth men samtidigt ofta intresserade av ytliga attribut som kläder, smink mm.

Inte alla givetvis, men många.

Som män kanske vi är predisponerade att vara just jägare och samlare men kvinnor samlar ju också på allsköns ting, framför allt då skor och handväskor!;)

Varför inte klockor som ju är en helt fantastisk accessoar?

Har ingen aning själv men kanske någon annan har tänkt längre än lilla jag??

Jim
:bookworm: :cigar: :happyhappy:
 

Räven

Cartier
Sitter här på tåget och funderar på allsköns ting, bland annat på varför man aldrig, eller i alla fall väldigt sällan ser kvinnor på klockforum som KS och liknande.

Det är ju nästan uteslutande en Herrklubb på all de forum jag frekventerar i alla fall.

Visst, kvinnor är mer pragmatiska än män och kan köra multitasking på en nivå vi bara kan drömma om.
De är ofta down to earth men samtidigt ofta intresserade av ytliga attribut som kläder, smink mm.

Inte alla givetvis, men många.

Som män kanske vi är predisponerade att vara just jägare och samlare men kvinnor samlar ju också på allsköns ting, framför allt då skor och handväskor!;)

Varför inte klockor som ju är en helt fantastisk accessoar?

Har ingen aning själv men kanske någon annan har tänkt längre än lilla jag??

Jim

Kvinnor samlar på skor och anklagelser istället;)


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Sond

Patek
En av min frus kompisar har en samling som inte går av för hackor. Men hon ser sig nog inte som samlare. Bara väldigt klockintresserad. Och mycket noga med att välja klocka efter typ av möte och jobb/fritid. Hon kan byta klocka tre ggr/dag. Sedan är hon mycket framgångsrik i affärer också. (kom att tänka på denna tråd när jag skrev detta: https://klocksnack.se/threads/fin-klocka-på-jobbet.16125/page-5#post-297738 Hon skulle aldrig någonsin riskera en affär för att bära den klocka hon vill till ett möte utan tar istället den som ger de signaler hon tror är klokast, sorry för OT..:)) En gång skulle min fru iväg på ett möte och de stötte ihop av en slump. Väninnan krände omedelbart av sig sin Cartier och lånade ut den med orden, den här klockan ska du ha på det mötet. Hon är verkligen extrem i valet av klocka och kläder.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Kvinnor samlar på sig minnen av alla misstag du gjort, alla oigenomtänkta saker du sagt. Och de flippar dem aldrig, tar bara fram dem då och då och visar dig.







(Och till alla ev gnällspikar så var ovan inlägg ett skämt som spelar på stereotypiska uppfattningar om män och kvinnor.)
 

seikoswede

Panerai
Oavsett varför det skiljer en del på kvinnligt och manligt klocksamlande så tycker jag det är skönt att vi är olika.

Tänk vad lite klockor det skulle bli om kvinnor (generellt sett!) var lika anala som män när det gäller klockor!:woot:

Jim
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Kvinnor är lite smygande sluga, min fru t.ex har inte visat något speciellt klockintresse fram till för två veckor sedan, då frågade hon inför en fest om det var ok att testa senaste förvärvet, Rolex rosé daydate...och nu säger hon att den passar såååååå bra och är hennes:(.
Jaja vad gör man...:)
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Kvinnor är lite smygande sluga, min fru t.ex har inte visat något speciellt klockintresse fram till för två veckor sedan, då frågade hon inför en fest om det var ok att testa senaste förvärvet, Rolex rosé daydate...och nu säger hon att den passar såååååå bra och är hennes:(.
Jaja vad gör man...:)
Vilken tur att du har mer än en riktig fining i klocklådan då :) ;)
 

Sond

Patek
Kvinnor är lite smygande sluga, min fru t.ex har inte visat något speciellt klockintresse fram till för två veckor sedan, då frågade hon inför en fest om det var ok att testa senaste förvärvet, Rolex rosé daydate...och nu säger hon att den passar såååååå bra och är hennes:(.
Jaja vad gör man...:)

Bör tas med i alla riskbedömningar kring OWG..:angel:
 
Topp