Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Varför samlar inte kvinnor på klockor?

Diskussion i 'Diskussion' startad av seikoswede, 16 december 2013.

1. seikoswede
    Trådstartare

seikoswede Borgare

Sitter här på tåget och funderar på allsköns ting, bland annat på varför man aldrig, eller i alla fall väldigt sällan ser kvinnor på klockforum som KS och liknande.

Det är ju nästan uteslutande en Herrklubb på all de forum jag frekventerar i alla fall.

Visst, kvinnor är mer pragmatiska än män och kan köra multitasking på en nivå vi bara kan drömma om.
    De är ofta down to earth men samtidigt ofta intresserade av ytliga attribut som kläder, smink mm.

Inte alla givetvis, men många.

Som män kanske vi är predisponerade att vara just jägare och samlare men kvinnor samlar ju också på allsköns ting, framför allt då skor och handväskor!;)

Varför inte klockor som ju är en helt fantastisk accessoar?

Har ingen aning själv men kanske någon annan har tänkt längre än lilla jag??

Jim

2. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Kanske för att det handlar om mer än en klockas utseende och staus här på KS ;)

calzone, eriksson850 och seikoswede gillar detta.
  3. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Du skall nog se att det finns ett helt gäng, framförallt på Instagram.

Jokkmokkswe, Patrike och Målarn gillar detta.
  4. Spindel

Spindel Biskop

Om man ser till min sambo så samlas det fanatiskt på örhängen, halsband, ringar och armband. Även om det vore kul behövs inte klockor i den grytan :p

seikoswede gillar detta.
  5. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Well, jag tror det är den tekniska aspekten med urverk och att vi män har så få smycken. Manschettknappar och klocka. Vi måste ha något n'est-ce pas?

Och du, det där med kvinnor och multitasking är trams. Det har sitt ursprung i att vi män låtsas inte höra när vi inte orkar lyssna på mer...

paradis, calzone, Spencer och 7 andra gillar detta.
  6. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    För att kvinnor inte har peniskomplex?

Wozzor, calzone, Mforce och 7 andra gillar detta.
  7. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Vi män har traditionellt bara klocka som accessoar, medans kvinnor har armband, halsband, örhängen, OSV. Tror därför att vi lägger större vikt får vår klocka och intresserar oss mer. Så blir nog lite nedprioriterad i en kvinnas sinne. Gällande automatiska och mekaniska urverk så känns det som en riktig killgrej att bry sig om och finna intresse i. Det känns inte som det lockar kvinnor att ha fina hantverk med gedigen historia, utan mer något som är fint och glittrar!

seikoswede gillar detta.
  8. seikoswede
    Trådstartare

seikoswede Borgare

Fast inte så mycket va?:clown:

Jim

jabla gillar detta.
  9. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Det är ju många som vill ha en OT avdelning där vi kan diskutera mer seriösa saker :D

yonsson och seikoswede gillar detta.
  10. seikoswede
    Trådstartare

seikoswede Borgare

Jo har sett en del där ja, men inte på forum och inte så hardcore som vi män kan vara.

11. seikoswede
    Trådstartare

seikoswede Borgare

Yo Yonsson ya!:D

Jim

yonsson gillar detta.
  12. TiE

TiE Friends of KS

Håller med, klockorna är vårt substitut för smycken. De får hålla sig till sitt och vi till vårt. Att det sen smyger sig in en katt bland hermelinerna ibland må så vara. :happyhappy:

Carolin gillar detta.
  13. JohanHLM

JohanHLM Friends of KS

Generellt finns det säkert lika många manliga som kvinnliga samlare. Dock tror jag inte kvinnor är lika enkelspåriga i sitt samlande som män samt att kvinnor inte köper/säljer i samma utsträckning utan när de köper något behålls detta.

yonsson och Carolin gillar detta.
  14. Carolin

Carolin Friends of KS

:bookworm: :cigar: :happyhappy:

calzone, eriksson850, Kettil och 4 andra gillar detta.
  15. seikoswede
    Trådstartare

seikoswede Borgare

Skönt det finns undantag!! :angel:

Jim

Tobbe-i-Etuna och Carolin gillar detta.
  16. Räven

Räven Stadsbo

Kvinnor samlar på skor och anklagelser istället;)

Skickas från min iPhone via Tapatalk

17. Sond

Sond Friends of KS

En av min frus kompisar har en samling som inte går av för hackor. Men hon ser sig nog inte som samlare. Bara väldigt klockintresserad. Och mycket noga med att välja klocka efter typ av möte och jobb/fritid. Hon kan byta klocka tre ggr/dag. Sedan är hon mycket framgångsrik i affärer också. (kom att tänka på denna tråd när jag skrev detta: http://klocksnack.se/threads/fin-klocka-på-jobbet.16125/page-5#post-297738 Hon skulle aldrig någonsin riskera en affär för att bära den klocka hon vill till ett möte utan tar istället den som ger de signaler hon tror är klokast, sorry för OT..:)) En gång skulle min fru iväg på ett möte och de stötte ihop av en slump. Väninnan krände omedelbart av sig sin Cartier och lånade ut den med orden, den här klockan ska du ha på det mötet. Hon är verkligen extrem i valet av klocka och kläder.

PIC, OBRKV, Maxim och 7 andra gillar detta.
  18. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Kvinnor samlar på sig minnen av alla misstag du gjort, alla oigenomtänkta saker du sagt. Och de flippar dem aldrig, tar bara fram dem då och då och visar dig.

(Och till alla ev gnällspikar så var ovan inlägg ett skämt som spelar på stereotypiska uppfattningar om män och kvinnor.)

box, Molle, JohanHLM och 6 andra gillar detta.
  19. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Är hon trevlig? Är hon tillgänglig? :hungry:

4cie, eriksson850, Amesoeurs och 5 andra gillar detta.
  20. seikoswede
    Trådstartare

seikoswede Borgare

Oavsett varför det skiljer en del på kvinnligt och manligt klocksamlande så tycker jag det är skönt att vi är olika.

Tänk vad lite klockor det skulle bli om kvinnor (generellt sett!) var lika anala som män när det gäller klockor!:woot:

Jim

21. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla

Svårt att hålla med där. Dom samlar inte, dom kör "jag har inga kläder" och så drar dom och tjackar nytt och så fylls det på.

Palenkovich gillar detta.
  22. Sond

Sond Friends of KS

Haha... Njaa, jag skulle inte beskriva det som så..;)

eriksson850 gillar detta.
  23. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Fakta: Vi har 39 tjejer här på forumet!

Synd att så får är aktiva bara, men vi får göra vårt bästa för att omfamna de som faktiskt är aktiva. Hör ni det, Danielle, Carolin osv. - ni får bli ambassadörer. :D

eriksson850, Palenkovich, paradis och 10 andra gillar detta.
  24. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Mer än vad jag trodde :) nice då!!

Carolin, MKRGG och Danielle gillar detta.
  25. Danielle

Danielle Borgare

Låter som en plan!:cool:

OBRKV, daviden, Boris Balkan och 3 andra gillar detta.
  26. seikoswede
    Trådstartare

seikoswede Borgare

Perfekt! Kanske det kan bli lite ordning på oss sluskar då!?:D

Jim

Danielle gillar detta.
  27. P-A

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Jag tror ändå att det handlar, till en viss del iaf, om de generella könsrollerna.

28. Omen

Omen Goldmember

Kvinnor är lite smygande sluga, min fru t.ex har inte visat något speciellt klockintresse fram till för två veckor sedan, då frågade hon inför en fest om det var ok att testa senaste förvärvet, Rolex rosé daydate...och nu säger hon att den passar såååååå bra och är hennes:(.
    Jaja vad gör man...:)

PIC, Jonulf, Jokkmokkswe och 13 andra gillar detta.
  29. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    Vilken tur att du har mer än en riktig fining i klocklådan då :) ;)

eriksson850 och Omen gillar detta.
  30. Sond

Sond Friends of KS

Bör tas med i alla riskbedömningar kring OWG..:angel:

eriksson850 och Omen gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield