• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför slutar det alltid med Rolex

JB007

Omega
Som jag nämnde i tidigare inlägg uppstod intresset för själva modellen Submariner med koppling till 007, och inte det faktum att det just är en Rolex. Självklart borde man ju köpt en äldre modell för att efterlikna den känslan mer, men jag ville helt enkelt ha en ny klocka och därför blev det 114060. Det är kopplingen till Bond som gjort att jag är intresserad av just den här modellen, och den tilltalar mig mer än dem från Omega som agenten bär nuförtiden. Så tänker jag och det handlar verkligen inte om att jag anser just varumärket Rolex är något jag vill skryta med, det är helt enkelt en ikonisk modell som jag köpt oavsett märke Tack vare kopplingen.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag var själv en skeptiker till Rolex förr, dels för ett någorlunda högt pris och dels pga. hög popularitet. Sen fick jag prova och i slutändan köpte en 114060 och förstod plötsligt varför hypen finns. Rolex dykarklockor är så perfekta som en dykarklocka kan bli. Storlek, kvalitet, känsla, design. Sen är det iofs troligen den enda Rolex jag kommer att köpa eftersom jag inte är så fascinerad av märkets övriga klocksorter, men jag förstår verkligen storheten.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Var också anti Rolex... så jag köpte Panerai, men... sedan föll jag ner i Rolex träsket, och resten är historia...
 

JB007

Omega
Jag var själv en skeptiker till Rolex förr, dels för ett någorlunda högt pris och dels pga. hög popularitet. Sen fick jag prova och i slutändan köpte en 114060 och förstod plötsligt varför hypen finns. Rolex dykarklockor är så perfekta som en dykarklocka kan bli. Storlek, kvalitet, känsla, design. Sen är det iofs troligen den enda Rolex jag kommer att köpa eftersom jag inte är så fascinerad av märkets övriga klocksorter, men jag förstår verkligen storheten.
Bra sagt @Nicbex
 

mega

Rolex
Försökte mig på en Breitling steelfish i våras men det klickade inte så då blev det en Ingenieur, en klocka jag verkligen gillade och velat ha sedan jag provade den för två år sedan när den kom. Underbar klocka som jag tyvärr inte kom överens med på armen, ingen justeringsmöjlighet i spännet bara att lägga till / ta bort en halvlänk. Slutade med en Rolex sub 16610LV som jag är jättenöjd med.

Kan man sätta dit två halvlänkar eller motsvarar det en hel länk ? (För att få avståndet att bli mellan en halv länk och en hel länk)
 

TouchingEvil

Cartier
Började med Omega och nu :)
image.jpeg
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Är det inte en ganska trött diskution med dem som älskar respektive hatar rolex?!
Det kan man tycka men påfallande ofta är det älskare av lågbudgetmärken som höjer rösten och påstår att Rolex enbart är en statusmarkör eller penisförlängare.

Ingen skulle väl få för sig att säga att en den som slutar sin bilresa med en Ferrari inte är bilintresserad bara för att det finns dyrare och billigare bilar som är bättre.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det kan man tycka men påfallande ofta är det älskare av lågbudgetmärken som höjer rösten och påstår att Rolex enbart är en statusmarkör eller penisförlängare.

Ingen skulle väl få för sig att säga att en den som slutar sin bilresa med en Ferrari inte är bilintresserad bara för att det finns dyrare och billigare bilar som är bättre.
Nog är storleken på plånboken en bidragande orsak, det tror jag också, även om det säkerligen kommer avfärdas ;)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Nog är storleken på plånboken en bidragande orsak, det tror jag också, även om det säkerligen kommer avfärdas ;)
Klart det kommer. De kommer dessutom att ha bra argument för ser man lite krasst på det hela finns det klockor som kostar mindre än Rolex men är precis lika bra. Men man behöver inte hata för det! :)

Nä, man kanske skulle ägna lunchen åt att prova lite Rolex! :cool:
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ja, det är märkligt att alla vägar bär till Rolex. Med tanke på att många Rolexmodeller är snarlika så borde man ju tröttna på designen. Men jag känner att det vore trevligt med en Submariner, en GMT Master, en Datejust och en Explorer 1. Sen vet man ju att grejerna fungerar bra och är lätta att sälja om man vill.
En AP vore kul, men de verkar ju jäkligt svårmeckade och ömtåliga. Rolex är lite som bilarnas Porsche 911. Tidlösa.
 

Oniel

Panerai
Jag hatar inte Rolex, jag hatar sekten runt Rolex som köper deras marknadsföring och rätt ofta fabricerade historieskrivning med hull och hår.
Det kan man tycka men påfallande ofta är det älskare av lågbudgetmärken som höjer rösten och påstår att Rolex enbart är en statusmarkör eller penisförlängare.

Ingen skulle väl få för sig att säga att en den som slutar sin bilresa med en Ferrari inte är bilintresserad bara för att det finns dyrare och billigare bilar som är bättre.

Problematiken med rolex är väl att det är det märke flest känner till. Därför tycker folk att man flasher när man bär en sådan klocka. Medans en pp, vc är inte lika komersiellt.
 
För att det är svårt att bortse när man hållit på med klockor ett tag att Rolex är ett av dom bästa alternativen på en vardagsklocka som ska funka till det mesta, grym kvalle, premiummärke, relativt låga servicekostander, grymt andrahandsvärde och såklart ikonisk design som har funkat i mer än 50 bast...
 
Senast ändrad:

pederr

Cartier
Jag kan erkänna att min bild av Rolex en gång var
picture.jpg

och
574f30bb8e402bc8b16eb4672eb28034_858x536x1.jpg

och kanske många har liknande bild, vilket projiceras på ägarna av Rolex.

Idag vet jag bättre och förstår att många söker sig till märket.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag kan erkänna att min bild av Rolex en gång var
picture.jpg

och
574f30bb8e402bc8b16eb4672eb28034_858x536x1.jpg

och kanske många har liknande bild, vilket projiceras på ägarna av Rolex.

Idag vet jag bättre och förstår att många söker sig till märket.
Hmm..ja jag är nog för ung och bor inte i Saudiarabien för att kunna dela din syn på märket :/
 

Andy McB

Rolex
För att det är svårt att bortse när man hållit på med klockor ett tag att Rolex är ett av dom bästa alternativen på en vardagsklocka som ska funka till det mesta, grym kvalle, premiummärke, relativt låga servicekostander, grymt andrahandsvärde och såklart ikonisk design som har funkat i mer än 50 bast...
Den va rolig...
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har hunnit testa en hel del under snart 5 års konstant flippande, men alltid kommit tillbaka till samma klocka. Det har alltid slutat med en vintagesub med kronskydd och datum på rassligt vikt oyster, snarare än Rolex generellt. För mig är en vintagesub (Rolex eller Tudor) den perfekta vardagsklockan. Lite tråkigt, men detta är min OWG-klocka, om jag skulle bli tvungen till det. Funktionell och snygg! Vattentät, tålig, smidig storlek och upplevs inte så hög, skön viktbalans mellan klockhuvud och den lätta länken, de underbara kurvorna på boettenformen med de sköna linjerna och ytorna varvade polerat och borstat, fasningar, lutningar och vinklar, lugholes, kronan, vridring och insert. Perfekt harmoni med en utsökt balans mellan toolighet och elegans.

Trots en del kassa bilder, så tror jag man kan se storheten i denna, enligt mig, extremt lyckade designmässiga fullträff! Ett mästerverk, helt enkelt! Perfektion skulle också kunna vara ett ord i detta sammanhang. Blev visst lite av en kärleksförklaring till en klockmodell :)









 

Babinus

Cartier
För mig blev det också en Rolex till slut. Till skillnad från nästan alla blev det tvärtom för mig. Den där magin gick aldrig in i min själ, så istället för en favorit blev det en DLL-klocka. Men så har jag alltid varit lite konstig. Men appropå slut. När mitt liv tar slut kanske den gläder någon arvinge som hittar den i byrålådan? Ingen utanför detta forum känner till den, så kanske blir den en glad överraskning till slut?

Slutet gott. Allting gott. Om jag nu inte lever så länge att den generationen glömt att det funnits något som heter klockor.
 

Nic

Rolex
2-Faktor
För att det är svårt att bortse när man hållit på med klockor ett tag att Rolex är ett av dom bästa alternativen på en vardagsklocka som ska funka till det mesta, grym kvalle, premiummärke, relativt låga servicekostander, grymt andrahandsvärde och såklart ikonisk design som har funkat i mer än 50 bast...


Den här typen av inlägg tycker jag är fega. Berätta vad som är roligt med påstående istället? Det blir lättare för andra att bilda en egen uppfattning då.
 

POO

Panerai
Det har med "funkar till allt". Jag efterlyser tydligare redogörelse för vad det är som göra att just Rolex funkar bättre till allt än valfritt annat märke. Och vad gör att en klocka funkar till allt?

Rolex är trendigt. Ingen dagslända utan en trend med betydligt längre kurva. Så lång att man inte riktigt märker den. Alla har Rolex. Bloggtjejer, kändisar, " kändisar och b-kändisar. Kaffépersonal har Rolex. Michaelkorstjejer drömmer om Rolex.
Att Rolex är ett kanon bruksur är sant, och jag vill tro att det är därför jag har två, men när folk här vill ha tips på hur man påstår in sin sin för den inte ska få repor på kontoret är det rätt tydligt att det inte är för brukskvalitéerna de är så poppis.
 
Topp