• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför SMP?

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Den klassiska vägen att gå i klockvärlden (här på Ks?) verkar vara
Certinan -> Omega SMP -> Rolex Submariner

Certinan - klassisk inkörsport
SMP - första tyngre klockan
Rolex -ofrånkomlig självklarhet

Personligen är jag på steg 2. I love My SMP!
14315466014481802547518.jpg


Men varför blev just denna en modern klassiker?
Har det att göra med att våran vän Mr. Bond har burit den?
Ett bra pris pris som är "lagom" för nästa steg?
Unik design med armbandet?

Fritt att spekulera.

Varför just SMPn?
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
Dykare har någon slags särställning ändå (färgglada, vattentåliga, sportiga). Och Omega tror jag är ett prismässigt "lagom" alternativ till subben. Svenskar tror jag generellt har lite svårt att punga ut stora pengar för lite obskyra märken så det brukar bli dem stor husen, åtminstone i början.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
För att det är en fantastisk klocka! Den är egen i designen och liknar just ingen annan dykare. Den är en riktig dykare med 300m spec, men trots det relativt tunn på 13 mm. Den ligger otroligt bra mot armen och har en av de skönaste länkarna. Urverket är dessutom roligare än det vanliga ETA som oftast sitter i klockor i prisklassen.
 
Snygg,sportig,överkomligt pris,James Bond,Omega är ett bra märke och väldigt allround.. funkar både till skjorta som till tshirt o en dag på stranden :) nämnde jag att den är väldigt bekväm att bära också?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Den klassiska vägen att gå i klockvärlden (här på Ks?) verkar vara
Certinan -> Omega SMP -> Rolex Submariner

Certinan - klassisk inkörsport
SMP - första tyngre klockan
Rolex -ofrånkomlig självklarhet

Personligen är jag på steg 2. I love My SMP!
14315466014481802547518.jpg


Men varför blev just denna en modern klassiker?
Har det att göra med att våran vän Mr. Bond har burit den?
Ett bra pris pris som är "lagom" för nästa steg?
Unik design med armbandet?

Fritt att spekulera.

Varför just SMPn?

Kul frågeställning! Skulle nog specificera "Rolex" till Submariner. Gällande SMP-Bond, så tror jag båda dina första hypoteser är riktiga, samt att Bondklockan låg rätt i tiden åldersmässigt, för flertalet som hänger på forat. Den kultiga länken vetisjutton alltså... Skön är den i alla fall :)

Själv har min väg sett ut på ett liknande sätt... (+ ca 300 andra klockor som passerat, bl.a. Speedmaster reduced och Speedy Pro.)

Aqualand var min första egenköpta klocka



Första "dyra" klockan var SMP. Var egentligen sugen på en blå, men kom över en vit på Lauritz av alla ställen. Bar den 24/7 flera år, tills den behövde lämnas in på service.



Köpte då en svart SMP och ramlade in på ett klockforum.



Köpte en äldre Aqualand



Fastnade i vintageträsket och sålde Omegorna.

Köpte en vintage Certinadykare



Köpte en Tudor sub



Bytte till en vintage Snowflake



Köpte en Aqualand Enzo



Testade några DJs, bl.a. dessa



Bytte tillbaka till en annan Snowflake



Testade GMT



Bytte återigen till min nuvarande Snowflake



Just nu mer sugen på en blå Bond än på en Rolex Submariner :)

EDIT: Glöm allt ovan! Kom på att jag faktiskt haft en blå Bondquartzare en kort stund för något år sen :) Så nu vet jag inte...

 

acce1999

Patek
2-Faktor
Omega Seamaster (även äldre) är en trevlig serie. Inte svårare än så. Vanliga? Japp. Förmodligen för att många tycker om dem.

När det gäller SMP "Bond", så gillar jag de allra första som nu kan ses med viss skön patina. Tycker också att den senaste blå med keramisk ring (och uppdaterad länk/verk) känns fräsch.

Heliumventilen är förstås en gimmick, som för i stort sett alla handlar om utseende... Men ok då... :)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Är det ödesbestämt att man efter en SMP köper en Sub alltså? Då ska jag fan aldrig köpa en SMP! :D
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Ja, men är det inte lite så att vi här "vet" hur en dykare ska se ut, mao Rolex Sub på Oyster. Om vi kan släppa den referensen för en liten stund så är ju SMP en fantastisk klocka med ett alldeles eget formspråk, mycket hög kvalité och synnerligen prisvärd. Säga vad man vill om länken men mycket bekvämare länk kan man inte hitta. Tycker att SMP väl kan förtjäna en plats som en modern klassiker.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hade köpt en SMP om inte länken varit så förbannat ful
Problemet med länken och hela klockan är egentligen inte själva länken. Det jag störde mig mycket på var att den är helt rak, och det tillsammans med den rätt breda diametern framförallt inkl. kronan, blir ingen snygg övergång. Submarinern med avsmalnande länk, är snudd på poesi gällande den synvinkeln :) "Speedmasterlänken" var bättre i det avseendet, men SMPn upplevdes fortfarande för bred med den oproportionerliga utstickande kronan tillsammans med det relativt platta glaset, IMHO.

20150502_112309.jpg
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Länken är helt klart en vattenpelare märks! Finns liksom inga mellanting. Först va jag väldigt kritisk till den, men nu har jag börjar gilla den. Den är liksom "ful snygg" på nått sätt. Komforten kan jag absolut inte klaga på! Lagom bred och mig gör det ingenting att den är helt rak. Så kan man roa sig med att byta plats på länkbitatna hur man vill!;)
 

JayJay

Rolex
Därför att Omega är alla fantasilösa lassars svar när man vill ha en fin klocka som alla andra vet är dyr men inte vill sticka ngn i ögonen med ngt så extravagant som en Rolex. Jante klockan no1 helt enkelt.
 
Topp