• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför stoltserar folk med kopior?

mps

Cartier
I dagsläget så arbetar jag inom handel av enklare slag.
En lågpris affär skulle man även kunna kalla det.
Har arbetat där ett par år och det är ok.
För att fördriva tiden på senare tid så räknar jag kopior.
Det är inte lite man ser på en dag.

Undrar varje gång varför folk går runt och stolt kavlar upp ärmen för att visa sin Hublot med flagnande guld, Bretlingen med en tavla som sitter på sned eller den där Rolex med ett fint tickande Miyota.
Varför?

Jag vill, jag vill verkligen ha en Sjöö Sandström Landsort.
Ingen dyr klocka egentligen om man ser vad som finns att erbjuda.
Men för mig är det.
När jag väl har köpt den, så ser jag det som en prestation.

Att glida runt med en fejkad klocka känns lika exklusivt som att köpa en Dressmanpike och sätta en bit silvertejp man skrivit Dolce Gabana på, över logon.

Funderar på om jag ska börja fotografera dem och göra en blogg om det :)
 

noxela

Omega
Ja, gör en blogg! Kul att se folks reaktion när du beundrar klockan och ber att få ta en bild.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Jag förstår dig verkligen! Jag jobbar på en cocktail bar här i Sydney och där är det precis likadant. Alltid grabbgäng i 25-30års åldern som sitter i "VIP bås" med sina uppenbara kopior, skryter för små tjejer som inte vet skillnaden och låter dem hålla i klockrena för tjejerna ska "känna" tyngden. Innan jag slutar så ska jag skämma ut dem.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Är nog många som vill ha en äkta klocka men inte riktigt är beredda att prioritera eller så saknas stålar.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tror väl iofs att flera startar sitt genuina klockintresse genom en kopia men jag tycker väl man behöver dela upp kopiemänniskorna i två grupper. De som utan omsvep berättar att det är en kopia samt de som ljuger om det och påstår att den äkta, den senare gruppen, är min uppfattning, ljuger rätt ofta annars också ( och skulle säkert försöka bygga om en Pontiac fiero om de kunde:)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag vill ha en Ferrari men ändock så tänker jag inte köpa en Pontiac Fiero ombyggd för att likna något som kanske skulle kunna vara en Ferrari.
Från 2 mils avstånd.

Du är en duktig påg. Tänk om alla vore som dig ;)

Jag tycker dock att jämförelsen med bilar haltar på flera plan. En av dem är att Pontiac-snubben troligtvis aldrig har hycklat med att det är en kopia.
 

Rivalen

Rolex
Jag har haft Rolexkopia under en kort period för många år sedan. Det var en faktor som ledde mig in i mitt riktiga klockintresse. Är inte en så väldigt annorlunda människa nu än då. Det som skiljer är att då var jag omedveten om klockor och klockindustrin och ljummet intresserad och såg inte problemet eftersom det inte var olagligt att bära en kopia. Idag är jag en klockentusiast som inte riktigt kan förstå hur jag tänkte då, men en annan människa? Det är att ta i. Har aldrig hävdat att min kopia är äkta vara - sånt har jag svårt att förstå.

Har en jobbkompis som vill köpa en kopia. Jag protesterar och föreslår annat, men inte alltför ivrigt, för jag är övertygad om att köper han en kopia så äger han en riktig inom tre år.

Det säljs mer kopior än nånsin, samtidigt säljs mer Rolex än nånsin. Om det inte såldes några kopior alls - skulle Rolex sälja färre klockor då?

Inget försvar för att bära kopia, söker bara förstå orsak och verkan.
 
I dagsläget så arbetar jag inom handel av enklare slag.
En lågpris affär skulle man även kunna kalla det.
Har arbetat där ett par år och det är ok.
För att fördriva tiden på senare tid så räknar jag kopior.
Det är inte lite man ser på en dag.

Undrar varje gång varför folk går runt och stolt kavlar upp ärmen för att visa sin Hublot med flagnande guld, Bretlingen med en tavla som sitter på sned eller den där Rolex med ett fint tickande Miyota.
Varför?

Jag vill, jag vill verkligen ha en Sjöö Sandström Landsort.
Ingen dyr klocka egentligen om man ser vad som finns att erbjuda.
Men för mig är det.
När jag väl har köpt den, så ser jag det som en prestation.

Att glida runt med en fejkad klocka känns lika exklusivt som att köpa en Dressmanpike och sätta en bit silvertejp man skrivit Dolce Gabana på, över logon.

Funderar på om jag ska börja fotografera dem och göra en blogg om det :)
Håller med fullt ut! Finns knappt något värre än folk med kopior. Kopior är för falskt folk, personer som försöker vara något de inte är.
Jag tycker absolut du borde blogga om det! :)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Det säljs mer kopior än nånsin, samtidigt säljs mer Rolex än nånsin. Om det inte såldes några kopior alls - skulle Rolex sälja färre klockor då?
Tror faktiskt inte det har någon korrelation iom. att det är olika målgrupper. Om något kanske det tom. drar ned deras försäljning då kopiorna smutsar ned märkets status.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Tror att det är en combo av pengabrist, ointresse och en allmän dålig koll på tillvaron.
Håller med om att det kan nog vara en inkörsport till originalprodukterna.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Du är en duktig påg. Tänk om alla vore som dig ;)

Jag tycker dock att jämförelsen med bilar haltar på flera plan. En av dem är att Pontiac-snubben troligtvis aldrig har hycklat med att det är en kopia.

Kan man få en Rosé guld daytona för det? :angel:

Jo den gör ju det.
Men ändock. Det är ju så.
Har folk som tycker att dom kan köpa dyra saker för att jag kan (???) men jag har sagt till dom "Bara för att någon annan har råd med en Ferrari så köper ju inte JAG det! Jag har inte råd med det!"
Folk är som dom är. Idioter hela bunten ;)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Kan man få en Rosé guld daytona för det? :angel:

Jo den gör ju det.
Men ändock. Det är ju så.
Har folk som tycker att dom kan köpa dyra saker för att jag kan (???) men jag har sagt till dom "Bara för att någon annan har råd med en Ferrari så köper ju inte JAG det! Jag har inte råd med det!"
Folk är som dom är. Idioter hela bunten ;)


Hahaha! :D Ja, det finns många nötter där ute helt klart.
 

Jonte73

Audemars
Sen är ju frågan, vart och hur f...n tillverkas de ?
Med tanke på omfattning och kvalité så måste det ju vara en oerhörd industri, fabriker ?

Någon som vet hur det ligger till ?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Skulle vara kul att veta hur många på KS som burit en kopia någon gång i sitt liv. Jag är en av dem som gjort det i brist på kunskap och förståelse. Jag var dock inte en av dem som påstod att det var en äkta utan erkände glatt hur det förhöll sig.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Skulle vara kul att veta hur många på KS som burit en kopia någon gång i sitt liv. Jag är en av dem som gjort det i brist på kunskap och förståelse. Jag var dock inte en av dem som påstod att det var en äkta utan erkände glatt hur det förhöll sig.

Som TUR var så köpte jag ingen.
Töserna på fake market i Shanghai var för paltiga så jag gav upp och drog.
Puh!

Minns att kollegan snackade om hur rik hans chef var och har en helguld rolex.
Det har jag med nu och likförbannat är jag inte rik för det... :/
 

tissoter

Audemars
Jag hade likt Rivalen en Rolex-kopia när jag var ung, väldigt ung ca 14 och tyckte den var cool. Men någonting ligger i det han säger, den lede in mig på klockor på länk och nu har jag flera stycken olika klockor inklusive Rolex.
 

tissoter

Audemars
Som TUR var så köpte jag ingen.
Töserna på fake market i Shanghai var för paltiga så jag gav upp och drog.
Puh!

Minns att kollegan snackade om hur rik hans chef var och har en helguld rolex.
Det har jag med nu och likförbannat är jag inte rik för det... :/

E det inte så att man var rik innan man köpte helguldsrollen kanske :)
 
Topp