• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför stoltserar folk med kopior?

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Hade en gräsligt ful U-BOAT kopia ett litet tag när jag var ca 17. Bar den ett tag och lånade sedan ut den till en kompis. När jag fick tillbaka klockan av henne saknades kronan. Påstod aldrig att den var äkta vad jag kan minnas.
 

Rajding

Omega
Det har aldrig hänt att en tjej reagerat på vilken klocka jag har på armen. Varken på krogen eller på andra tillställningar. Tjejerna i hufvudstaden kanske har bättre koll?
 

mps

Cartier
Folk vill vara mer än de är.
Det ser vi på jobbet i andra former.
De kommer in i sina Lyle & Scott piké, Gucci solglasögon och en "Hublot" på armen.
Men när de skall betala så finns inte täckning på kortet och plånboken är tom i alla fack.
Men det ser ju bra ut, utåt.

Jag reagerar nog väldigt på detta.
Då jag prioriterar tvärt om.
Är ensam och bor i en etta med låg hyra.
Känner inget behov av en 130kvm lägenhet bara för att köpa prylar att fylla den med.
Däremot så letar jag efter en gammal klassisk luftkyld Porsche.
Det är verkligen det enda jag strävar efter i materiella ting.
Sen är som sagt en Sjöö Sandström Landsort också en grej jag vill ha, men det är ett sidospår som blir en impulsgrej någon dag.
 
Det är mycket möjligt!
Om nu att ha råd att köpa klocka för en priset av en begagnad Volvo med några år på nacken kan kallas för att ha varit rik... :/

Fast för den stora massan är det ganska stor grej om ens klocka kostar lika mycket som ens bil. På något sätt får man ju ändå säga att bil är för många en något viktigare pryl i livspusslet än en klocka och tror också det är få som har en guldrolle eller annan dyr klocka som kör omkring i en 240 med sin familj. På det hela taget måste man inse att är man iaf över 25 och har tjej/familj så krävs det en ganska mastig inkomst för att kunna dra runt klockor i +40-50 nivå.

Även om man kan prioritera och spara så är det inte lätt och tar väldigt många år om man inte har en bra inkomst. Sen behöver man ju inte vara multimiljonär för att köpa en beggad DD men nog tusan har man det inte knapert!

OnT: Förstår inte heller vitsen och skäms å deras vägnar!
 

mps

Cartier
Men om vi nu kollar på den sidan som länkades lite längre upp.
En fejkad klocka för 1500-1800:-
Varför köper man något med bristande kvalitet som dessutom inte "passar" dig.
Jag skulle aldrig glida runt med en Hublot för det är inget jag har råd med eller passar den sortens person jag är.
Med tanke på jobb och allmänna status.
Jag tar hellre dessa 1800:- och skaffar mig ett ur från Tradera.
En gedigen Seikodykare som ser och är bra.
Eller en vintage Longines om man vill ha något stilrent, fungerande och fint märke.
 

km007

Omega
Jag är nog värst av alla här, jag var nämligen en av dessa som sålde kopieklockor till hungriga spekulanter, jag hoppas nu att ni inte bestämmer er för att bana mig från forumet för tid och evighet? Jag hoppas att denna avbönen är nog och att jag erkänner att det var fel gjort och att det var över 25 år sedan. Dock fattade jag aldrig varför folk ville köpa en Rolexkopia för 5-600 kr, men så var det, sorry.
 

tissoter

Audemars
Jag är nog värst av alla här, jag var nämligen en av dessa som sålde kopieklockor till hungriga spekulanter, jag hoppas nu att ni inte bestämmer er för att bana mig från forumet för tid och evighet? Jag hoppas att denna avbönen är nog och att jag erkänner att det var fel gjort och att det var över 25 år sedan. Dock fattade jag aldrig varför folk ville köpa en Rolexkopia för 5-600 kr, men så var det, sorry.
Så länge du inte sålde på KS så är det förlåtet :)
 

CarlV

Cartier
Men om vi nu kollar på den sidan som länkades lite längre upp.
En fejkad klocka för 1500-1800:-
Varför köper man något med bristande kvalitet som dessutom inte "passar" dig.
Jag skulle aldrig glida runt med en Hublot för det är inget jag har råd med eller passar den sortens person jag är.
Med tanke på jobb och allmänna status.
Jag tar hellre dessa 1800:- och skaffar mig ett ur från Tradera.
En gedigen Seikodykare som ser och är bra.
Eller en vintage Longines om man vill ha något stilrent, fungerande och fint märke.

Att köpa något som inte är var det som ut som! Är inte min melodi! Har man inte en päls mössa så köper man inte en imitation i plast . Då köper man en snygg tygmössa! Precis som du beskriver i klockornas värld! mps
 

tissoter

Audemars
Var bara tvungen och göra en fake Hahah
xYJH4M0.jpg
 

BOTL

Panerai
För att man är dum i precis hela huvudet.

Brukar undvika sånt språk på forum men det är som att säga att man skaffat en tjej och ska ligga men i själva fallet är det en transa man skaffa och borde rimligen få i sig ***.

Patetiskt, köp det du vill ha och har råd med, var glad över att vi har det bättre än 80-90% av jordens befolkning. Håller för övrigt inte med liknelsen till Dressman då jag att att man kan hitta kvalitetstyg även hos denna butik precis som det finns klockor under 40 loppor som har bra kvalitet.
 

Rivalen

Rolex
Tror faktiskt inte det har någon korrelation iom. att det är olika målgrupper. Om något kanske det tom. drar ned deras försäljning då kopiorna smutsar ned märkets status.

Jag tror att faketträsket är en del av the buzz runt Rolex och ur detta träsk stiger ett antal fågel Fenix som evolverar och köper den äkta varan så småningom och det skulle KANSKE inte ske om man inte hade möjlighet att vara i träsket först och bli ännu mer kittlad av tanken på en äkta? Så KANSKE på samma sätt kändisar/skvallerpress föder av varandra så föder kopieträsket och Rolex av varandra i en slags ohelig symbios som handlar om att vara omtalad och få reklam mun till mun. Jag tror det, men det innebär inte att jag gillar det som är olagligt - när det faktiskt är olagligt.
 

Huntsman

Omega
Kort & gott, man vill ha något man inte har råd med & finns det genvägar dit tar folk dessa.

Men har aldrig ägt en fake, & även en s.k. hommage känns liiite tveksam & eftersom klockor handlar väldigt mycket om ägandets glädje så det är inget för mig...
 

mps

Cartier
Kort & gott, man vill ha något man inte har råd med & finns det genvägar dit tar folk dessa.

Men har aldrig ägt en fake, & även en s.k. hommage känns liiite tveksam & eftersom klockor handlar väldigt mycket om ägandets glädje så det är inget för mig...

Ägandets glädje.
I vissa fall jakten för att hitta den och sen känslan av att nå dit.
 

viqs

Omega
Jag hör dig TimJohansson. Just i den gruppen så florerar det en hel del kopior, och inte bara klockor.

Det jag inte förstår är varför man vill ha en kopia? Halva delen är, iaf för mig, att köpa något fint som jag gillar, och det blir extra roligt om jag har behövt jobba ihop för att få råd.
 

InFeFe

Cartier
2-Faktor
:(ny moralfråga ska man dräpa bekantas vänner när de stolt visar upp sina kopior på instagram och hashtagar #rolex #submariner #menwithclass #pengarfinns osv? Är för feg för o skriva att deras klocka är fejk:(
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
:(ny moralfråga ska man dräpa bekantas vänner när de stolt visar upp sina kopior på instagram och hashtagar #rolex #submariner #menwithclass #pengarfinns osv? Är för feg för o skriva att deras klocka är fejk:(
Skicka ett inbox med text där det står att du vet att den är fejk så kanske de tar bort bilden och gör sig av med klockan...
 

poormans

Rolex
för att gemene man antagligen vill ha kvalitet men vill inte betala för det, sen är de nog inte riktigt medvetna om att de stödjer organiserad brottslighet när de köper skiten oavsett om det är kläder, skor, väskor eller klockor

såg något reportage ifrån kina där de försökt spåra ägarna till ett gigantiskt köpcentrum men det gick ej då det vart stop ifrån myndigheterna så antagligen är det partimedlemar som får en del av kakan
 
Topp