• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför stoltserar folk med kopior?

jhm

Panerai
I dagsläget så arbetar jag inom handel av enklare slag.
En lågpris affär skulle man även kunna kalla det.
Har arbetat där ett par år och det är ok.
För att fördriva tiden på senare tid så räknar jag kopior.
Det är inte lite man ser på en dag.

Undrar varje gång varför folk går runt och stolt kavlar upp ärmen för att visa sin Hublot med flagnande guld, Bretlingen med en tavla som sitter på sned eller den där Rolex med ett fint tickande Miyota.
Varför?

Jag vill, jag vill verkligen ha en Sjöö Sandström Landsort.
Ingen dyr klocka egentligen om man ser vad som finns att erbjuda.
Men för mig är det.
När jag väl har köpt den, så ser jag det som en prestation.

Att glida runt med en fejkad klocka känns lika exklusivt som att köpa en Dressmanpike och sätta en bit silvertejp man skrivit Dolce Gabana på, över logon.

Funderar på om jag ska börja fotografera dem och göra en blogg om det :)


Absolut, det hade varit kul också att se resten av klädseln på researchobjektet. (För vidare empiriska studier i ämnet. :D) För hövlighetens skull kan du ju sudda ansiktet. :)
 

InFeFe

Cartier
2-Faktor
Känner ofta att kopior går hand i hand. Folk som bär det har ofta kläder, klocka, väska etc. i fake då. Hela paketet är fake :wtf:
 

jhm

Panerai
För att man är dum i precis hela huvudet.

Brukar undvika sånt språk på forum men det är som att säga att man skaffat en tjej och ska ligga men i själva fallet är det en transa man skaffa och borde rimligen få i sig ***.

Patetiskt, köp det du vill ha och har råd med, var glad över att vi har det bättre än 80-90% av jordens befolkning. Håller för övrigt inte med liknelsen till Dressman då jag att att man kan hitta kvalitetstyg även hos denna butik precis som det finns klockor under 40 loppor som har bra kvalitet.


Tror inte dumhet ligger bakom att människor köper fejkklockor. För dem som är hyfsat ointresserade/oinsatta, kan det säkert vara en kul grej att köpa på semestern eller tjänsteresan. För väldigt många därute, stannar kunskapen om t ex riktiga Rolex kring att de inte tickar. I övrigt kan de flesta inte se skillnad på en Daytona och en potatis, om du förstår min överdrivna liknelse. ;)
 

SSL

Audemars
Känner ofta att kopior går hand i hand. Folk som bär det har ofta kläder, klocka, väska etc. i fake då. Hela paketet är fake :wtf:

Japp. Hade en kollega som var ett riktigt klockfreak sa han. Han hade 60 klockor hemma. Breitling, Rolex m.m. Berättade om min Sinn att den kostade 7 tuss. "Shit vad dyrt" fick jag tillbaka, hehe. Så var sagan slut. Rubbet fake. Jag blir mest bara less o orkar inte gå in i diskussion. Dom som kör fake får väl göra det. Så länge jag är ren så är jag nöjd.
 
  • Like
Reactions: jhm

jhm

Panerai
:(ny moralfråga ska man dräpa bekantas vänner när de stolt visar upp sina kopior på instagram och hashtagar #rolex #submariner #menwithclass #pengarfinns osv? Är för feg för o skriva att deras klocka är fejk:(


Frågan om detta "nyrika" och vulgära beteende är bättre, när man ser alla som lägger upp bild på nya BMW:n på Facebook, med ungefär samma hashtaggar. I mina ögon är det lika beklämmande.


p.s - Vidrigaste hashtaggen/uttrycket just nu, är "detgårbranu". Kan inte låta bli att kräkas lite i munnen när jag ser det. ;)
 
Det finns ju en väldig önskan om att få flasha nu för tiden så är väl inte så konstigt att dessa prylar frodas kan man ju iofs tycka. Beklagligt är det men som sagt på ett sätt lika osmakligt att se folk förhäva sig och skryta även om prylen råkar vara äkta.

Men som sagt önskan om att få framstå som lyckad och speciell väger tungt i samhället just nu upplever jag. Ska man vara självkritisk så är det väl lite samma beteende man ibland uppfattar här på KS där man "råkar" få med sin nya BMW, Audi, Porsche m.m av värre modell eller någon annan dyr kapitalprodukt när man fotar sin klocka :) visst sakerna är äkta men behovet är nog desamma.

Menar absolut inte att trampa eller klanka ner på någon nu vill jag bara poängtera och jag stödjer absolut inte fake folket då det är det värsta jag vet med dessa prylar!
 

jhm

Panerai
Det finns ju en väldig önskan om att få flasha nu för tiden så är väl inte så konstigt att dessa prylar frodas kan man ju iofs tycka. Beklagligt är det men som sagt på ett sätt lika osmakligt att se folk förhäva sig och skryta även om prylen råkar vara äkta.

Men som sagt önskan om att få framstå som lyckad och speciell väger tungt i samhället just nu upplever jag. Ska man vara självkritisk så är det väl lite samma beteende man ibland uppfattar här på KS där man "råkar" få med sin nya BMW, Audi, Porsche m.m av värre modell eller någon annan dyr kapitalprodukt när man fotar sin klocka :) visst sakerna är äkta men behovet är nog desamma.

Menar absolut inte att trampa eller klanka ner på någon nu vill jag bara poängtera och jag stödjer absolut inte fake folket då det är det värsta jag vet med dessa prylar!


Instämmer i det du säger med ett litet undantag. Jag tror inte på Jante och skiter egentligen i om någon vill skryta eller inte. Det är helt ok för mig. Men när någon gör det på ett riktigt finesslöst sätt, så blir det bara vidrigt. "Ehh, kolla på mig, jag är egentligen ingenting, och har aldrig åstadkommit något, men nu har jag köpt den här nya prylen, så nu är jag cool och kan se ned på andra". Det är den typen av beteende som verkligen äcklar mig. :hungover:
 

sm2wls

Omega
Instämmer i det du säger med ett litet undantag. Jag tror inte på Jante och skiter egentligen i om någon vill skryta eller inte. Det är helt ok för mig. Men när någon gör det på ett riktigt finesslöst sätt, så blir det bara vidrigt. "Ehh, kolla på mig, jag är egentligen ingenting, och har aldrig åstadkommit något, men nu har jag köpt den här nya prylen, så nu är jag cool och kan se ned på andra". Det är den typen av beteende som verkligen äcklar mig. :hungover:

Instämmer till fullo! Väl formulerat.
 
  • Like
Reactions: jhm

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
:)

fake-watches.jpg
 
Instämmer i det du säger med ett litet undantag. Jag tror inte på Jante och skiter egentligen i om någon vill skryta eller inte. Det är helt ok för mig. Men när någon gör det på ett riktigt finesslöst sätt, så blir det bara vidrigt. "Ehh, kolla på mig, jag är egentligen ingenting, och har aldrig åstadkommit något, men nu har jag köpt den här nya prylen, så nu är jag cool och kan se ned på andra". Det är den typen av beteende som verkligen äcklar mig. :hungover:

Kanske skulle gjort en liten passus här för mig själv också. Jag är inte heller någon större påhejare av jante och lägger ingen direkt värdering i dessa grejer utan mer en reflektion över samhället och hur jag uppfattar det. Sen om någon vill flasha sin nya M3:a eller dyl bekommer mig inte alls :)
 
  • Like
Reactions: jhm

BCKSTRM

Rolex
Det tråkigaste är att så många känner sig tvungna att bära klockor de inte kan köpa...

PS. Tycker inte du ska ha med ansikten på personerna då det är onödigt att förlöjliga folk.. Ds

(Ber om ursäkt om jag är lite för mkt medmänniska...)
 

Rivalen

Rolex
:(ny moralfråga ska man dräpa bekantas vänner när de stolt visar upp sina kopior på instagram och hashtagar #rolex #submariner #menwithclass #pengarfinns osv? Är för feg för o skriva att deras klocka är fejk:(

Den är tråkig. Jobbigt att folk har ett sånt behov. Kanske kan man länka till ett ställe där man får tips om hur man skiljer en falsk ifrån en äkta? Näe, låt dem vara och leva i sin skenvärld - de vaknar nog upp av egen kraft nångång?
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Frågan om detta "nyrika" och vulgära beteende är bättre, när man ser alla som lägger upp bild på nya BMW:n på Facebook, med ungefär samma hashtaggar. I mina ögon är det lika beklämmande.


p.s - Vidrigaste hashtaggen/uttrycket just nu, är "detgårbranu". Kan inte låta bli att kräkas lite i munnen när jag ser det. ;)
image.jpg

#detgårintebranu
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
För att det är fruktansvärt enkelt och roligt att provocera människor som tar sitt udda intresse på för stort allvar.


Touché

OnT: Skryter verkligen folk med sina kopior? Får dem väl göra det, tyder måhända på en viss endimensionalitet... En kollega sa en gång: "Jag hade en Rolex en gång i tiden. Den var falsk men ändå!" Funderade en hel del på vad fan han menade. Då hade han väl för fanken inte ägt en Rolle utan en metallklump med tre visare
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Konstig tråd varav konstigt svar! Varför stoltserar folk med äkta klockor? Lika mycket kräksmak i munnen av detta dillema...men här på KS gillar jag lite flash sätter lite guldkant i en annars så tråkig vardag :) Alla dessa diskussioner yttrar sig emot gemene man varav det blir lite konstigt att ta upp detta på ett klockforum. Jag blir dock sjukt lack när jag ser en svettig parvel som stoltserar (gärna med en snygg klocka) med club jacka och röda seglarbyxor om han nu inte har kryssat Atlanten dvs...
 

jhm

Panerai
Konstig tråd varav konstigt svar! Varför stoltserar folk med äkta klockor? Lika mycket kräksmak i munnen av detta dillema...men här på KS gillar jag lite flash sätter lite guldkant i en annars så tråkig vardag :) Alla dessa diskussioner yttrar sig emot gemene man varav det blir lite konstigt att ta upp detta på ett klockforum. Jag blir dock sjukt lack när jag ser en svettig parvel som stoltserar (gärna med en snygg klocka) med club jacka och röda seglarbyxor om han nu inte har kryssat Atlanten dvs...


Tråden är väl inte särskilt konstig. Däremot väldigt intressant. :)
 

adress

Friends of KS
Många tror säkert att dom gjort " klippet " och köpt ett märkesur för en spottstyver. Vet inte att det är fejk - kanske. Sedan har vi ju det där med " att vara någon annan - än man är". Precis som alla märkesvaror kopieras - även människor - som kändisar. Lite "vilja men inte kunna " är det väl också - som många skriver. Man vill ha den där " Rolexklockan med blingbling" som kompisarna har. Så mycket annat vill man också ha - så det får bli kopior för hela slanten.
Själv tycker jag kvalitet får kosta. Spara hellre till det - det får ta lite längre tid.
 
  • Like
Reactions: jhm

InFeFe

Cartier
2-Faktor
Frågan om detta "nyrika" och vulgära beteende är bättre, när man ser alla som lägger upp bild på nya BMW:n på Facebook, med ungefär samma hashtaggar. I mina ögon är det lika beklämmande.


p.s - Vidrigaste hashtaggen/uttrycket just nu, är "detgårbranu". Kan inte låta bli att kräkas lite i munnen när jag ser det. ;)

Spott on. Det går bra nu. En bit av min själ dör varje gång jag ser den taggen.
 
Topp