• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

varför välja en quartz?

wotan

Rolex
Hej,

Jag är nyfrälst med vad det gäller klockor och ju mer jag läser desto mer ställer jag mig frågandes till:
varför köper folk quartzur?
Känns som något man ångrar rätt fort om man har/får ett intresse för klockor.

Har jag fel? Missar jag något(förutom att quartz håller tiden bäst)?

Finns det någon batterifrälst som jag säga vad jag missar?:)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
image.jpg


Bulls eye!
 

P-A

Sir Spamalot
Beror på andvändningen tycker jag.
Jag har en kvarts Seiko som jag bär dagligen.
En Luminox kvarts som råbeater.
Och jag har vintage Omega, Certina m.m. Till fest.

Det primära för mig är att kvartsen är mer tålig.
Inte massa bitar och fjädrar som hår sönder så lätt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tvärt om, att gilla kvarts tyder på ett mognat intresse, men det ska ju vara bra kvartsurverk, inte standardgrejer.

Jag har tre:
SBCM023: +-20 sekunder/år, evighetskalender, 8 års batteritid.


7a38, världens flrsta analoga kvartskronograf, fullt juvelerat urverk:


SBGV009: +-10 sekunder/år.


Sen har jag såklart några batteriklockor till som inte räknas. :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Billigaste kvartsen håller tiden bättre, är tåligare och har jämnare gångvariation än den dyraste mekaniska.

Välja mekaniskt över kvarts är egentligen helt puckat om man inte (som t ex jag har) har ett intresse och en fascination över miniatyrmekaniken i en mekanisk klocka.
 

wotan

Rolex
känns hittills som om det är seiko som har riktigt bra quartzverk som skulle göra att man skulle kunna tänka sig en quartz som en finklocka också?

anledningen till att jag frågar är som sagt att jag nyligen blivit frälst, jag köpte mig en stowa seatime här på KS just för att den är ovanlig(i sverige) och automatisk. stod mellan en stowa och en longines men det känns som om longines är för mainstream för mig.

jag vill inom någon månad eller två utöka min samling med en till trevlig klocka. kanske kan bli en quartz så att man "sparar" på sin mekaniska?

jag har en g-shock tough solar som "hemmafixar/träningsklocka" och en victorinox quartz som jag knappt använder (fick från jobbet). därutöver har man ju några "modeklockor" som inte är nämnvärda.
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Tycker att Quartz är fantastiskt! Håller tiden utan några himla +/- 2 sek om dagen och jag kan användas på mina villkor utan att behöva hålla igång klockan med användning/winder.

Jag har haft många automatare i prisspannet <10k men jag kommer alltid tillbaka till Quartz. Just nu använder jag en Marathon Tsar Quartz och ett par G-Shocks och jag är mycket nöjd!
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Största fördelen med kvarts är att det går att få väldigt tunna boetter som ligger nära handleden utan att de behöver sticka iväg i pris likt mekaniska :) öppnar upp för mer designmöjligheter osv.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Många verkar förväxla quartz med "billig klocka". Det behöver inte alls vara sant, finns många oerhört trevliga och välbyggda klockor som finns som både quartz och automat. Att hitta fördelar med quartz är inte svårt, de håller till att börja med tiden ordentligt, kan ligga i lådan hur länge som helst nästan, och är mycket stryktåliga. För en del användningsområden är det perfekt.
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
Sen är ju Quartz klockor så enkla att bara hugga tag i på vägen ut 10 minuter försenad till jobbet :) En blandning i lådan föredrar jag.
 

Sond

Patek
Om man har flera klockor är det perfekt att en eller två kvarts så att det alltid finns en klocka att bara sätta på sig. Jag har en Omega SMP kvart som jag har som en form av vardagsbeater när jag är hemma. Funderar ibland på att skaffa en GS kvart så man har en lite mer dressad(inte ren dress) som också alltid är igång. Tänker mig en i stål(finns kanske inte i annat?) på länk så den passar till allt(se yonsson ovan).
 

Babinus

Cartier
Förstår inte varför man måste välja det ena eller det andra? Jag har en hyfsat fin mekanisk klocka för finare tillfällen. Jag har också köpt en quartzklocka till vardags, för att jag vill då ha en klocka som inte ser ut som en fågelskrämma, men som jag aldrig behöver ta av mig när jag duschar, badar, dyker, hugger ved och tränar.

Inte konstigare än att bilentusiaster kan ha en fin veteranbil för putsning och söndagsturer. Samtidigt som de också har en hypermodern tekniskt fulländad, men möjligen själlös bil till vardags. Man kan t o m tycka att båda är intressanta.

Mekaniska klockor vs Quartzur ser jag som frågan foto eller målad konst. Två olika syften och tjusningar. Och, ja, jag har både inramade foton och målade konstverk i mitt vardagsrum.

Ingen har sagt att jag borde ta bort något.
 
Topp