• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

varför välja en quartz?

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
För att en av världens coolaste klockor bara tillverkades som quartz :)
vTBGVW4.jpg
Exakt! Vissa modeller finns bara med quartz. Plus att det är rätt praktiskt och lämpligt på en "Råbeater".

20150321_074557.jpg
 

JCE

Cartier
När man börjar sin WIS karriär buuar man ofta för quartz och automaterna är de enda rätta att äga. När man efter några år bytt upp sig från sin första Seiko till en dyrgrip eller fler och studerat och hängt på alla klockforum runt om i världen så börjar man förstå att quartz klockorna spelar en viktig roll i horologins historia. De har varit det enda hotet mot den automatiska klockans tillvaro. Nu sitter man och spekulerar om iWatch mm. kommer att ta livet av automaten. Svaret är förståss nej!
 

Babinus

Cartier
När man börjar sin WIS karriär buuar man ofta för quartz och automaterna är de enda rätta att äga. När man efter några år bytt upp sig från sin första Seiko till en dyrgrip eller fler och studerat och hängt på alla klockforum runt om i världen så börjar man förstå att quartz klockorna spelar en viktig roll i horologins historia. De har varit det enda hotet mot den automatiska klockans tillvaro. Nu sitter man och spekulerar om iWatch mm. kommer att ta livet av automaten. Svaret är förståss nej!

Håller med. Man trodde på 70-talet att mekaniska klockor skulle utrotas. Men de kommer inte att utrotas. Lika lite som målningar utrotats när kameran uppfanns, eller Mercedes försvann när VW Typ 1 introducerades. Segelbåtar har inte heller försvunnit. De har bara försvunnit som rena fraktfartyg av varor och människor. Liksom det enda område där mekaniska urverk har försvunnit är där exakt tidtagning krävs, t ex. sport och industri.

Personligen tycker jag att det blir mer fascinerande med klockor när det finns två olika världar med olika syften och nischer. Jag tror inte heller att mekaniska klockor minskar sin försäljning pga förekomsten av billigare quartzur. Tvärtom tror jag att det är viktigt att ungdomar i iPhone-generationen har möjlighet att skaffa sig något de har råd med. Då fortlever känslan att en klocka är snyggt, coolt och praktiskt för att snabbt kolla tiden. Med åren kan detta bli en dyrare klocka när ekonomin tillåter. Skulle utbudet idag bara bestå av dyra klockor skulle de flesta ungdomarna välja bort klocka (något många också gör). Då kanske man aldrig senare i livet bryr sig om att skaffa en heller.

De får aldrig känslan att något fattas.
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Jag hade personligen skit svårt för quartz klockor när jag fick min första riktiga klocka (som var en automat). Anledningen var att jag tyckte och trodde att alla fina och dyra klockor är och ska vara automatare samt att jag hade inställningen att quartzur = billiga ur.
Hela den livsbilden raserade totalt igår när jag var och kolla och kände för första gången en Grand Seiko. Jävlar vilken klocka säger jag bara! Idag har jag bara automatare och mekaniska klockor i samlingen och jag var helt inställd på att mitt nästa köp skulle bli en Longines Legend Diver. Men efter att jag klämt, känt och upplevt kvalitén på en GS med quartz har jag nu ändrat helt min uppfattning kring quartz klockor.
Kan garantera att mitt nästa köp blir en GS med quartz.
 

CyberAndre

Cartier
Samma här, eller snarare jag hamnade i nån sorts Klock-ID-kris i säkert månader när jag var i samma sits. Jag var helt inställd på att köpa en automat, självklart Schweizisk. En "riktig" klocka. En sån som blir igenkänd av andra och som borde vara "bäst".

Men var är egentligen innehållsförteckningen bortsett från marknadsföringen? Vid närmare koll om verkliga detaljer (för mig), och i synnerhet vad som är på riktigt viktigt (för mig) vad gäller klocka, förändrade saker. Små detaljer som att tillverkaren bemödar sig att klockan går exakt samt avancerat hantverk gällande design t ex.

Det lutande alltmer mot Japanskt. Ännu värre, quartz. Fruktansvärda värld! Hemskt!!! En Japansk quartz?! Ingen värdig människa köper väl ändå en Japansk quartz? I vart fall ingen om vill ha en "riktig" klocka?!

Jo!!!!! Man kan köpa en Japansk quartz. En GS. Efter en smärre kris blev det så. Läs själv om 9F. Man kan bära den med stolthet också, varje dag eftersom den är som en liten shapeshifter i förhållande till ljus. Bortsett från att den liksom just visar tiden exakt. Ni som är här vet ju om klockor och förstår dess synnerliga personliga betydelse förstår nog ganska väl, tror jag nog.
Min plan är att skaffa ett syskon till denna klocka, och målet är GS Springdrive snowflake. Jag bryr mig inte om vad den kostar, jag tänker spara tills den är min.

:)


Jag hade personligen skit svårt för quartz klockor när jag fick min första riktiga klocka (som var en automat). Anledningen var att jag tyckte och trodde att alla fina och dyra klockor är och ska vara automatare samt att jag hade inställningen att quartzur = billiga ur.
Hela den livsbilden raserade totalt igår när jag var och kolla och kände för första gången en Grand Seiko. Jävlar vilken klocka säger jag bara! Idag har jag bara automatare och mekaniska klockor i samlingen och jag var helt inställd på att mitt nästa köp skulle bli en Longines Legend Diver. Men efter att jag klämt, känt och upplevt kvalitén på en GS med quartz har jag nu ändrat helt min uppfattning kring quartz klockor.
Kan garantera att mitt nästa köp blir en GS med quartz.
 
Senast ändrad:

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Quartz är coolt! Finns hur mycket som helst, charmen finns där på samma sätt som med mekaniska, särskilt när det kommer till lite äldre quartzklockor.

Synen på quartz försämras nog av att det är så enkelt att massproducera själlösa klockor billigt och kleta på ngt varumärke som accessoarintresserade kan köpa högar av och lägga i lådan.

Men även quartz kan göras med hjärta!

image.jpg
image.jpg
image.jpg


Tyvärr är det bara Sjöö Sandströmen jag har kvar...
 

Jens

Greedo
Älskar Quartz och övriga batteridrivna modeller!
Många dissar dom för att "de saknar själ", så jävla töntigt. Avskyr den förklaringen lika mkt som bilder folk lägger upp visandes "Day after leg day", innehållandes en hundvalp som inte kan gå! Vidrigt!!
Bra Quartz är jävligt coolt och som nån skrev tidigare så är det nog mest brist på klockmognad som gör att man dissar dom.
Älskar Omegas gamla 70-talare lika mkt som jag blir hård av Breitlings senaste superquartzverk. Det är teknologi och hantverk på hög nivå som det handlar om, inget billigt Ur & Penn-skräp.
Finns modellen jag är intresserad av i Quartz så väljer jag den!
Våga vägra automat.

J
 

CyberAndre

Cartier
Själ. Eller ego? Jag gillar quarz och det är kanske snarare så att de saknar ego, snarare än själ?

En automatisk klocka fungerar ju därför att någon rör på sig tillräckligt för att skapa liv i klockan. Snacka om power! Tänk känslan att man är sitt egna klockbatteri som får klockan att fungera. Sexigt!! Man behöver ju inte ens inte byta batteri, man ÄR batteriet. Mycket tilltalande för egot, eller hur? Särskilt om man är framgångsrik och självgående i alla andra sammanhang, varför inte klockan också för säkerhets skull? Man driver helt enkelt sig själv.
Samt känslan av att man liksom har en historisk förankring i en fascinerande mekanik, särskilt i dessa tider när allt har datorchip. En smula överlägsenhet rentav?

Missförstå mig rätt, jag verkligen gillar automatiska klockor och beundrar dem. Och jag respekterar att de tilltalar egot mer än quartz, helt klart. För mig är de helt enkelt olika sorters underbara hantverk!

:)



Älskar Quartz och övriga batteridrivna modeller!
Många dissar dom för att "de saknar själ", så jävla töntigt. Avskyr den förklaringen lika mkt som bilder folk lägger upp visandes "Day after leg day", innehållandes en hundvalp som inte kan gå! Vidrigt!!
Bra Quartz är jävligt coolt och som nån skrev tidigare så är det nog mest brist på klockmognad som gör att man dissar dom.
Älskar Omegas gamla 70-talare lika mkt som jag blir hård av Breitlings senaste superquartzverk. Det är teknologi och hantverk på hög nivå som det handlar om, inget billigt Ur & Penn-skräp.
Finns modellen jag är intresserad av i Quartz så väljer jag den!
Våga vägra automat.

J
 
Senast ändrad:

F-L-P

Panerai
Den klassiska rolexkurvan tycker jag även kan appliceras på kvarts.

Bara principen att man använder en kvartskristalls svängning för att hålla tiden är ganska bad ass, det ligger en hel del bakom utvecklingen av den teknologin. Tyvärr ser ju inte en krets lika sexig ut som ett vackert dekorerat mekaniskt verk (med undantag för FPJn ovan)..
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Jag har hört att min blir döv av Rolex 17000 varav jag blir sugen på en. Inte för att bli döv men för den är gör läcker!
 

SSL

Audemars
Hej,

Jag är nyfrälst med vad det gäller klockor och ju mer jag läser desto mer ställer jag mig frågandes till:
varför köper folk quartzur?
Känns som något man ångrar rätt fort om man har/får ett intresse för klockor.

Har jag fel? Missar jag något(förutom att quartz håller tiden bäst)?

Finns det någon batterifrälst som jag säga vad jag missar?:)

Fått svar på frågan? :)
 
Topp