Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Varför "vänsterkroning" på U-boats?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Urkvinnan, 20 december 2015.

1. Urkvinnan
    Trådstartare

Urkvinnan Präst

Vänsterhänt som jag är roade jag mig med att söka på vänsterkronade klockor och det som dök upp var U-boat. Uren i sig tilltalade mig verkligen inte, men jag undrar vad grejen med "vänsterkroningen" på alla modeller är. Gimmick eller konstruktion med ett syfte?
    Googlade utan framgång och undrar om det är någon här som har koll?

2. BCKSTRM

BCKSTRM Friends of KS

Tror det är för att de har kronor stora som hus, vilket gör det sjukt obekvämt att ha kronan som vanligt... Gräsliga klockor för övrigt ;)

Icaras, eriksson850 och yonsson gillar detta.
  3. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Jag misstänkte att det skulle vara väldigt svårt att bära klockan på vänster handled om kronan satt på höger (U-boat).
    Annars är det väl för att man ska kunna bära klockan på höger och kunna skruva kronan med vänster hand. (andra fabrikat med normalstor krona).

4. FrankyFourFingers

FrankyFourFingers Präst

Från:
    Marseille
    Det är deras "thing". Gör den mer komfortabel att bära då kronan är väldigt stor.

5. Urkvinnan
    Trådstartare

Urkvinnan Präst

Så det var inte konstigare än så. Med tanke på namnet tänkte jag att det kanske var någon mer intressant förklaring som att u-båtskaptenerna alltid bar klockan på högerhanden för att kunna fippla med kronan med vänsterhanden medan de höll i periskopet eller någon annan avancerad ubåtskontrollpryttel under tiden.
    Ja, med 45-55 mm boett och mastodontkrona på det känns det ju inte som den bekvämaste klockan kanske...

6. Dr Puh

Dr Puh Friends of KS

Sjöö Sandströms Landsort finns både med kronan på vänster och höger sida.
    Bild från deras egen hemsida.. image.png

Mårtenssons ur Brookfield