Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Varför Vintage?

Diskussion i 'Vintage' startad av cjperry, 22 mars 2015.

1. cjperry
    Trådstartare

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Hittade en liknande tråd på WUS och tänkte ta upp frågan här.
    Varför samlar du på just vintage? Är du typen som hellre ser Sean Connery som James Bond istället för Daniel Craig?

Efter att ha skrivit en uppsats på 60-talets sittmöbler så fick jag en djupare förståelse för produktion i efterkrigstiden. Denna djupare förståelse förhöjde mitt intresse och uppskattning för den fantastiska världen av äldre armbandsur och bilar. En värld full av historia och själ som jag inte tycker att man får i moderna saker.

Camo00, Kettil, Grafton och 2 andra gillar detta.
  2. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Personligen så handlar det mycket om ursprung!
    När designprocessen startade, tiden när klockan kom till världen.

Grafton, Ariste, Icaras och 1 annan gillar detta.
  3. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Handen på hjärtat, nummer ett är utseendet för mig. Total sucker för verklig patina. Sen är designen på klassiska klockor oslagbar, den håller, inspirerar och försöker återskapas än idag.
    IMG_3038.JPG

Två är känslan av historia, att en klocka varit med om saker och vandrat genom årtionden och fortfarande håller, snurrar, fungerar lika bra och ser bättre ut än något man kan köpa över disk idag. En klockas innovationshistoria ger plus för mig, typ världens första automatiska kronograf som blev tillgänglig för klockköpare. Men klockan "verkliga" historia, att farsan köpte den på Ur och Penn 1970 när jag föddes är i detta fall helt överskuggande :) IMG_1335.JPG

Kettil, Mernis Bajra, Grafton och 15 andra gillar detta.
  4. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Man lite ballare med vintage på armen. :)

Vintage handlar till viss del om otillgängligheten. Och om kunskap om den klocka man bär. Vintage kräver mer engagemang men ger också mer tillbaks.
    Dessutom bär varje klocka på en unik historia och olika imperfektioner.

Mernis Bajra, Grafton, Ariste och 10 andra gillar detta.
  5. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm

+1
    För mig är mina klockor i första hand identitetsstärkande livsstilsmarkörer!

Thorn, Anders W, Aquaracer2 och 7 andra gillar detta.
  6. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Gillar inte att ha sådana klockor på armen som vilken tjomme som helst kan och köpa ny i butik.
    Man ska ju vara unik! , å veta att man inte stöter på ngn med en likadan klocka som en själv[emoji6]
    När man avverkat c:a 14-18h/ dag och inte sett/träffat ngn annan med identisk klocka kan man somna gott [emoji12]
    Plus att vintage är charm och har mer snudd på själ än nya klockor någonsin kommer få!
    ImageUploadedByTapatalk1427034438.861554.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1427034449.009157.jpg

Camo00, NiklasArvid, Kettil och 13 andra gillar detta.
  7. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Utseendet, framförallt upphöjda plexiglas som ger en till dimension, samt en varmare look och att det inte ser fördjävligt ut, så fort det kommer lite smuts på det. Äldre ur kan också ha en del roliga/fina detaljarbeten, som många moderna ur saknar.

Patina är också något jag diggar. Imperfektion och ålderstecken är nice, och skvallrar kanske också lite om kvaliteten. Patinan är ju också ganska unik, vilket alltid är plus i kanten.

Jakten och inhämtning av kunskapen, är oftast också en del av vintageupplevelsen för mig, samt att historiken om en viss vintagemodell oftast naturligtvis är betydligt mer omfattande och "kul".

Grafton, Ariste, Erik1 och 4 andra gillar detta.
  8. Rholm

Rholm Friends of KS

Dom har själ......och historia ( som man oftast inte har en aning om, men man kan ändå drömma sig iväg...)

Och jag gillar Sean Connery bäst.

Grafton, Ariste, Patrik J och 1 annan gillar detta.
  9. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Jag tycker att dom flesta vintage klockorna är snyggare än dagens. Om man köper en nytillverkad tex sub eller speedy så är det inte längre så mycket original i mina ögon. Om jag skulle köpt en ny klocka så skulle jag vilja att den kändes 2015 ,inge som en modern remake av en ploprof eller likn. Även dom mindre upplagorna förr är kul. jag föredrar även plexi o målade index.

Grafton, Ariste, Patrik J och 3 andra gillar detta.
  10. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Utan att överanalysera kan jag säga att det känns bättre med vintage. Det gäller det mesta.

Icaras, Grafton, Ariste och 3 andra gillar detta.
  11. Patrik J

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan
    Det var helt enkelt bättre förr. :D

Novisen, paradis, Icaras och 6 andra gillar detta.
  12. Sond

Sond Friends of KS

I första hand är det designen, i andra hand är det fascinationen av att lite äldre klockor kan vara så välbevarade, i tredje hand är det priset då man ofta får en extremt fin klocka till ett förhållandevis bra pris.

Edit: Jakten, jag höll på att glömma jakten. Och planerandet. Att köpa vintage är en process. Den processen är lika underbar som själva klockan många gånger. Det har hänt flera gånger att när klockan väl är hemma infinner sig en sorts tomhet. "Var det inte mer?" Sedan tar det ett tag innan klockan "växt till sig" och blir njutbar. Att köpa en ny är ju såklart också en process, men inte lika som när man jagar en 50-åring. Att bestämma sig för en DD med Alphavisare innebär att man vet att det kommer spenderas många timmar i jakten på rätt exemplar.

Icaras, MacRulez4ever, Grafton och 10 andra gillar detta.
  13. don segundo

don segundo Biskop

Jag är allätare, gillar både gammalt och nytt. Vintage är lite hatkärlek för mig då det oftast är rätt meckigt att hitta rätt exemplar av en modell man snöat in på. Detta med att jakten är halva nöjet är en sanning med modifikation för mig - det kan vara jääävligt frustrerande också :) När man verkligen hittar det man söker är det ju inte så dumt dock...

Gummo gillar detta.
  14. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Varför vintage ? Jaaa titta på den här bara så fattar man själv, om man inte är efterbliven [emoji6] ...
    ImageUploadedByTapatalk1427126405.885708.jpg

elmaco, Gummo, Patrik J och 3 andra gillar detta.
  15. Kettil

Kettil Biskop

Antagligen av ren fåfänga… :)

Fixoflex och Gummo gillar detta.
  16. Rock_N_Ron

Rock_N_Ron Friends of KS

Utseendet med snygg "äkta" patinering och blekta/gulnade detaljer.
    Känslan med nå´t som levt ett eget liv & nu får vårdas av just mig.
    Oftast en härlig design. Har klockan/objektet överlevt alla dessa år så är det ju oftast av en anledning om man säger så...

Fixoflex och Gummo gillar detta.
  17. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

Det är ofta billigare med vintage.
    Du slipper ofta ett direkt värdetapp.
    Det finns själ i klockorna.
    Ofta manligare storlekar på vintageklockor.

Det är nog mina skäl. :)

Gummo gillar detta.
  18. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm

Hahaha... Jag är väl undantaget då... Vintageretard :bored:

cjperry, Grafton och MacRulez4ever gillar detta.
  19. cjperry
    Trådstartare

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Haha är det den medicinska termen?

Gummo gillar detta.
  20. elmaco

elmaco Bonde

Från:
    Stockholm
    Mina anledningar, 1. En vintageklocka har en historia att berätta. 2. Jag personligen gillar gamla saker, typ bilar och klockor, hur många här drömmer inte om en fläskig corvette med alldeles för stor motor för sitt eget bästa ifrån 60 talet? Det är lite samma sak, man vill ha en produkt som inte finns i oändlighet!