• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför XL?

FilipF

Vacheron
2-Faktor
En liten nortering bara..

Börjat intressera mig för en PO men tycker dom är lite dyra i butiken så jag har börjat kolla på andrahandsmarknaden.

Det finns just nu väldigt många Omega Planer Ocean XL ute i omlopp och ganska få "vanliga" (42 mm).
Är det så att folk inte är nöjda med 45an och därför säljer den eller är folk SÅÅ nöjda med 42an att dom vill hålla kvar den till varje pris?

Kan det vara så att 45an har sålt i så många fler exemplan att andrahandsmarknaden svämmr över eller har 42an inte sålt alls och det därför inte finns några ute att sälja?

Många tankar och funderingar.

Vad tror du?
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vilken modell tänker du på? 2500 eller 8500 verket?
Har hört av flera att 2500 verket satt bättre på armen om det satt i 42mm boetten. När det kommer till 8500 så är det tydligen tvärt om.. XL sitter bättre då 42mm 8500 blir för hög.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Kan mycket väl vara en bidragande anledning. Tack för input!

Inte provat en 2500 på armen, men 8500 är onekligen ganska hög.. Skulle va intressant att jämföra dom side by side..
 

JayJay

Rolex
Jag tror faktiskt att det helt enkelt sålts fler av den stora. Obegripligt varför, personligen tycker jag att det är få som klarar att bära upp den snyggt. 42:an däremot passar dom flesta tycker jag.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
45 an kan vara ganska brutal!
Vist, vissa kanske gillar det med personligen har jag också svårt för det.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
PO 2500 är väldigt harmonisk i proportionerna (diameter kontra tjocklek kontra länk etc etc), faktiskt känns den som en perfekt konstruktion/design som bara matchas av ex Submarinern och Speedyn tycker jag om vi talar sportstålisar.
Jag anser att 45mm är för stor för de allra flesta, speciellt med länken. På gummi fungerar 45mm bättre. Sedan är det väl en långsiktid nedåtgående trend i klockornas storlekar som kan skönjas?
Jag kommer att hålla i min.
image.jpg
 

Stefani

Breitling
Har själv 8500 45,5 och kan hålla med om att den blir väldigt tung. Byte ut länken mot läderband då jag va sugen på läder då min andra dykarklocka är på länk.
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Har storleken någon betydelse?;)

För att tillägga lite till diskussionen.

Vissa dagar är den stor andra inte. Händer ofta att jag tittar på den och tänker att om den hade varit 3.5mm mindre i diameter så skulle den kännas pytteliten:) Den tanken kommer oftast när jag använder gummit dock.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Haft både 2500 i 42mm och en 8500 XL.
2500 i 42 satt perfekt medans 8500 XL var allt för hög och tung, varpå den flippades rätt omgående igen.
Skulle jag köpa en PO igen så faller det enkelt på 2500 42mm.
Kanske inte så givande inlägg, men min skildring av detta bekymmer. ;)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Har storleken någon betydelse?;)

För att tillägga lite till diskussionen.

Vissa dagar är den stor andra inte. Händer ofta att jag tittar på den och tänker att om den hade varit 3.5mm mindre i diameter så skulle den kännas pytteliten:) Den tanken kommer oftast när jag använder gummit dock.
Jag har faktiskt testat min 42:a på gummi och där var det konstigt nog aldrig någon riktig kärlek. På gummi skulle jag nog föredra en 45:a! Precis som tjejen nedan, den duktiga kanadensiska fridykaren Jana Strain (sponsrad av Omega).
 
Senast redigerad av en moderator:

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Jag har faktiskt testat min 42:a på gummi och där var det konstigt nog aldrig någon riktig kärlek. På gummi skulle jag nog föredra en 45:a! Precis som tjejen nedan, den duktiga kanadensiska fridykaren Jana Strain (sponsrad av Omega).

Huvudet på spiken Rozzy:)

En annan sak ang XL är avståndet lugg till lugg. Ingen större skillnad på cl och 41-42mm longines conquest.

Förresten bar hon upp dom där 45.5mm rätt bra!:happyhappy:
 
Senast redigerad av en moderator:

mega

Rolex
Jag köpte min XL för nåt år sedan. Innan jag slog till testade jag länge och väl. Visst är XL stor och hög, men det är trots allt ett dykarur, det känns helt ok att den är stor i proportionerna. Jag tycker det är fräckt att den sticker ut med storleken. Den SKALL INTE gå in under manschetten, då är det nåt fel.
 

Kim

Panerai
Har en 2500 i XL, känns gedigent och inte alls för stor. Googlade lite! Finns lite olika uppgifter på 2500 i 42 mm.
PO 8500 är 15.7 mm Tjock (42mm)
PO 2500 är 14.2mm (14.5) Tjock (42mm)
PO 8500 är 16.5 mm Tjock (45.5mm)
PO 2500 är 15.5 mm Tjock (45,5mm)
 
Topp