Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Varning! Bedragare på WUS.

Diskussion i 'Diskussion' startad av Jaggis, 9 juli 2013.

1. Jaggis
    Trådstartare

Jaggis Who dares wins!

Från:
    Stockholm
    Jagar som bekant en Marathon SAR. Lade upp en WTB-annons på Watchuseek (WUS) och fick igår svar från en kille som utgav sig för att vara Jacek Kozubek a.k.a. Rolexentusiast på bl.a. VRF.

Mailet var mycket välskrivet och innehöll bilder på korrekt klocka. Priset var väldigt bra, 450USD, så jag blev snabbt ivrig. Inte för ivrig dock! En googling är alltid på sin plats. Mailadressen som mailet skickats från var Rolexentusiast@nz11.com och efter lite feedback research på Jacek så kunde jag ganska snabbt konstatera att mailet inte kom från honom. Bilderna gick även att spåra till en säljes-annons på WUS från 2009.

Detta var första gången en bedragare kontaktat mig via WUS. Vet inte om det är många fler som hänger där aktivt. Oavsett så kan det vara läge att vara lite extra vaksam. För att gå på Blocket-bedragare med deras google translate-mail så måste man ju vara lite korkad men i detta fallet så spelade bedragaren i en helt annan liga. Beware!

Wii, Bojke, _jonte och 1 annan gillar detta.
  2. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Fy fan, tack för varningen. Alltid viktigt att göra en bakgrundskoll.

3. Sond

Sond Friends of KS

Har du kontaktat WUS? Om inte bör du anmäla dit. Även om dessa typer ofta bara använder en adress en gång.

4. Jaggis
    Trådstartare

Jaggis Who dares wins!

Från:
    Stockholm
    Har anmält händelsen i deras Scammers alert.

5. Pleximannen

Pleximannen Stadsbo

Man ska nog vara ännu mer på sin vakt när man lägger ut WTB-annonser eftersom bedragarna blir mindre synliga när de bara för en direkt kontakt. Det är väl därför som VRM förbjuder epostadresser i WTB - så att eventuella säljare måste posta i WTB-tråden och därmed göra sig lite mer synliga.

Skönt att du inte åkte på en blåsning!

6. MJ24

MJ24 Friends of KS

Tack för varningen! Vore nog bra om du meddelade Jacek Kozubek a.k.a. Rolexentusiast, och WUS om vad som hänt.

7. Jaggis
    Trådstartare

Jaggis Who dares wins!

Från:
    Stockholm
    Också självklart redan gjort!

8. MJ24

MJ24 Friends of KS

Kanon! :)
    Har själv varit nära att bli blåst på en större summa vid ett inköp, så scams som den här och andra hamnar mycket högt på irritationsbarometern!
    Tur att du var vaksam och kollade!

9. _jonte

_jonte Friends of KS

Som ovan sagts, ta bara emot svar via PM på en WTB. Mailadresser osv för lätt att fejka.

yonsson gillar detta.
  10. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Jag blev kontaktad av två olika bedragare via mail när jag lade upp en WTB på WUS. Det verkar dessvärre vara ganska vanligt. Jag skrev en tråd om det här som jag inte orkar leta upp. Kom på det eftersom jag alltid kör annonsbilder via google. Den första killen hade snott annonsbilder och text rätt av från en tidigare annons. Ta alltid all kontakt via PM !

11. Ricrob

Ricrob Friherre

Råkade ut för en liknande historia på WUS när jag letade PO. Samma upplägg, samma åtgärd, annan scammer.. Hans namn finns på min "badguy-lista".

Bra att du var vaksam Johan!

12. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Glömde skriva att de ofta använder andra användares namn och skickar länkar till de användarnas referenser.
    Allt ser alltså bra ut vid en snabb titt, så återigen: Kontakt enbart via PM!

Spencer gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield