• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varning för äkthetsintyg från Bergströms Ur

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bla bl bla.
Jag kan meddela att jag pratade både med Pantbanken och Bergströms (Lars) i GBG om rödsubben när den var aktuell, både Pantbanken och Bergströms BEKRÄFTADE att Bergströms hade utfört äkthetskontroll på klockan,

Lars på Bergströms sa däremot att han utfördat intyget men att han enbart godkänt urverket. Detta visade sig dock inte stämma då intyget tydligt visar att han intygat hela klockan och inte bara urverket.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bla bl bla.
Jag kan meddela att jag pratade både med Pantbanken och Bergströms i GBG om rödsubben när den var aktuell, bpde Pantbanken och Bergströms BEKRÄFTADE att Bergströms hade utfört äkthetskontroll på klockan,

Lars på Bergströms sa däremot att han utfördat intyget men att han enbart godkänt urverket. Detta visade sig dock inte stämma då intyget tydligt visar att han intygat hela klockan och inte bara urverket.
Tack!
 

Camo00

Patek
Tänkte bara ge heads-up till alla som litar till äkthetsintyg för vintagerolex från Bergströms Ur i Göteborg. Vi har på kort tid haft två fall med uppenbart falska klockor som har verifierats som äkta av Bergströms. Läs igenom följande två trådar innan ni väljer att betala dyrt för ett intyg eller innan ni rakt av litar på intygen.

Det vore också intressant att höra Bergströms syn på problemen. Det känns inte helt säkert att bara dessa två intyg är felaktiga.

https://klocksnack.se/threads/1680-med-intyg-ifrån-bergströms-ur.43335/

image.jpeg


https://klocksnack.se/threads/rolex-sea-dweller-1665-franken-någon-som-kan-hjälpa-mig.50811/

image.jpeg


Edit: Tog bort personuppgifter från bild två.

En i personalen på Bergströms i Malmö sa också att de haft flera falska intyg i omlopp, som de aldrig skrivit... Såg det som ett rätt stort bekymmer.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
En i personalen på Bergströms i Malmö sa också att de haft flera falska intyg i omlopp, som de aldrig skrivit... Såg det som ett rätt stort bekymmer.
Kunde kanske vara läge att skriva lite mer utförliga intyg och faktiskt numrera dem på något sätt? :)

Spännande att höra om det andra är ett av dessa förfalskade intyg. Då får en viss hobbyhandlare problem. Jag har självklart namn och nummer till personen som står på intyget. Det ser ut att vara en riktig person då telefonnumret är registrerat på namnet i fråga.
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Intyg från urmakare hos AD verkar inte tillförlitligt, speciellt inte när det gäller vintage. Som nämndes i tråden om värderingsintyg är ju modellen att vända sig till pantbank/auktionshus istället. Ett äkthetsintyg på en äldre klocka utfärdat av en AD verkar mer vara ett trumfkort för en oseriös säljare än en garanti för köparen.
 
Det är väl många som får ta och rannsaka sig själva en smula kan jag tycka i hela den här soppan.

1. Pinsamma intyg, vem som helst som har uppsåt kan förfalska ett sådant och få det att se väldigt äkta ut.

2. Personliga äkthetsintyg i alla lägen, om man köper en klocka med ett intyg i någon annans namn får man acceptera att man tar en sådan risk.

3. Även om intygen ovan är äkta så finns det utrymme för tolkning. Vem fasen köper vintagerolex med ett intyg där det står att serienummer x är en äkta rolex, kom igen nu. Det finns en miljard minor du kan gå på i 1680, 1655, 1665 och dyrare vintage överlag.

4. Ett foto på klockan man värderar kanske?

5. Kolla gärna kaplans äkthetsintyg/värderingsintyg, det är väl jääävligt svårt att få det att gå söder om man har allt detta på plats.
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det är väl många som får ta och rannsaka sig själva en smula kan jag tycka i hela den här soppan.

1. Pinsamma intyg, vem som helst som har uppsåt kan förfalska ett sådant och få det att se väldigt äkta ut.

2. Personliga äkthetsintyg i alla lägen, om man köper en klocka med ett intyg i någon annans namn får man acceptera att man tar en sådan risk.

3. Även om intygen ovan är äkta så finns det utrymme för tolkning. Vem fasen köper vintagerolex med ett intyg där det står att serienummer x är en äkta rolex, kom igen nu. Det finns en miljard minor du kan gå på i 1680, 1655, 1665 och dyrare vintage överlag.

4. Ett foto på klockan man värderar kanske?

5. Kolla gärna kaplans äkthetsintyg/värderingsintyg, det är väl jääävligt svårt att få det att gå söder om man har allt detta på plats.
Intygen lämnar absolut mer att önska men själva grundidén med äkthetsintyg bör väl vara att de verifierar äktheten. Att man sen inte fyller på med mer information, bilder och någon sorts löpnummer är kanske något de borde fundera på. Oavsett vad så tyckte jag att det var viktigt att belysa detta iom det finns många säljare som använder äkhetsintyg som försäljningsargument och självklart omvänt där många köpare känner sig trygga med att klockan är verifierad som äkta av en Rolex AD.

Ingen aning om du syftar på mig men jag kan inte riktigt se varför jag borde rannsaka mig själv gällande denna tråd. :)

Det sagt så litar jag hellre på min egen kunskap och andra samlares framför valfri svensk AD eller auktionshus. Jag vill bara tydliggöra risken om man väljer att lita blint på dessa yrkesmän när det uppenbarligen inte alltid är helt safe. Det kan ju också vara bra att varna folk som funderar på att betala 1-2k för ett äkthetsintyg.
 
@Per

Syftade lite såklart på de som handlat och sålt med dessa intyg. Och även ad om de nu utfärdat det. Gör man vintagedealar baserade på sådana intyg så får man faktiskt ta och skylla sig själv. Jag känner nog inte en enda AD som har tillräckligt mycket kunskap för att räta ut alla frågetecken kring vintage. AD ska man använda för nyköp, nästan uteslutande...

Grymt att du har sådan kunskap. Litar oftast på säljarna om jag känner dem. Annars är det bara kaplans och nu bukkan också antar jag iom att tony och micke är där.
 
  • Like
Reactions: Per

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Re: auktionshus/motsvarande och äkthetsintyg köpte jag från Kaplans en billigare vintage som enligt deras hemsida skulle vara kvartsdriven. Den visade sig vara mekanisk och handuppdragen. Någonstans där slutade jag lita på deras expertis.
 
@903lew

Det är väl beklagligt att de slarvat där. Men jag törs lova dig att är det något som är dyrt så är de väldigt noga iaf. Iaf enligt mig, dock är jag väldigt sällan inne med vintage. Men deras vintagehistorik talar för sig själv
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
@Per

Syftade lite såklart på de som handlat och sålt med dessa intyg. Och även ad om de nu utfärdat det. Gör man vintagedealar baserade på sådana intyg så får man faktiskt ta och skylla sig själv. Jag känner nog inte en enda AD som har tillräckligt mycket kunskap för att räta ut alla frågetecken kring vintage. AD ska man använda för nyköp, nästan uteslutande...

Grymt att du har sådan kunskap. Litar oftast på säljarna om jag känner dem. Annars är det bara kaplans och nu bukkan också antar jag iom att tony och micke är där.
Absolut. Vill man lita blint på någon så är det på säljare med gott renommé.

Menar inte att säga att jag kan allt. Jag vet bara var jag kan finna den info som krävs och jag utgår ifrån att det är så som de flesta värderingsmän med koll också gör. Det är snudd på omöjligt att kunna allt när det kommer till detaljer för alla märken och modeller. Sen så underlättar det självklart om man hanterar många klockor i verkligheten iom man snabbt lär sig upptäcka saker som är direkt fel. :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Re: auktionshus/motsvarande och äkthetsintyg köpte jag från Kaplans en billigare vintage som enligt deras hemsida skulle vara kvartsdriven. Den visade sig vara mekanisk och handuppdragen. Någonstans där slutade jag lita på deras expertis.
Ibland blir det bara fel men jag förutsätter att klockan var äkta och inte nyproducerad i Kina. :)
 
Absolut. Vill man lita blint på någon så är det på säljare med gott renommé.

Menar inte att säga att jag kan allt. Jag vet bara var jag kan finna den info som krävs och jag utgår ifrån att det är så som de flesta värderingsmän med koll också gör. Det är snudd på omöjligt att kunna allt när det kommer till detaljer för alla märken och modeller. Sen så underlättar det självklart om man hanterar många klockor i verkligheten iom man snabbt lär sig upptäcka saker som är direkt fel. :)

Äh du behöver inte vara blyg. Ingen kan allt såklart. Man lär sig hela tiden!

Ja precis, ögat ser ju oftast direkt. Men som sagt. Det är ett minfält med vintage.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Men som sagt. Det är ett minfält med vintage.
Om man är oförsiktig. Absolut. :)

Annars så tycker jag att krämbulle la fram det bra igår.

Nu ska vi verkligen inte överdriva hur svårt det är med vintage Rolex. Men som med allting annat gäller det att lägga ner tid, läsa på, och lära sig så mycket man kan om man vill bli bra på något.

Som i alla branscher där det figurerar, mycket, pengar finns det alltid fula fiskar som inte spelar rent. Håll dig till kända kanaler, kolla på många klockor, och be om råd av människor du litar på om du känner dig osäker. Typ svårare än så är det inte.

Edit: @vaniljglass - verkar vara en grej att pinga dig nu för tiden så jag hänger på.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Här har vi en till att jämföra med
 
Senast redigerad av en moderator:

poormans

Rolex
Hej china,

Är det urkundsförfalskningar så är det väl än viktigare att komma till botten på detta? Kan omöjligt vara bra om det flyter runt en massa förfalskade intyg från Bergströms. Inte sant?

de flesta urmakare som gör värdering/äkthetshar nog råkat ut för förfalskade intyg, jag har sett falska intyg ifrån bergströms förut på tradera
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
de flesta urmakare som gör värdering/äkthetshar nog råkat ut för förfalskade intyg, jag har sett falska intyg ifrån bergströms förut på tradera
Återigen så handlar denna tråd om ett intyg som inte är förfalskat. Om intyg två i tråden är förfalskat eller ej kan säkert Bergströms själva säga. Det första har de medgett att de skrivit och du minns säkert själv hur fel den klockan var. :)
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Ibland blir det bara fel men jag förutsätter att klockan var äkta och inte nyproducerad i Kina. :)
Det är oklart. När jag påtalade felaktigheten var det inget problem att få köpet hävt.
Dock säger det något om noggrannheten i processen när ett så uppenbart fel kan gå igenom. Har köpt fler produkter därifrån sedan incidenten, men det har medfört jag litar inte blint på enskild Kaplansanställd.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Kan vara läge att ta bort autograferna från tråden månne? Känns som varningen numera framgått tydligt.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Kan vara läge att ta bort autograferna från tråden månne? Känns som varningen numera framgått tydligt.

De tar ju ganska bra betalt för att lämna ut sin underskrift på ett papper så jag har svårt att se vad det skulle vara för fel att lägga ut den här? Tycker det är jättesvårt att avgöra om alla tre är skrivna av samma person, tycker iofs att två av dessa är mer lika än den tredje. Jag fick med intyget vid en affär men har för egen del inte haft någon anledning att tvivla på äktheten på klockan och när de tittat på den hos Rob E har de inte sagt något som motsäger detta heller.
 
Topp