Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Varning för bedragare!

Diskussion i 'Diskussion' startad av lurad, 22 januari 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. lurad
    Trådstartare

lurad Torpare

Jag vill inte outa mitt riktiga alias så gör därför detta under annat alias.

Vi är nu minst 3 stycken som blivit blåsta av samma kille samt ytterligare minst 2 som blivit utsatta för försök till bedrägeri. Nu är det extra viktigt att verkligen se till att få kontanter eller se att pengarna finns på kontot innan klockan överlämnas.

Denna bedragare håller till i södra Sverige. Han svarar på blocket annonser och kommer gärna hem till dig för att göra affär. Han har kunskap om klockor och är mycket lätt att prata med. Man får snabbt ett förtroende eftersom man delar klockintresset. Det finns dock ingenting i det han säger som är sant oavsett vad det gäller.
    En riktig mytoman.

Vid affär gör han banköverföring via mobilen. Använder bankdosa och allt ser mycket trovärdigt ut.
    Några pengar kommer dock aldrig. Han håller kontakten även efteråt och säger att pengarna dröjer eftersom han har dansk bank och att han minsann aldrig skulle blåsa någon.

Signalement: Rakad skalle, tårar tatuerat under ögonen samt texten "Victorious" på vänster kind från haka till öra.
    Han kallar sig bland annat för Martin och Carl. Till mig sa han att han bodde i Malmö och till någon annan i Jönköping. Allt beroende på vart personen han tänkt blåsa bor. Han verkar även alltid ha ett ärende i "jobbet" till den plats där offret bor.

Skulle du träffa denna kille så avbryt affären direkt. Är det någon annan som blivit blåst så kontakta gärna mig så kan vi plussa på detta till polisen. Vet du något mer om denna person får du givetvis också ta kontakt.

Enligt polisen är det tydligen inget brott så länge han säger att han ska betala. Men vi har blivit av med klockor för ca 100.000:- Det finns säkerligen fler som råkat ut för honom. Detta hände mig i november och jag har inte fått några pengar ännu och kommer inte få några heller. Han har dock slutat kontakta mig.

Det är lätt att vara efterklok men under mina många år som klockentusiast så har jag sålt många klockor på liknande sätt med bankövering och det har alltid gått bra....tills man gör affär med fel person :(

Kommer antagligen aldrig att se klockan eller pengarna igen så min enda tröst för bli att han kommer säkert åka dit nån gång eller blåsa fel kille.

Se upp!

SimonJE, Robbie, Margarinkungen och 30 andra gillar detta.
  2. MJ24

MJ24 Friends of KS

Tackar för heads-up och hoppas inte fler faller för att göra affärer med personen i fråga.

3. aadde81

aadde81 Stadsbo

Från:
    SUNDBYBERG
    Tack för infon. Jag sålde en båt via banköverföring en gång och vi hade olika banker vilket gjorde att pengarna dröjde. Var dock noga att kolla att pengarna drogs från köparens konto också innan jag avslutade affären. Då borde man vara safe som jag tolkat det, går inte att avbryta överföringen efter det.

4. Galaxy

Galaxy Friends of KS

Säger som ovan, tack för varning, riktigt trist när något sådant händer. Känns sjukt att han fortfarande vågar göra affärer, det känns som det är en stor risk nu. Precis som du säger är det förhoppningsvis en tidsfråga innan det är fel person han blåser, så vi får hoppas att han åker fast.

5. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Beklagar, hoppas att ni får tag i bedragaren.

6. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Tack för varningen. Med de mycket specifika detaljerna i signalementet får man hoppas att chanserna är ovanligt bra att få se honom skaka galler.

rillesnille gillar detta.
  7. firman

firman Stadsbo

Från:
    Cuba
    Ett körkort att visa på plats skulle jag krävt så jag fick se ett namn!

Tycker riktigt synd om dig, men hans dag kommer nog snabbare en vad du tror!

8. Emil

Emil Borgare

hoppas att han åker dit så det stänker om det!
    personen med det signalementet växer ju inte på träd direkt så för polisens räkning så bör det inte vara direkt svårt att hitta han, och den sortens tatueringar brukar ju aldrig sluta bra...

9. Hemskt ledsen för det, så tråkigt.
    Men kom igen killar, sluta vara så naiva! Klart att någon kan avbryta en transaktion efter några minuter om man har tillgång till dator eller mobil, dvs innan pengarna dras från kontot (oftast dagen därpå). Så är fallet mellan olika banker i alla fall.
    För mig är det enkelt: ser jag inte pengarna på mitt konto lämnar jag inte klockan.

[edit] gäller så klart inte några som jag redan gjort affär men personligen och som absolut litar på

Henrik A, alfgren, Icaras och 4 andra gillar detta.
  10. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Värt kanske att någon delar med på systerforumet om det inte är gjort. Ju fler som vet om detta desto bättre.
    Han är uppenbarligen aktiv just nu mest dessa bedrägerier.

11. lurad
    Trådstartare

lurad Torpare

Hoppas bara att polisen gör nåt oxå...

12. par

par Friends of KS

Tråkigt o höra. Blocket har jag gett upp för längesen

Brutus och Jimpa gillar detta.
  13. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    +1

Tråkigt att ni drabbats! Men tyvärr gör folk allt för att komma över pengar/gods

14. aadde81

aadde81 Stadsbo

Från:
    SUNDBYBERG
    Precis, det är långt från självklart.

15. puonti

puonti Friends of KS

Från:
    Borås
    Usch. Så jävla tråkigt. Bra signalement dock. Tack för varningen.

16. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

17. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Man skall inte döma boken efter omslaget , men jag hade nog blivet tveksam efter ditt signalement :)

Tårar under ögat betyder väl att man har mördat folk typ .... Iaf i vissa kretsar ;) så en affär med den snubben hade jag inte ens vågat påbörjat !

Beklagar att du blivet lurad ( alla andra som hamnat i samma fälla också )

:(

Skickas från min IFÅN 5S via Tapatalk

Jarran och J86A gillar detta.
  18. Bauuer

Bauuer Borgare

Lider med dig och de andra som blivit bedragna. Tråkigt att det finns oärliga människor, hoppas han åker fast snarast. Tack för varningen.

19. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Ja ibland kan man undra vad som krävs för att få fart på den organisationen. Verkar inte vara brist på bra polismän men de kanske bakbinds av strukturella problem... Håller tummarna för er som drabbats.

Icaras och Bojke gillar detta.
  20. lurad
    Trådstartare

lurad Torpare

Jag försöker vara fördomsfri...

stelah, ErikGBG och MacRulez4ever gillar detta.
  21. Jakob B

Jakob B Bonde

Från:
    Kalmar
    Sjukt dåligt att sånt här händer, förstår mig inte på folk. Blev själv bestulen på mobil och plånbok förra veckan, självklart inte ens nämnvärda summor jämfört med era men om tur var såg jag dom senare och lyckades få tillbaka mobilen efter mycket om och men.

För mig hade nog de du nämt skrämt iväg mig ganska snabbt..
    "tårar tatuerat under ögonen samt texten "Victorious" på vänster kind från haka till öra."

22. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Tyvärr sitter de som jobbar m bedrägeri upptagna med ärende i miljonklassen. Det är den tragiska sanningen. Finns så mkt ärende gällande miljonbelopp så tyvärr prioriteras det. Finns säkert fler förklaringar till varför många drabbade känner att inget görs.

stelah och Beastie gillar detta.
  23. ANkk

ANkk Stadsbo

Från:
    Skåne
    Knas, hoppas att det på ngt sätt löser sig. Håller med Firman om att be om ngn form av ID

CavalloGoffo gillar detta.
  24. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Han känns ju inte jätte victorious direkt! Sicken jävla looser..

rillesnille, Brutus, ZQT och 2 andra gillar detta.
  25. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

Jag har blivit blåst på en förskottsbetalning en gång , på mindre belopp, trots att jag hade fullt personnummer, namn och hemadress

yonsson gillar detta.
  26. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Hjälper zipp, nada, nothing.....

LÄMNA ALDRIG ALDRIG ALDRIG en vara utan att ha pengarna i handen/eller på kontot.

27. KalleKnuda

KalleKnuda Stadsbo

Från:
    Guldkusten
    Så jävla tråkigt att höra.. Hoppas det löser sig

28. Edin

Edin Borgare

Från:
    Midsomer Wreath
    Det bästa är att kolla med vänner och bekanta man litar på om de har samma som nu säljaren har om man själv inte har det så man på så vis kan få pengarna direkt. Sen är det bara att vänta på att få pengarna från ens bekant som man förhoppningsvis litar på och betala för hjälpen.

Sjukt tråkigt det finns folk som dock kör med en massa skitmetoder och blåser folk..

29. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Fyfan vad jag lider med dig :(

Om du har personens E-post samt mobilnummer så kan det ju vara bra att även posta det, för då om någon googlar på t.ex numret så finner man denna tråd = minimera blåsningar.

Rossi, stelah, Solda och 1 annan gillar detta.
  30. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Bra, Vintage92,jag skulle lämnat alla uppgifter om honom...........

Margarinkungen gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
Mårtenssons ur Brookfield