Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Varning för Blocket-begragare

Diskussion i 'Diskussion' startad av Norrland74, 16 september 2014.

1. Norrland74
    Trådstartare

Norrland74 Bonde

Från:
    Stockholm
    La ut min Hour Vision på Blocket några dagar sedan.

Fick direkt två samtal som var helt oseriösa där man var nyfiken om jag hade fler klockor etc till salu (funderade nästan om ett inbrott var annalkande)....

Dagen efter får jag ett SMS enligt följande från WADUP9082:

"Är armbandsur på Blocket annons fortfarande är tillgängliga för försäljning? Svara mig tillbaka på engelska direkt ** bdavid793@gmail.com ** "

Letade efter epostadressen på nätet och mycket riktigt fanns den reggad på
    http://www.gelki.com/Blocket-bedragare/

Idag fick jag ett samtal från 070-053 08 20 från en man som kallar sig för Filip. Tror han säger att han är från Sundsvall. Han utger sig för att vara intresserad köpa din klocka åt sin son som doktorerar i USA.
    Han vill att sin kompanjon ska möta upp i Stockholm och titta på klockan.
    Han verkar hyfsat kunnig och förtroendeingivande.

När jag frågar om betalning så säger han att han har ett företag och Danske Bank och en banköverföring är det han vill betala med. Han frågar vilken bank jag har och han börjar prata om att man ska vara försiktig för bedrägerier etc....När jag säger att jag är skeptisk till denna banköverföring så lägger han helt enkelt på när han tycker jag verkar vara alltför försiktig.

Jag vet givetvis inte om denna Filip är en skojare (han ringde inte upp igen) eller om det är samma person bakom epostadressen bdavid793@gmail.com.

Jag ville bara varna er forumdeltagare och ge er denna information.

Watch out, Skitunge, Sullstrom och 20 andra gillar detta.
  2. JayJay

JayJay Biskop

Tack för info. Sjukt störigt att det ska behöva vara på det här viset.

3. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Tur att du insåg att något var lurt innan du gick vidare! Alltid tacksam för tips att ducka bedragare ;)

yonsson gillar detta.
  4. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Så förbannat tråkigt, verkar bara bli mer och mer av sånt här. Svinhundar :rage:

5. Silverminken

Silverminken Präst

Från:
    Skåne
    Ett tips är att inte lägga ut telefonnummer. Första kontakt via mail alltså. Så sorterar man ut en del samt slipper sms och meningslösa samtal.

Icaras, Karatekid, Jonas.76 och 5 andra gillar detta.
  6. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Lämna ALDRIG ifrån dig en klocka utan att se pengarna på ditt konto.

Jag har gjort det en gång, aldrig igen.
    Fortfarande 36k kort på klockkontot tack vare min naivitet

Jakobb, Kim, Sullstrom och 3 andra gillar detta.
  7. Joakim Svensson

Joakim Svensson Friends of KS

Från:
    Småland
    Vilka vidriga, äckliga jävla parasiter det finns ...

8. marconimotet

marconimotet Borgare

Från:
    Stockholm
    Tack för din heads-up! Skönt att du inte gick på fanskapets bluff.

9. billo

billo Stadsbo

Vill flagga igen för en varning som jag skrev om i en tråd som jag tror heter hur förvara du din klocka. Massa forums kamrater visade upp byrålådan, garderober och andra lätt tillgängliga utrymmen som klockor för flera 100 tusen förvarades i.

Fundera starkt på inbrottrisken när jag såg inlägg efter inlägg där man blotta en svag länk. Tänk alla jävla ohederlig personer som ser inläggen. Nu så stod det inga adresser i inläggen. Men många säljer och köper klockor hela tiden. Då lämnar vi ut nr och adress hejvilt.

Tänk på det. Så nu hoppas jag att alla köper sig ett vapen skåp. Jag har ett par hundra till salu för endast 3999kr hihi ett skojigt skämt på en allvarlig fråga.

Tack för lånet av tråden ;-)

Norrland74 gillar detta.
  10. Pilot

Pilot Stadsbo

Från:
    Västkusten
    Va med om något liknade när jag sålde mitt kamera objektiv via blocket!
    En kvinna som ville betala mer än vad jag begärde och att de skulle skickas till London!
    Jag skulle "bara" ge henne mina person uppgifter och konto uppgifter, så att hon skulle kunna föra över pengar!

11. alfgren

alfgren Biskop

99,9% av kontakterna du får från utländska "köpare" är fejk. Det är inte lönsamt att handla i Sverige förutom i extremt ovanliga fall. Det gäller alla kategorier på Blocket. Internationella köpare tittar inte på Blocket eftersom det är en nationell sajt på svenska. Dessa finns på ebay. Visst "kan" det finnas undantag men de är exceptionellt ovanliga.

Angående "Filip" så känner jag mig inte helt hundra på att han är skurk. Skurkar vill sällan träffas överhuvudtaget utan få dig att skicka grejerna utan att mötas. Han kan bara vara en märklig man.

Försiktighet är förstås en dygd och hellre ta det säkra föra det osäkra.

Jag sålde nyligen dyr klocka på Blocket och hade inga problem alls med skummisar. Storprutare, javisst, men inga regelrätta skummisar.

12. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Finns många bedragare som tjänar på att träffas.
    Lena i käften, gör falska överföringar, men några pengar ser du aldrig röken av.

13. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Känner igen den dealen, sålde en protrek här och hade den på blocket samtidigt.
    Samma upplägg för mig, hon skulle stå för frakten till London om jag gav henne mina bankuppgifter !
    Ehh nej tack blev det och en anmälan till blocket om ett ev bedrägeriförsök.

Watch out gillar detta.
  14. Norrland74
    Trådstartare

Norrland74 Bonde

Från:
    Stockholm
    Kul så många uppskattade mitt inlägg. Hoppas nu ingen fler blir blåst.

15. puonti

puonti Friends of KS

Från:
    Borås
    Tack för varningen, för jäkla tråkigt att man ska behöva tänka på sånt här...

16. Om det nu skulle vara så att ni blir blåsta, hinner skicka iväg klockan till t.ex. utlandet, men kommer på att det är en bluff. Det går att stoppa försändelsen om ni är snabba. Jag har gjort det en gång, kom på att det var en PayPal-bluff. Klockan skulle till London, kom ner till Tyskland där den stoppades.

17. Mcgregor

Mcgregor Friends of KS

Mycket nyttig information, man får tips vad man ska tänka på när man ska sälja sin klocka. Jag har blivit själv blåst, men det handlade om ett Playstation dock. Gäller verkligen att vara försiktigt

18. cab

cab Friends of KS

Blocket är sista utvägen och då ska man vara jävligt försiktig. Se också till att de inte kan spåra upp dig via namn i epost eller telefonnummer.

19. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Blocket är ett farligt ställe...skulle aldrig sälja där. Hellre e-bay...

20. Mattias79

Mattias79 Stadsbo

Jag tror att det här problemet kommer fortsätta att växa, samtidigt som de stora handelsplatserna, tillsammans med kortföretagen, gör allt för att lägga locket på. Identitetskapningar, nigeriabrev och andra scams är det enklaste och mest lukrativa sätt att stjäla pengar. Samtidigt som risken att åka fast är minimal. Jag spår att handel med varor över internet kommer flyttas till mer eller mindre stängda forum. Redan idag är det många av oss som väljer KS framför blocket. Trots att försäljningspriset kan bli markant lägre.

21. Mattias79

Mattias79 Stadsbo

http://www.419eater.com/

Vet inte om det var på gamla TTT någon länkade till den här sidan. Värd att surfa runt lite på iaf.

22. Mattias79

Mattias79 Stadsbo

Guinness gillar detta.
  23. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Mattias79 gillar detta.
  24. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Förskottsbetaling alt. Att man tar med en vän och gör dealen F2F borde väl vara ganska säkert? När man säljer då

Hur kan man syna ett tre-personsbedrägeri?

25. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Som jag skrev i en annan tråd igår kväll så blev jag också kontaktad angående en blocket annons av någon som till 99.9 % säkerhet inte var en ärlig köpare.
    Skicka klockan till England, obefintliga kontaktuppgifter samt går med på ett nytt och allt för högt pris jämfört med vad som står i annonsen. Känns som de inte ens försökte utan bara spamar så mycket som möjligt.

26. Turbotom

Turbotom Bonde

Min pappa sålde en vintage AP i vitguld för ett par månader sedan. Blev överlycklig när någon hörde av sig från England och ville köpa den! [emoji2][emoji106] som tur är har en lite smartare son som tog ner honom i verkligheten. Vi drev iaf. Rätt längre med "köparen". Men helt klart är att det går att lura mängder av blåögda svennebananer!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mårtenssons ur Brookfield