• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varning för fejkspännen!

easy rider

Brüno
2-Faktor
Ingen nyhet detta, men med det växande antalet medlemmar och klockintresserade kan det vara värt att påpeka igen.
Det säljs ofantligt mycket fejkade Rolexspännen på Ebay. Både i 16- och 18mm. Rolex har aldrig gjort rostfria spännen i 18mm, så det är bara hoppa de annonserna. Jag vet flera medlemmar som bara de senaste månaderna råkat ut för dessa fejkspännen. Inga jättepengar, men tråkigt nära man köper i tron om att de är äkta, samt trist att bidra till fejkindustrin. Jag var själv nära att gå på en nit för några månader sen, men det löste sig tack vare medlemmar här på forumet som var behjälpliga.

Det är en djungel med olika spännen och de ser olika ut beroende på ålder. Lägger in två (dåliga) bilder på mitt som är köpt från en AD för några månader sedan. Har någon ett äldre spänne som är äkta kan det ju vara bra att lägga upp i tråden, så det kan fungera som referens.

Ett märkesspänne är dock pricken över i:et och lyfter oftast en klocka ytterligare, så bli inte förskräckta och avstå köp. Men ta hjälp om ni är osäkra!

IMG_5382.JPG
IMG_5383.jpg
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Tack för varning och tips. Har själv letat spännen på eBay men aldrig slagit till. Man kan inte vara nog försiktig...
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Säkraste är väl egentligen att beställa från AD. Vet att både Bergströms och Rob E tar hem spännen.
 
Tack easy rider för trådstarten. Och tack för PM konversationen som ledde fram till den..

Har åkt på bränn alldeles nyligen. Har ett 18mm på väg hem. Listat som new old stock på eBay.
Borde insett att det var något skumt, men blev lurad på ett par hundra istället..

Man lär så länge man lever.. :(
 

David

Bödeln
Fattar inte varför man skulle chansa på att handla från eBay/tradera/forum när man kan köpa ett nytt från svensk AD för en femhundring. Spännen som säljs för mindre är ändå nästan helt säkert fejk.

131111-YW-Box.jpg


131111-YW-Open.jpg


131111-YW-Strap-Buckle.jpg


131111-YW-Wrist-Back.jpg


650 spänn senast hos Bergströms. Det är det billigaste jag sett/hört. Dryga tusingen hos Rob.

Femhundra, som sagt. PM:a för detaljer.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Ringde nyss Bergströms i Uppsala angående Rolex spänne. Hon som svarade sa att det inte finns Rolex spännen i stål, utan bara viklås i vitt guld och rosé. Jag tackade vänligt och sa att jag ringer Göteborg istället. Ett samtal på max två minuter ledde till ett spänne i STÅL för 550, fraktat och klart.
 
Topp