• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varning för mid-tier klockor! - Var medveten om prisfallet om du väljer att köpa!

SwedishMade

Cartier
Låt oss ta ett exempel, en Maurice Lacroix. (Jag hade lika gärna kunnat ta något annat märke, det finns ju några att välja på.)

maurice-lacroix-MP7078-SS001-120_MED.jpg

http://www.uret.se/maurice-lacroix-masterpiece-lune-retrograde-silverfargad-lader-o-p-2689.html
Maurice Lacroix
Masterpiece Lune Retrograde Silverfärgad/Läder Ø
MP7078-SS001-120

Rek.pris: 71.410 kr
uret.se pris: 55.995 kr

22% tapp DIREKT om man köper i "fina butiken", som många på denna siten förespråkar, jämfört med gråhandlaren uret.se.

Vad går de för beg då? Ebay.co.uk, sold listings, worldwide, used, för: Maurice Lacroix Masterpiece Lune Retrograde
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&LH_Complete=1&LH_Sold=1&_nkw=Maurice Lacroix Masterpiece Lune Retrograde&LH_PrefLoc=2&rt=nc&LH_ItemCondition=4

Ger tre resultat:
1580 GBP, USA, med moms: 1975 GBP
1697 (pris överstruket = såldes för mindre) GPB, USA
1425 GBP, UK

Mittenpriset 1697 är alltså inte vad klockan såldes för, den gick billigare. För att beräkna medlet används de andra priserna som är fastställda:
Medel:
1700 GBP
= 22082 SEK


Del av nypris:
rek pris: 31%
uret.se pris: 39%

Skicket på klockorna beskrivs som bra och mycket bra. Den dyra klockan såldes i USA, var nära nyskick. I princip inte beg.

Motbevisa mig gärna med andra relevanta exempel från ebay. Glöm dock inte att kolla på SOLD = sålda föremål.


Sammanfattning:
Den som köper en ML i butik blir helt blåst.
Den som köper en ML från gråhandlaren uret.se blir blåst.
Den som köper en ML på ebay/begagnad kan få rätt mycket klocka för pengarna, men jag tror att klockan, även till lågt pris, kan vara svårsåld = ta lång tid att hitta en köpare.

Just av denna anledning ser jag det som min plikt att varna oerfarna köpare för nyköpa av klockor som ML. För all del köp ML om ni vill, men var medvetna om vilket ekonomiskt självmord det är.

Finns det några liknande produkter som upplever liknande prisfall "ut ur butik" som mid-tier klockor?

Jag vill betona att jag inte ser något "fel" i en mid-tier-klocka, jag äger själv minst en - dock köpt "begagnad" i nyskick till under halva butikspriset. Trots detta är det nog mitt sämsta klockköp sett till vad jag kan få för den nu begagnad.
 

par

Patek
2-Faktor
Nu betyder det ju inte att du betalar fullpris bara för du handlar hos en Ad. De kan nog matcha urets 22% på en ML utan att blinka. Sen finns det nog få förespråkare för ML på detta forumet så du får nog få mothugg. Vet inte riktigt vad du vill bevisa bara...
 

SwedishMade

Cartier
Nu betyder det ju inte att du betalar fullpris bara för du handlar hos en Ad. De kan nog matcha urets 22% på en ML utan att blinka. Sen finns det nog få förespråkare för ML på detta forumet så du får nog få mothugg. Vet inte riktigt vad du vill bevisa bara...
Ok, men det är väl inget friskhetstecken? 22% prutmån? Finns det i någon annan bransch?

Varefter man kan få tillbaka 39% av det betalade efter 22% rabatt?
 

SwedishMade

Cartier
tänk om alla bara köper omega, breitling, rolex, patek, ap eller panerai. fan va trist klockmarknaden skulle se ut... eller? ;)

Ja. Men jag varnar för mid-tier märken, inte för low-end.

Certina, Tissot, Casio, de billiga Seiko och Citizen tycker jag är bra köp! Med många av dem tror jag dessutom att man kan få ut mer än 31% av butikspriset vid begförsäljning. Den absoluta förlusten är också begränsad pga det lägre transaktionspriset.

Jag har själv 2 Certina, 1 Tissot, 2 Casio och 1 Citizen.
 

Crille

Breitling
Min första klocka var en Raymond Weil nabucco, ser fet ut och Etaverk som säkert många vet. Tror den gick på 12500 ny, pruta visste jag inte att man kunde då och begmarknaden i Sverige vill kanske betala 4-5 tussar idag, max. Inte jättebra köp men härlig klocka! Hade jag köpt en första klocka idag skulle jag köpt en "märkesklocka", säkert begagnad också!

Vad vill jag ha sagt? Jo, jag är beredd att hålla med Swedishmade om att är det inte en keeper for lajf så att säga, så ska "man" kanske tänka om ett par gånger innan man köper en ML eller RW eller liknande..

Som en liten jämförelse, kanske off topic men under moppeåldern köpte polaren en Honda mt5 (märkesmoppe då) och jag köpte en sovjetisk Tws Jawa50. De var lika dyra i inköp, min såg häftig ut men när vi sålde så fick kompisen i princip tillbaka pengarna, jag var glad för att någon ens ville köpa den, till ett tjuv och rackarpris.
 

CarlV

Cartier
I första hand ska man titta på vad man förlorar i kronor och inte procenten! Köper du en klocka för tre tusen! Så kan du inte förlora mer än tre tusen! Men köper du en klocka för 50 000 så blir det mer oavsett fabrikat! Behåller du en klocka! Så blir det ingen förlust så länge den inte avyttras!Detta gäller i princip för alla kapital varor!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Personligen köper jag inte klockor som investeringsobjekt utan för att jag är intresserad av klockor. Lite märkligt att på ett entusiastforum för klockor göra nypris och andrahandsvärde till de huvudsakliga bedömningsparametrarna för vad som är ett bra köp.
 

Havre

Omega
Svårtolkat inlägg. Jag vet inte vilken poäng du vill bevisa? Att man "förlorar" mycket i andrahandsvärde på att köpa mindre känd klocka i mid-tier segmentet? Det kan väl knappast vara en big surprise för någon? Jag håller med dig om att det är en dålig investering - om man ser klockor som investering. Dock, tror jag att många skiter högaktningsfullt i ifall de tappar 12 eller 19 tusen i andrahandsvärde så länge de är nöjda med klockan. Många köper ju en klocka för att ha en klocka. Men visst, är man manisk fipplare och byter klocka en gång i månaden så är det väl inte så kul, men å andra sidan tror jag nog att den kundgruppen har mycket bra koll på vad som håller värdet och inte.

Ytterst handlar det nog om vilket perspektiv man har på klockor och sitt intresse.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lite snarkvarning på denna tråd. Värdetapp får man alltid räkna med om man köper en ny klocka.
Folk här på KS verkar tro att man aldrig ska behöva backa ekonomiskt när man säljer en klocka. Det är väl bland annat därför samma exemplar dyker upp om och om igen på K&S med ett litet prispåslag.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Bilar tappar i värde mångfalt mer och folk köper dem ändå. Vissa köper dessutom rena stenar värdemässigt för att de gillar modellen. Samma sak med klockor.

Om modellen "sjunger" till dig och du vill behålla den, vad spelar värdetappet då för roll?
 

SwedishMade

Cartier
Personligen köper jag inte klockor som investeringsobjekt utan för att jag är intresserad av klockor. Lite märkligt att på ett entusiastforum för klockor göra nypris och andrahandsvärde till de huvudsakliga bedömningsparametrarna för vad som är ett bra köp.
Som just klockentusiast har man en tendens att "jobba sig igenom" en stor mängd klockor. Om man då blir av med, som i detta fallet, 69% av pengarna, per klocktransaktion, försvinner ganska snabbt det kapital man kan lägga på klockor. Då tar det roliga slut fort.

Svårtolkat inlägg. Jag vet inte vilken poäng du vill bevisa? Att man "förlorar" mycket i andrahandsvärde på att köpa mindre känd klocka i mid-tier segmentet? Det kan väl knappast vara en big surprise för någon? Jag håller med dig om att det är en dålig investering - om man ser klockor som investering. Dock, tror jag att många skiter högaktningsfullt i ifall de tappar 12 eller 19 tusen i andrahandsvärde så länge de är nöjda med klockan. Många köper ju en klocka för att ha en klocka. Men visst, är man manisk fipplare och byter klocka en gång i månaden så är det väl inte så kul, men å andra sidan tror jag nog att den kundgruppen har mycket bra koll på vad som håller värdet och inte.
Ytterst handlar det nog om vilket perspektiv man har på klockor och sitt intresse.
Just i detta fallet förlorar man ju extremt stor andel av pengarna, det kanske inte alla vet och tänker på, speciellt att det är SÅ stora belopp. Lätt att lura sig själv att man nog får 80 eller 70%, men 31%?

Lite snarkvarning på denna tråd. Värdetapp får man alltid räkna med om man köper en ny klocka.
Folk här på KS verkar tro att man aldrig ska behöva backa ekonomiskt när man säljer en klocka. Det är väl bland annat därför samma exemplar dyker upp om och om igen på K&S med ett litet prispåslag.

Nytt och rätt: Vad annat tappar till 31% av nypriset (MSRP) av jämförbara produkter?
ORiGinal och fel: Vad annat tappar 31% av jämförbara produkter?
 
Senast ändrad:

SwedishMade

Cartier
Bilar tappar i värde mångfalt mer och folk köper dem ändå. Vissa köper dessutom rena stenar värdemässigt för att de gillar modellen. Samma sak med klockor.

Om modellen "sjunger" till dig och du vill behålla den, vad spelar värdetappet då för roll?

Zed, kom gärna med ett exempel på en serietillverkad bil som går ner till 31% av sitt nypris på säg ett år och 2000 mil. Du skriver dessutom mångfalt, så då hamnar vi väl på 15,5% eller lägre av nypriset, eller hur räknar du?
 
Ja, ML har väl inget direkt höjdarandrahandsvärde det är helt klart, dock så är ju just den klockan du tog som exempel en i deras 'masterpiece' serie och därmed i den dyrare skalan och såklart då ett sjukt värdetapp eftersom i den prisklassen så finns det ju andra mer populära märken att välja på...

Men jag håller med i sak, visst så är det inget bra köp ekonomiskt att köpa från något 'inte så populärt' märke och särskilt då inte en av deras dyrare modeller....
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Zed, kom gärna med ett exempel på en serietillverkad bil som går ner till 31% av sitt nypris på säg ett år och 2000 mil. Du skriver dessutom mångfalt, så då hamnar vi väl på 15,5% eller lägre av nypriset, eller hur räknar du?

Jag tänker i rena kronor och ören. 25-30k i värdetapp är inte mycket om man jämför med en bil som kan tappa hundratusentals kronor på ett-två år. Det jag försöker få fram är att kronor och ören inte alltid kan styra. Om man älskar modellen och inte kan sluta tänka på den. Varför ska man då inte köpa den? Om man nu vill ha en ny och skiter i värdetappet så är det väl inga problem. Det är inte alla som vill flippa utan vissa behåller sina klockor, kanske livet ut. Vad är då skillnaden mot en Rolex?
 

SwedishMade

Cartier
JLC, Zenith, BVGLARI, Blancpain, Breguet, Cartier, Chopard, IWC, Omega, Breitling för att nämna några.
Ok, ta fram lite exmpel på Omegor och IWC modeller där du dels kollar nypriset på uret.se och sedan jämför med medelpriset på sålda föremål ebay.co.uk. Sjunker de till 31% av MSRP på ett år fast de är i gott skick?

Uteblivet svar eller "orkar inte" = du har fel.
 

SwedishMade

Cartier
Jag tänker i rena kronor och ören. 25-30k i värdetapp är inte mycket om man jämför med en bil som kan tappa hundratusentals kronor på ett-två år. Det jag försöker få fram är att kronor och ören inte alltid kan styra. Om man älskar modellen och inte kan sluta tänka på den. Varför ska man då inte köpa den? Om man nu vill ha en ny och skiter i värdetappet så är det väl inga problem. Det är inte alla som vill flippa utan vissa behåller sina klockor, kanske livet ut. Vad är då skillnaden mot en Rolex?

Du menar alltså att den absoluta värdeförändringen är densamma? Så tycker jag inte att man kan tänka. Då är ju allt som förlorar 1000 kr på ett år superbra affär, inklusive en tandborste, om man jämför med en bil...

Problemet är också att förälskelsen oftast visar sig gå över ganska snabbt.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som just klockentusiast har man en tendens att "jobba sig igenom" en stor mängd klockor. Om man då blir av med, som i detta fallet, 69% av pengarna, per klocktransaktion, försvinner ganska snabbt det kapital man kan lägga på klockor. Då tar det roliga slut fort.


Just i detta fallet förlorar man ju extremt stor andel av pengarna, det kanske inte alla vet och tänker på, speciellt att det är SÅ stora belopp. Lätt att lura sig själv att man nog får 80 eller 70%, men 31%?


Vad annat tappar 31% av jämförbara produkter?

Ur mitt perspektiv så är det fortfarande en hobby och inte en investeringsstrategi. Jag jämför det hellre med andra hobbys. Jämför det med att resa, akvarellmålande, vinintresse, skogspromenader, matintresse eller annat som skänker människor glädje etc. Där har du ofta 100% värdetapp.

Jag säger inte att ekonomin i ett klockköp är oviktig, men det är inte den viktigaste parametern. Har du inte råd att resa till Patagonien så reser man kanske till Säffle. Det är inte samma sak som att resa till Patagonien men det är fortfarande en resa (som dessutom kan vara betydligt roligare än Patagonien, you never know...).
 

frere

Audemars
2-Faktor
Du menar alltså att den absoluta värdeförändringen är densamma? Så tycker jag inte att man kan tänka. Då är ju allt som förlorar 1000 kr på ett år superbra affär, inklusive en tandborste, om man jämför med en bil...

Problemet är också att förälskelsen oftast visar sig gå över ganska snabbt.
Jag skulle lätt kunna köpa en tandborste för 1000 kr om den väckte mitt habegär, trots ett sannolikt värdetapp på nära 100% vid första användningen...
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Du menar alltså att den absoluta värdeförändringen är densamma? Så tycker jag inte att man kan tänka. Då är ju allt som förlorar 1000 kr på ett år superbra affär, inklusive en tandborste, om man jämför med en bil...

Problemet är också att förälskelsen oftast visar sig gå över ganska snabbt.

Jag menar mer att folk förlorar mer pengar på exempelvis bilar och köper de ändå. Ingen går och plockar ut en ny Volvo för 5-600k och beklagar sig över värdetappet. Man är införstådd med det och accepterar det för att man gillar modellen man valt. Samma sak med en ML, om det finns någon som älskar den så varför inte.

Vad gäller förälskelse så talar du utifrån dig själv. Finns nog många som kan tänka sig att behålla en sådan ML livet ut och samtidigt komplettera med andra märken.

Men jag förstår vad du vill få fram. Om man är en flippare som bara har 60 surt förvärvade tusenlappar att lägga på en klocka och vill prova så många klockor som möjligt och behålla pengarna så är en ny ML från Uret en dålig affär ja.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Det är för många här på forumet som handlar med hjärnan istället för hjärtat. Jag kan tycka att det är lite tråkigt på ett entusiastforum. Man kan köpa fotriktiga promenadskor från Ecco för att de är bäst, eller så kan man köpa något roligare.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Till att börja med så är ditt resonemang ganska irrelevant på ett entusiastforum, det du gjorde i den första tråden var att klanka ner på märket i sig vilket du gör helt fel i då ML är enorma jävla hästlängder ifrån Tissot, Certina och de andra budgetklockorna du nämner. Det finns liksom ingen jämförselse mellan dessa och därför cyklade du åt fel håll redan från början.

Om någon är intresserad av en PP så ger man väl rimligtvis inte den personen rådet att istället gå och köpa en Omega. Dessa spelar precis som ML jämfört med Tissot inte i samma liga. Knappt samma sport.

Att vissa märken har sämre andrahandsvärde än andra är inget nytt och något som är helt naturligt, speciellt när vi pratar hyffsat nystartade märken i en bransch där prestige går hand i hand med kvalitén. Jag har själv ägt ett par ML och kan säga att dem inte tummar på kvalitén för fem öre. Det är mycket klocka för pengarna redan vid listpris, sen kan man bara vara glad för att man aldrig (och då menar jag aldrig) behöver betala listpriset för dem. Varför inte tillverkaren gör något åt detta är en helt annan historia och detta gäller de flesta märken på marknaden och är inget unikt för ML.

Om du i tråden detta startade istället hade skrivit ”Jag har ingen som helst aning om MLs kvalitet, prestanda eller prisvärdhet men jag vet att andrahandsvärdet är ganska kasst på dessa, detta kanske du vill räkna in när du väljer ditt första köp” så hade det inte varit något problem.

Jag avskyr t.ex. Orients fula logotyp och detta märke faller därför bort för mig, inte går jag därför ut på forumet och skriver att Orient är skit och man hellre bör köpa en Jet Set på Ur & Penn. Jag har nämligen ingen aning om Orient är skit eller inte, jag vet bara att deras logotyp i mina ögon är brutalt ful.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ok, ta fram lite exmpel på Omegor och IWC modeller där du dels kollar nypriset på uret.se och sedan jämför med medelpriset på sålda föremål ebay.co.uk. Sjunker de till 31% av MSRP på ett år fast de är i gott skick?

Uteblivet svar eller "orkar inte" = du har fel.
Kollade första Omega-annonsen på KS.
http://www.uret.se/omega-seamaster-300-m-chronometer-svart-stal-o41-mm-p-17103.html
https://klocksnack.se/threads/omega-seamaster-ceramic.40565/

24/33,3= 0,72 = 28%
Hade jag orkat lägga mer än 5min så hade jag garanterat hittat många exempel där det blir över 30% tapp. Klockan ovan är 2 månader gammal.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Kollade första Omega-annonsen på KS.
http://www.uret.se/omega-seamaster-300-m-chronometer-svart-stal-o41-mm-p-17103.html
https://klocksnack.se/threads/omega-seamaster-ceramic.40565/

24/33,3= 0,72 = 28%
Hade jag orkat lägga mer än 5min så hade jag garanterat hittat många exempel där det blir över 30% tapp. Klockan ovan är 2 månader gammal.
Tror han menar att det är 70% tapp, det vill säga enbart 30% kvar av ursprungsvärdet i klockan.
 
Topp