• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varning för mid-tier klockor! - Var medveten om prisfallet om du väljer att köpa!

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Omega har ju höjt priserna ett tag nu också men det har (åtminstone för närvarande) inte fått någon jätteeffekt på andrahandsmarknaden. I jämförelse med Rolex kan det iofs bero på många saker, exempelvis att Omega inte har sina AD i lika kort koppel och ger större utrymme till rabatter etc.
Utrymme för rabatter finns ju hos både Omega och Rolex. Problemet med Omega är att de inte är lika eftertraktade som Rolex och då blir det lättare att få rabatt. Eller så är listpriserna för höga på Omega och Breitling, beroende på hur man ser det.
 

SwedishMade

Cartier
... Sedan när det gäller just ML så hjälper det inte att namnet låter som ett kalsongmärke. Jag minns att jag sorterade in dem i det facket första gången jag såg dem, utan att veta vad de kostade. ...

Jag har inget emot ML, mer än att jag vill varna alla för prisfallet hos mid-tier-märken.

Däremot så har jag i en annan tråd ställt den relevanta frågan kring VAR namnet Maurice Lacroix kommer ifrån, jag tror inte jag fått något svar.

Personligen tycker jag det låter lite:
Häagen-Dazs
https://en.wikipedia.org/wiki/Häagen-Dazs#Origin_of_brand_name
eller
Frusen Glädjé
https://en.wikipedia.org/wiki/Frusen_Glädjé
om Maurice Lacroix. Dvs ett påhittat namn som skall låta lite "fancy" inom kategorin där företaget verkar.

Jag skulle därför gärna vilja veta var namnet kommer ifrån. Finns det eller har det funnits någon Maurice Lacroix (ett franskt mansnamn + franskt efternamn) i företaget?

Jag har kollat på Maurice Lacroix hemsida, och googlat, men jag har inte hittat något svar. Kanske kan forumets Maurice Lacroix fantaster fylla i kunskapsluckan?
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Jag har inget emot ML, mer än att jag vill varna alla för prisfallet hos mid-tier-märken.

Däremot så har jag i en annan tråd ställt den relevanta frågan kring VAR namnet Maurice Lacroix kommer ifrån, jag tror inte jag fått något svar.

Personligen tycker jag det låter lite:
Häagen-Dazs
https://en.wikipedia.org/wiki/Häagen-Dazs#Origin_of_brand_name
eller
Frusen Glädjé
https://en.wikipedia.org/wiki/Frusen_Glädjé
om Maurice Lacroix. Dvs ett påhittat namn som skall låta lite "fancy" inom kategorin där företaget verkar.

Jag skulle därför gärna vilja veta var namnet kommer ifrån. Finns det eller har det funnits någon Maurice Lacroix (ett franskt mansnamn + franskt efternamn) i företaget?

Jag har kollat på Maurice Lacroix hemsida, och googlat, men jag har inte hittat något svar. Kanske kan forumets Maurice Lacroix fantaster fylla i kunskapsluckan?

Är ingen fantast så kan inte hjälpa till där men vad skulle skillnaden vara mot det påhittade namnet Rolex? Spelar väl ingen större roll vart namnet kommer ifrån? Daniel Wellington var som många vet en pårökt surfare som grundaren råkade träffa i Australien (som ett roligt exempel)
 

SwedishMade

Cartier
Är ingen fantast så kan inte hjälpa till där men vad skulle skillnaden vara mot det påhittade namnet Rolex? Spelar väl ingen större roll vart namnet kommer ifrån? Daniel Wellington var som många vet en pårökt surfare som grundaren råkade träffa i Australien (som ett roligt exempel)

Din jämförelse med Rolex är delvis relevant, båda är påhittade (?). Däremot är ju Rolex inte ett personnamn, därtill med för och efternamn, som Maurice Lacroix. Dvs Rolex antyder inte att en person med ett visst namn grundat firman.

Jag tycker att firman som grundade ML (enligt wikipedia) har ett kolt namn, synd att de inte tog det:
Desco von Schulthess (of Zurich)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Din jämförelse med Rolex är delvis relevant, båda är påhittade (?). Däremot är ju Rolex inte ett personnamn, därtill med för och efternamn, som Maurice Lacroix. Dvs Rolex antyder inte att en person med ett visst namn grundat firman.

Jag tycker att firman som grundade ML (enligt wikipedia) har ett kolt namn, synd att de inte tog det:
Desco von Schulthess (of Zurich)
Delvis relevant? Vad utgör skillnaden mellan ett påhittat ord, ett ord, ett namn eller ett påhittat namn? Du antyder att det är något negativt med ett påhittat namn men inte med ett påhittat ord, om jag förstår dig.
 

SwedishMade

Cartier
Delvis relevant? Vad utgör skillnaden mellan ett påhittat ord, ett ord, ett namn eller ett påhittat namn? Du antyder att det är något negativt med ett påhittat namn men inte med ett påhittat ord, om jag förstår dig.
Att hitta på ett "nonsens" varumärke som Rolex tycker jag personligen är bättre än att hitta på (rent generellt, hur det är med ML låter jag vara osagt) ett personnamn och använda det som varumärke. Just traditionen med personnamn och klockmärken är ju ganska stark, då förväntar man ju sig att det skall finnas en person bakom klockan, så att säga.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Att hitta på ett "nonsens" varumärke som Rolex tycker jag personligen är bättre än att hitta på (rent generellt, hur det är med ML låter jag vara osagt) ett personnamn och använda det som varumärke. Just traditionen med personnamn och klockmärken är ju ganska stark, då förväntar man ju sig att det skall finnas en person bakom klockan, så att säga.
Det där är ju bara trams.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Så du ser ingen skillnad mellan att välja ett nonsens varumärke och att hitta på ett personnamn, vilket inom klockvärden för i princip alla prestigemärken antyder att just en person med detta namnet varit med och grundat märket?
Ja skillnaden är att det är två påhittade namn/ord och de övriga är inte påhittade. Det har ingen som helst relevans för trådens ämne.
 

Anno 1685

Omega
Google sa så här: "The name Maurice Lacroix was first used in 1975. Many people believe that there is even a story behind the name, but the actual Maurice Lacroix is just a name imaginable (someone said that there was a man named worked in the parent company Desco). Desco is a silk trading company." i en blog som bara har en post, så jag vet inte vad jag ska tro...
 

SwedishMade

Cartier
Google sa så här: "The name Maurice Lacroix was first used in 1975. Many people believe that there is even a story behind the name, but the actual Maurice Lacroix is just a name imaginable (someone said that there was a man named worked in the parent company Desco). Desco is a silk trading company." i en blog som bara har en post, så jag vet inte vad jag ska tro...
Bra hittat! Här får du en virtuell glass som tack!
4394DVC_22780_SC_r3_DkBKG_747x630.ashx
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Maurice Lacroix - Excellence and Tradition
Founded in 1889, Desco von Schulthess was a well-established organization that, historically, was rooted in the silk trade. Nevertheless, Desco became involved in the luxury watch industry in 1946 and, overtime, became interested in expanding into the watchmaking industry. Consequently in 1961, Desco acquired a small assembly plant named Tiara in Saignelégier. In 1975, and after producing private label watches for others, Desco began marketing his creations under the name Maurice Lacroix. The company rapidly expanded, and by 1980 Maurice Lacroix had become so successful that they stopped producing for others. By 1989 Maurice Lacroix was able to produce in-house watch cases after obtaining the case maker Queloz, who had been based in the same region.

During the 1990's the business grew exponentially, and the ability to produce in-house cases set Maurice Lacroix apart from the other luxury watchmakers. After unveiling the Les Mécaniques collection, which later became the Masterpiece line, the company's reputation soared. In the main, creating their own movements for the Materpiece line and maintaining the traditional art of Swiss watchmaking was responsible for the brands lofty reputation as a Swiss watch manufacture. In 2001, Maurice Lacroix became an independent company, and today, the Maurice Lacroix brand is represented in over 60 different countries thorughout the world.
 

Portofino

Panerai
Personligen köper jag inte klockor som investeringsobjekt utan för att jag är intresserad av klockor. Lite märkligt att på ett entusiastforum för klockor göra nypris och andrahandsvärde till de huvudsakliga bedömningsparametrarna för vad som är ett bra köp.
+1
Jag minns ett föredrag som Jean Claude Biver höll och öppnade med orden "I hope nobody here has spent more than 500 francs on their watch..". En klockas värde (i SEK) är sekundärt för mig. Jag renoverade en gammal omega för mer pengar än vad jag skulle få vid en eventuell försäljning. Men den har ett sentimentalt värde så jag bryr mig inte. Jag äger ett par Longines samt Sjöö Sandström ur det TS kallar mellansegmentet. Klockor, om jag skulle sälja dem någon dag säkert kommer göra till ett lågt pris. Men det gör inget, jag njuter av dem idag.

Ska man enbart se på klockors potentiella värdeminskning utgår jag från att TS enbart äger Pateks, vintage AP chronographer m.m.

Häromdagen satt jag och kollade genom alla Hodinkees talking watches och kom att tänka på att en fras man aldrig hör där är "it was a good deal", eller "good investment". Klockor har andra värden än så.
 

sir alex

Panerai
Det är bara archieluxary och andra notoriska flippare som pratar om värdeminskning. Klockor ska handla om passion inte om att klockan ev har ökat några tusenlappar på fem år. Det är ändå kaffepengar såvida vi inte pratar obskyra PP för flera miljoner.
 

Aron72

Cartier
ML bra eller anus vad vet jag, har en cosc kvartsare, helt ok från bukten till ca 70% under rek försäljningspris!
Säga vad man vill men nedan är lite av en graal för mig trots ev tapp i värde! Stål ok det med, sexigt värre!
image.jpg
 

SwedishMade

Cartier
+1
Jag minns ett föredrag som Jean Claude Biver höll och öppnade med orden "I hope nobody here has spent more than 500 francs on their watch..". En klockas värde (i SEK) är sekundärt för mig. Jag renoverade en gammal omega för mer pengar än vad jag skulle få vid en eventuell försäljning. Men den har ett sentimentalt värde så jag bryr mig inte. Jag äger ett par Longines samt Sjöö Sandström ur det TS kallar mellansegmentet. Klockor, om jag skulle sälja dem någon dag säkert kommer göra till ett lågt pris. Men det gör inget, jag njuter av dem idag.

Ska man enbart se på klockors potentiella värdeminskning utgår jag från att TS enbart äger Pateks, vintage AP chronographer m.m.

Häromdagen satt jag och kollade genom alla Hodinkees talking watches och kom att tänka på att en fras man aldrig hör där är "it was a good deal", eller "good investment". Klockor har andra värden än så.

Hodinkees ... Visst kan det vara kul att se på, men det programmet är ju ass kissing i kvadrat, ingen risk för något spännande där direkt. Deras motsvarighet i forumvärlden är ju timezone.com där man blir bannad hur lätt som helst, det är också ett relativt tråkigt forum.

Det är bara archieluxary och andra notoriska flippare som pratar om värdeminskning. Klockor ska handla om passion inte om att klockan ev har ökat några tusenlappar på fem år. Det är ändå kaffepengar såvida vi inte pratar obskyra PP för flera miljoner.

Oavsett hur mycket pengar man har att köpa klockor för, 5000, 50 000, 500 000 eller 5 000 000 SEK, så tar ju det roliga slut så mycket fortare om man förlorar 50% per transaktion, antag att man har en klocka och byter den en gång per år. Grattis till er som inte behöver bry er om detta!
 
Senast ändrad:

SwedishMade

Cartier
Har du inte för avsikt att sälja klockan är andrahandspriset helt ointressant :)
Visst, men den som så exakt kan förutsäga framtiden borde tjäna så mycket pengar på aktier att personen i fråga kan köpa upp samtliga klocktillverkare.

Dvs självklart köper man inte en klocka med avsikten att sälja den, men av erfarenhet vet man att så troligtvis kan bli fallet. För att man tröttnat på klockan, eller behöver sälja den för att finansiera nästa ännu dyrare klocka.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Tror för det första ingen köper Maurice Lacroix för rek.
För det andra så är det ju skitbra med billiga begagnade för oss som inte är flippare.
Fina klockor ju.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
TS! Efter att ha läst några av dina inlägg i olika trådar så undrar jag bara helt enkelt vad som driver ditt klockintresse:
- Är det varumärkena?
- Är det värdet alt. värdeminskning?
- Är det klockorna i sig?
 

SwedishMade

Cartier
TS! Efter att ha läst några av dina inlägg i olika trådar så undrar jag bara helt enkelt vad som driver ditt klockintresse:
- Är det varumärkena?
- Är det värdet alt. värdeminskning?
- Är det klockorna i sig?
Verklighetsflykt, tror jag. Dessutom gillar jag fina välgjorda saker.
Tillagt: Dessutom letar jag ju efter "den perfekta klockan", något som går sådär. Jag har rätt speciella estetiska krav, dessutom gillar jag klockor som inte är för tunga och stora - vilket är lite svårt i dagens klockvärld.

Jag har haft klockintresset i snart 20 år, därför kan jag ganska mycket och jag sprider gärna mina kunskaper till andra, något som inte alltid uppskattas (har jag märkt)! :D
 
Senast ändrad:

SwedishMade

Cartier
Men bara så länge du får mycket för de fina sakerna när du säljer dem och under förutsättningen att namnet är creddigt ;)
Så länge jag kan sälja utan större förluster. Om du tar dig tid att läsa mina inlägg så kan du se att jag inte har något emot billigare klockor som Casio, Citizen, Tissot och Certina.

Däremot har jag något emot mid-tier-segmentet, och speciellt deras prissättning, marknadsföring och svansföring. Där jag tycker många behöver vakna upp och känna kaffelukten. Med det sagt så finns det givetvis fina t.ex. Longinesklockor som jag inte skulle tveka att använda om någon gav dem till mig.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Hodinkees ... Visst kan det vara kul att se på, men det programmet är ju ass kissing i kvadrat, ingen risk för något spännande där direkt. Deras motsvarighet i forumvärlden är ju timezone.com där man blir bannad hur lätt som helst, det är också ett relativt tråkigt forum.
"...bannad hur lätt som helst" - lol. Det är kanske inte "hur lätt som helst" för alla?

Verklighetsflykt, tror jag. Dessutom gillar jag fina välgjorda saker.
...men bara om de är dyra och inte tappar för mycket i värde?
 

SwedishMade

Cartier
"...bannad hur lätt som helst" - lol. Det är kanske inte "hur lätt som helst" för alla (A)?


...men bara om de är dyra och inte tappar för mycket i värde? (B)
(A) tz-uk.com
har ju en hel kategori där banning på timezone.com diskuteras, så jo, det är lätt att bli bannad där. Jag frågade en gång om en vattentäthetsgrad stämde. OJ OJ! Problemet var att det var en admin som skrivit "djupet", och bara att ifrågasätta detta ledde till en varning. Snark! Otroligt tråkig sida.

(B) Läst hela tråden? Jag har som sagt ett flertal av certina, casio, tissot, citizen... Jag tror jag får lägga in en sig.. Hoppas den förklarar läget!
 
Topp