• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varning för mid-tier klockor! - Var medveten om prisfallet om du väljer att köpa!

Ministern

Founder
2-Faktor
(A) tz-uk.com
har ju en hel kategori där banning på timezone.com diskuteras, så jo, det är lätt att bli bannad där. Jag frågade en gång om en vattentäthetsgrad stämde. OJ OJ! Problemet var att det var en admin som skrivit "djupet", och bara att ifrågasätta detta ledde till en varning. Snark! Otroligt tråkig sida.

(B) Läst hela tråden? Jag har som sagt ett flertal av certina, casio, tissot, citizen... Jag tror jag får lägga in en sig.. Hoppas den förklarar läget!
Efter att ha läst banningstrådarna så inser jag att vi är alldeles för mesiga och bör köra hårdare bandage!
 

Buckshot

Panerai
Eftersom jag inte är en "flippare" och tänker sälja vidare så skiter jag fullkomligt i andrahandsvärdet. Enda undantaget vore väl om man hamnade i ngn ekonomisk knipa.
 

SwedishMade

Cartier
Eftersom jag inte är en "flippare" och tänker sälja vidare så skiter jag fullkomligt i andrahandsvärdet. Enda undantaget vore väl om man hamnade i ngn ekonomisk knipa.
Jag utgår ifrån att du menar att du INTE tänker sälja vidare...

Jag är förundrad över hur alla här kan förutse sina framtida nycker och sina framtida liv!
1) Ni kommer aldrig hitta någon bättre klocka än den ni precis köpt!
2) Ni kommer aldrig vilja sälja av några billigare klockor för att köpa en dyrare!
3) Ni kommer aldrig behöva pengar!
4) Ni kommer aldrig att få förändrad livssituation med nya krav, t.ex. bli föräldrar och behöva en kombibil.


Det låter som rätt tråkiga liv tycker jag! Liv utan liv. Lite DDR-Sverige?
Trabant_text.JPG
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Jag utgår ifrån att du menar att du INTE tänker sälja vidare...

Jag är förundrad över hur alla här kan förutse sina framtida nycker och sina framtida liv!
1) Ni kommer aldrig hitta någon bättre klocka än den ni precis köpt!
2) Ni kommer aldrig vilja sälja av några billigare klockor för att köpa en dyrare!
3) Ni kommer aldrig behöva pengar!
4) Ni kommer aldrig att få förändrad livssituation med nya krav, t.ex. bli föräldrar och behöva en kombibil.


Det låter som rätt tråkiga liv tycker jag! Liv utan liv. Lite DDR-Sverige?
Trabant_text.JPG
Nja. Det är väl roligare att köpa en klocka för klockans skull - och inte för andrahandsvärdets skull. Eller tänka på ekonomiska kriser om 20-30 år.
 

Korsvold

Omega
Jag utgår ifrån att du menar att du INTE tänker sälja vidare...

Jag är förundrad över hur alla här kan förutse sina framtida nycker och sina framtida liv!
1) Ni kommer aldrig hitta någon bättre klocka än den ni precis köpt!
2) Ni kommer aldrig vilja sälja av några billigare klockor för att köpa en dyrare!
3) Ni kommer aldrig behöva pengar!
4) Ni kommer aldrig att få förändrad livssituation med nya krav, t.ex. bli föräldrar och behöva en kombibil.


Det låter som rätt tråkiga liv tycker jag! Liv utan liv. Lite DDR-Sverige?
Trabant_text.JPG

Det är du som startade en tråd som handlar om att undvika att köpa klockor p..g.a eventuellt värdetapp. Vem är det som är minst YOLO egentligen?
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
För att knyta an lite till topic:

Personligen är jag inte jätteintresserad av 2:a handsvärdet. Senaste inköpet var en Tag Heuer Carrera ny från AD. Den har säkert en "sjuk värdeminskning" men jag är nöjd med den ändå.
 

Buckshot

Panerai
Jag utgår ifrån att du menar att du INTE tänker sälja vidare...

Jag är förundrad över hur alla här kan förutse sina framtida nycker och sina framtida liv!
1) Ni kommer aldrig hitta någon bättre klocka än den ni precis köpt!
2) Ni kommer aldrig vilja sälja av några billigare klockor för att köpa en dyrare!
3) Ni kommer aldrig behöva pengar!
4) Ni kommer aldrig att få förändrad livssituation med nya krav, t.ex. bli föräldrar och behöva en kombibil.


Det låter som rätt tråkiga liv tycker jag! Liv utan liv. Lite DDR-Sverige?
Trabant_text.JPG
Man kan ha kvar Trabanten OCH köpa en ny bil.
 

SwedishMade

Cartier
Nja. Det är väl roligare att köpa en klocka för klockans skull - och inte för andrahandsvärdets skull. Eller tänka på ekonomiska kriser om 20-30 år.
20-30 år! :)
En bekant lånade precis 3 miljoner med 15% insats till bostad (oklart om han blankolånade till insatsen också); priserna behöver bara backa "1 år" för att han skall vara under vattnet för de 15%:ens insats. Jag tror du lugnt kan vänta dig krisen snabbare än så.
Nu tar vi ett snabbt IQ test!
1992, 2000, 2008, vad blir nästa tal i serien?
Kan du addera 8 till 2008?
Vilket år är det nästa år?
Den som lever får se!
:cool:
-"Bostadskrasch? Det var väl typ sånt de hade innan iPhone kom?"
 

SwedishMade

Cartier
För att knyta an lite till topic:

Personligen är jag inte jätteintresserad av 2:a handsvärdet. Senaste inköpet var en Tag Heuer Carrera ny från AD. Den har säkert en "sjuk värdeminskning" men jag är nöjd med den ändå.

Grattis! Frågan är om du är lika nöjd om du senare vill sälja den.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
20-30 år! :)
En bekant lånade precis 3 miljoner med 15% insats till bostad (oklart om han blankolånade till insatsen också); priserna behöver bara backa "1 år" för att han skall vara under vattnet för de 15%:ens insats. Jag tror du lugnt kan vänta dig krisen snabbare än så.
Nu tar vi ett snabbt IQ test!
1992, 2000, 2008, vad blir nästa tal i serien?
Kan du addera 8 till 2008?
Vilket år är det nästa år?
Den som lever får se!
:cool:
-"Bostadskrasch? Det var väl typ sånt de hade innan iPhone kom?"
Ja, fast det är en stor skillnad enligt mig. Problemet där är ju inte klockan, eller hur? Klockor är inte försäkringar/tillgångar. Klockor är just klockor.
 

sir alex

Panerai
20-30 år! :)
En bekant lånade precis 3 miljoner med 15% insats till bostad (oklart om han blankolånade till insatsen också); priserna behöver bara backa "1 år" för att han skall vara under vattnet för de 15%:ens insats. Jag tror du lugnt kan vänta dig krisen snabbare än så.
Nu tar vi ett snabbt IQ test!
1992, 2000, 2008, vad blir nästa tal i serien?
Kan du addera 8 till 2008?
Vilket år är det nästa år?
Den som lever får se!
:cool:
-"Bostadskrasch? Det var väl typ sånt de hade innan iPhone kom?"
Har man så små marginaler att klockan är en viktig tillgång vid en eventuell börs/bostadkrasch så har man nog en väldigt tajt ekonomi. Klockor är inget man spekulerar med utan något man köper pga passion för ett visst märke eller modell.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Klockor köper man för pengar som inte behövs till annat. Tror man kan hamna i rejäla problem oavsett hur bra andrahandsvärdet är om man behöver sälja klockan för att ha råd med annat. Så likvida är inte klockor.
 

SwedishMade

Cartier
Ja, fast det är en stor skillnad enligt mig. Problemet där är ju inte klockan, eller hur? Klockor är inte försäkringar/tillgångar. Klockor är just klockor.
Jag känner personer (inte jag!) som har 90% av sina "likvida" medel i klockor. Men visst, köp en Tudor för 1% av dina likvida medel, var nöjd med den och behåll den hela livet, då har du inga problem.
 

SwedishMade

Cartier
Ja, fast det är en stor skillnad enligt mig. Problemet där är ju inte klockan, eller hur? Klockor är inte försäkringar/tillgångar. Klockor är just klockor.

Har man så små marginaler att klockan är en viktig tillgång vid en eventuell börs/bostadkrasch så har man nog en väldigt tajt ekonomi. Klockor är inget man spekulerar med utan något man köper pga passion för ett visst märke eller modell.

Klockor köper man för pengar som inte behövs till annat. Tror man kan hamna i rejäla problem oavsett hur bra andrahandsvärdet är om man behöver sälja klockan för att ha råd med annat. Så likvida är inte klockor.

Har ni missat att det finns en lång tråd här kring att lånefinansiera sina klockor? Har ni missat att (i princip) alla premium-urhandlare har lite diskreta skyltar i butiken och info på sin hemsida om avbetalning? INKLUSIVE forumsponsorn och Hovleverantören Rob? Se längst ner här "Delbetalning Handelsbanken Finans".
http://robengstrom.se/om-foretaget/
Jag har inte köpt mina klockor med lån, men många verkar göra det. Jag skulle vilja säga att en ny Rolex Submariner på avbetalning är en säkrare affär än en bostadsrätt på lån i dagens läge.
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har ni missat att det finns en lång tråd här kring att lånefinansiera sina klockor? Har ni missat att (i princip) alla premium-urhandlare har lite diskreta skyltar och info på sin hemsida om avbetalning? INKLUSIVE forumsponsorn och Hovleverantören Rob? Se längst ner här:
http://robengstrom.se/om-foretaget/
Jag har inte köpt mina klockor med lån, men många verkar göra det.
Att köpa på avbetalning är dock inte samma sak som att ha 0kr på kontot.
Över 60% av alla Porschar säljs med deras finansiering. Innebär det att de inte har råd?
 

SwedishMade

Cartier
Att köpa på avbetalning är dock inte samma sak som att ha 0kr på kontot.
Över 60% av alla Porschar säljs med deras finansiering. Innebär det att de inte har råd?
Hur bilar finansieras, t.ex. via företag, leasing etc. hör inte hit. Dessutom verkar du blanda ihop kassaflöde, resultat och balansräkning så att du villar bort dig själv.


Du skrev ursprungligen:
Klockor köper man för pengar som inte behövs till annat....
Menar du alltså med detta "pengar över per månad" som man kan lägga på en avbetalningsplan? Eller märker du inte att du säger emot dig själv?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hur bilar finansieras, t.ex. via företag, leasing etc. hör inte hit. Dessutom verkar du blanda ihop kassaflöde, resultat och balansräkning så att du villar bort dig själv.


Du skrev ursprungligen:

Menar du alltså med detta "pengar över per månad" som man kan lägga på en avbetalningsplan? Eller märker du inte att du säger emot dig själv?
Nej, det är du som antyder att man inte har råd för att man väljer avbetalning i inlägget innan. Inte jag.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Jag känner personer (inte jag!) som har 90% av sina "likvida" medel i klockor. Men visst, köp en Tudor för 1% av dina likvida medel, var nöjd med den och behåll den hela livet, då har du inga problem.
Ser du inget konstigt med att ha 90% av sina likvida medel i klockor? Klockor är fortfarande bara klockor ;-) Det finns andra, lämpligare investeringar anser jag.
 

SwedishMade

Cartier
Nej, det är du som antyder att man inte har råd för att man väljer avbetalning i inlägget innan. Inte jag.
Kan man inte kontantköpa för att man inte klarar av att spara pengar, eller för att man helt plötsligt fått förhöjd lön? Det finns självklart många anledningar till att köpa på avbetalning, som vi kan hitta på olika ekonomiska uttryck för.

Ur en moralisk/filosofisk synvinkel, skulle jag vilja säga att "om man måste köpa på avbetalning, har man inte råd".

Men som svensk lagstiftning fungerar, skall man ju inte få lån/köpa på avbetalning om man inte har "råd" att betala tillbaka lånet.
 

SwedishMade

Cartier
Ser du inget konstigt med att ha 90% av sina likvida medel i klockor? Klockor är fortfarande bara klockor ;-) Det finns andra, lämpligare investeringar anser jag.
Jag håller helt med. Men jag tycker det är ännu dummare att i dagsläget köpa bostad till 85% belåning, och ännu mer borrat att blankolåna till de 15% i insats.
 

Portofino

Panerai
Hodinkees ... Visst kan det vara kul att se på, men det programmet är ju ass kissing i kvadrat, ingen risk för något spännande där direkt. Deras motsvarighet i forumvärlden är ju timezone.com där man blir bannad hur lätt som helst, det är också ett relativt tråkigt forum.



Oavsett hur mycket pengar man har att köpa klockor för, 5000, 50 000, 500 000 eller 5 000 000 SEK, så tar ju det roliga slut så mycket fortare om man förlorar 50% per transaktion, antag att man har en klocka och byter den en gång per år. Grattis till er som inte behöver bry er om detta!
Smaken är väl olika antar jag. På Hodinkee slipper man åtminstone infantila uttryck som "dogshit microwawe". Man slipper även kass redigering. Jag har sett klipp med Archie också och de är så budget så trovärdigheten är noll. Plus att man får känslan av att hans mamma ska komma in närsom och hälsa att maten är klar.

Men om vi alla hade tyckt lika hade det blivit väldigt tråkiga diskussioner.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Smaken är väl olika antar jag. På Hodinkee slipper man åtminstone infantila uttryck som "dogshit microwawe". Man slipper även kass redigering. Jag har sett klipp med Archie också och de är så budget så trovärdigheten är noll. Plus att man får känslan av att hans mamma ska komma in närsom och hälsa att maten är klar.

Men om vi alla hade tyckt lika hade det blivit väldigt tråkiga diskussioner.
Archie har antagligen både en och två bokstavskombinationer i hjärnan. Lite Ritalin mellan youtubeklippen hade nog gjort susen.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Jag utgår ifrån att du menar att du INTE tänker sälja vidare...

Jag är förundrad över hur alla här kan förutse sina framtida nycker och sina framtida liv!
1) Ni kommer aldrig hitta någon bättre klocka än den ni precis köpt!
2) Ni kommer aldrig vilja sälja av några billigare klockor för att köpa en dyrare!
3) Ni kommer aldrig behöva pengar!
4) Ni kommer aldrig att få förändrad livssituation med nya krav, t.ex. bli föräldrar och behöva en kombibil.


Det låter som rätt tråkiga liv tycker jag! Liv utan liv. Lite DDR-Sverige?
Trabant_text.JPG
När jag tog studenten 1990 blev jag hämtad i en Trabant. Väldigt exklusivt eftersom det inte fanns mer än par i Sverige!

Och tack för varningen, stod precis i kassan och skulle betala en sprillans ML.
 
Topp