• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

VARNING för Seiko GPS Solar!

Isodor

Audemars
Kära vänner!

Något förskräckligt att hänt, fick detta precis berättat.


En bekant till mig gjorde en liten rundresa kring Indiska Oceanen för några veckor sedan.
Innan han begav sig hade han förvärvat en helt ny Seiko GPS SOLAR, och var givetvis väldigt belåten.
Med tanke på att klockan bör vara den perfekta reseklockan, som automatiskt känner av tidzoner och tid så tänker man att man har helgarderat sig.
Likt en bankanställd som ska ge ut ett bolån.


Från att ha befunnit sig i Malaysia (GMT+7) till att ha stigit av planet i Sri Lanka händer följande:
Vid ankomst till flygplats ser han att Seikons tid som den ställt om sig till stämmer ej överens med aktuell tid som flygplatsen visar.
Vid närmare undersökning finner man att tidzonen ligger GMT +4,5 vid aktuellt land.

Personen i fråga blir helt ställd!
Under 1 veckas tid behövde han leva med att Seikon ej följer korrekt tid.
Jag frågade om han kunde vrida om tiden manuellt. Men han sade instruktionsboken var för tjock så han orkade inte bemöda sig, samt att det inte borde vara hans ansvar, utan klockans.

Så fort jag fick reda på detta gick jag in på http://www.tidszon.se/lista-tidsskillnader.php för att stämma av aktuella tidzoner.

Jag skulle härmed vilja ge ut ett varning att besöka några av följande länder:
Kokosöarna (+5,5)
Burma (+5,5)
Nepal (+4,75)
Norfolkön (+10,5)
Venezuela (-5,5)


Bifogar även bild på klockan, nedan.

seiko-SSE045J1_MED.jpg




Jag hoppas ni drar nytta av denna information för att undvika fler missöden.

Därmed önskar jag Er alla en trevlig helg!
/Isodor
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man kan liksom inte skita i att läsa instruktionsboken på en GPS-klocka.

Min MTG söker dagligen efter rätt tid men söker bara efter position om man antingen haft den i flygplansläge eller om man säger till den att söka manuellt. Givetvis orkade jag inte sätta den i flygplansläge när jag flög och därför fick jag söka manuellt när jag kom fram= problemet löst.

Finns inte hans tidzonen under resan förberedd i hans Astron eller var det användarens fel?
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Inte gällande just den här Seikon men kanske värt att nämna ändå. Jag bor i ett land som är med i tidzonen +4,5h jämfört med Sverige och min radiosynkade G-Shock har aldrig haft problem att ställa om sig mellan de olika tidzonerna. Men det kanske också beror på @yonsson? :);)
 

Bilagor

  • 20150708_102131.jpg
    20150708_102131.jpg
    71.2 KB · Visningar: 62
Senast ändrad:

mofo

Audemars
2-Faktor
Jag förstår inte riktigt vad varningen handlar om, klockan eller länderna/tidszonerna?

Kan ju vara en ide att kolla i instruktionsboken, det är kanske en anledning till att den är tjock, just för att det är en komplicerad klocka?

Detta liknar jag en polare till mig som köpte en IKEA möbel och inte följde instruktionerna och det sluta heller inte så bra, det finns ju en anledning till att allt de säljer kommer med instruktioner.
 
Topp