• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

VARNING: TimeToWatch.dk

007

Cartier
Läste nu att det löst sig vilket är bra för vår kära ksare som var tvungen att dra det såhär långt för att inte bli lurad.
Och ja säger jag, tryck på caps lock, ta ett andetag och förstå att det är rimligt att jag uttrycker mina åsikter och inte dina.

Såg att även danske killen uttalat sig i tråden vilket säger allt om dig som kanske stöttar honom i hans sätt säger en hel del om dig också. Vi kommer nog inte längre på att spinna på detta du och jag och min åsikt att det är rimligt att få det man betalt för till en handlare kvarstår.

Ha en fortsatt trevlig dag.

Det är ju alltid en fördel att läsa hela tråden först! Naturligtvis har ju både du och alla vi andra rättigheten att uttrycka våra åsikter!
Det är mer HUR vi gör det som jag reagerar på! Jag försvarar inte någon men tycker att det börjar bli orimliga proportioner på det hela! Dom har ju trots allt löst tvisten, sen kan man ju diskutera in absurdium om att det kunde ha skötts på ett "snyggare" sätt! Men det är ju bara MIN åsikt!
Ha en bra kväll!
 

Mojohe

Breitling
Hvad jeg ikke forstår : hvorfor tager man et ur i brug man ikke er 100 % tilfreds med? Det er da logisk at det betyder problemer ( for enten køber eller sælger ).
Mvh
Morten
Danmark
 

pbr

Breitling
Jeg er blandt dem, der har handlet flere gange med Mads Gjødesen fra Timetowatch.dk og hver gang har fået en upåklagelig behandling - og det er ærligt talt min opfattelse, at Bingoraalf her er ude i et ærinde, der ikke tjener ham til ære.

En sag har altid to sider og det er ikke min mission med denne post at diskutere sagens omstændigheder, idet jeg kan forstå på Mads, at ikke alle omstændigheder og korrespondance er kommet på bordet, hvilket jeg egentlig heller ikke synes er passende på et offentligt forum. Den konkrete sag har fundet sin slutning, idet Mads efter en veritabel hetz foranstaltet af Bingoraalf på diverse fora både i Sverige og i Danmark har stillet Mads i en position, hvor han ikke kan forelægge sin sag uden at skade sin forretning - det er ikke en værdig måde at løse sager på.

Den væsentligste omstændighed til, at mange på det danske urforum, hvor Bingoraalf netop har meldt sig ind og har brugt sin første og formentlig også sin eneste post på at svine Timetotalk til, synes at Mads ikke får en fair behandling er, at Bingoraalf i stedet for at lade sig tilfreds med at diskutere sin sag på det forum, hvor han har bragt sin oprindelige post (Klocksnak) og der har fået Mads til at svare, opretter hvad jeg og flere andre opfatter som chikanetråde på urfora rundt om i hele Skandinavien (Timetotalk.se og Urforum.dk er dem jeg kender til) i håbet om, at han på denne måde gennem chikane kan få, hvad han selv anser for ret......... det er så også lykkedes, men på en måde, der i højere grad stempler ham selv, i mine øjne.

Jeg så gerne, at der på fora som disse, fra moderatorernes side, var en større justits med at begrænse tråde, der som denne udvikler sig til ren chikane og bølleadfærd - jeg kan godt se, at det er umuligt for moderatorer at holde øje med, hvad der også foregår på andre fora, men denne sag synes jeg viser, at der er behov for at kigge indad ............ noget som Bingoraalf måske også burde gøre mere i.

Jeg har fulgt tråden både her, på Timetotalk.se og på Urforum.dk og mange folks reaktioner på Bingoraalfs ensidige fremlægning af sagen har være mildt sagt overdrevne og har været udtryk for gadens parlament i højeste potens.

Jeg håber ikke, at den slags "bølleadfærd", som det i mine øjne er udtryk for og som man ellers kun finder på Facebook eller lignende sider, breder sig til fora som dette - det ville devaluere værdien af vore urfora rundt iblandt.

Min hensigt med denne min eneste post i denne tråd, idet jeg ikke ønsker at blive blandet ind i en debat på dette niveau, er måske lettere naivt, at få folk til at tænke sig om og lige forsøge at anskue lignende sager fra et lidt mere hævet punkt på horisonten og ikke på gadeniveau som flere af indlæggene i denne sag har haft karaktér af.

Mine forældre lærte mig i en tidlig alder, at der ikke kom noget godt ud af at smide sig på jorden og sparke og råbe og skælde ud, hvis jeg ikke fik min vilje .............. den læring er aldrig for sent at indse, heller ikke for Bingoraalf, selvom han her fik sin vilje - men til hvilken pris !?? Han vil i hvert fald aldrig vinde min respekt !

Jeg spørger mig selv, om han har vundet jeres ??
 

demondave

Rolex
pbr Klocksnack verkar inte vara ett av dom forumen som modereras diktatoriskt, vilket är en av anledningarna att jag trivs här. Båda sidor får möjligtheten att komma till tals, inte bara den sida som är moderaternas älskling. Det ställer högre krav på forummedlemmarna, mer ger yttrandefriheten större chanser.

Jag trivs bra med musikaliteten här, även om jag inte alltid delar åsikter som uttrycks här.
 

Cryssarn

Rolex
Kanske dags att låsa tråden innan det spårar. Mycket riddare i skinande rustningar nu som ska försvara hedern för någon annan
 

pbr

Breitling
Kanske dags att låsa tråden innan det spårar. Mycket riddare i skinande rustningar nu som ska försvara hedern för någon annan


Ja, man skulle jo nødig risikere, at andre synspunkter kommer til og ødelægger det billede, som tråden har skabt !??

Jeg har med interesse læst "Per"´s post som er citeret nedenfor og det sætter jo en del af de kommentarer som nogle er kommet med herinde i et vist perspektiv.


Skönt det löst sig. Håller med danskarna att tonen i denna tråd är jävligt tråkig och är enbart hetsig för att vissa användare, dessutom vissa med ev egen agenda i egenskap av hobbyhandlare, bara allmänt ogillar danska säljare. Glöm inte att detta är ett entusiastforum och att även dessa handlare är entusiaster. Har ni synpunkter på att de tjänar pengar så kan ni väl gå lika hårt åt de lokala nasarna vi har här på forumet. Ni vet alla vilka de är..

Kan inte se glädjen i att döda någons hobby som jag får känslan är i detta fall. Gillar ni inte danskarnas annonser, priser eller allmänna varande så är det väl bara att undvika dem? Nu känns det mer som att vissa bara ondar och sitter och smaskar popcorn med ett skadeglatt leende. Är vi inte bättre än så?
 

Cryssarn

Rolex
Ja, man skulle jo nødig risikere, at andre synspunkter kommer til og ødelægger det billede, som tråden har skabt !??

Jeg har med interesse læst "Per"´s post som er citeret nedenfor og det sætter jo en del af de kommentarer som nogle er kommet med herinde i et vist perspektiv.
Vad jag menar är att det redan har ältat för mycket...att det sen ska komma en massa nytt folk och riva upp allt igen är så jävla onödigt då det hela är undanstökat.
Mads hade inte koll på sin produkt, så enkelt är det. Han får väl ta upp det hela med den AD han fick klockan ifrån? Att köparen gick med på ett saknat plexi betyder verkligen inte att han ska behöva acceptera andra felaktiga saker med produkten. Det är säljarens ansvar att veta vad han säljer. Sedan så är kundkontakten under all kritik. Jag som dagligen jobbar med kundkontakt hade ALDRIG svarat så på klagomål. Någons hobby? Mads driver ett företag och får väl ändå ta reda på precis allt om sina produkter.
Sen som jag sagt tidigare. Jag som inte har en aning alls om vad som ska ingå i fullset skulle ju verkligen känt mig grundlurad när det väl kommer fram
 

pbr

Breitling
Vad jag menar är att det redan har ältat för mycket...att det sen ska komma en massa nytt folk och riva upp allt igen är så jävla onödigt då det hela är undanstökat.



Vi kan være enige om den første del af dit udsagn - i mine øjne så har denne tråd allerede på et tidligt stadie udviklet sig usmageligt.

Til den sidste del af dit udsagn, så vil jeg sige, at hvis du læser min kommentar, så går den ikke på selve handelens omstændigheder, men på den måde deltagerne i denne tråd har opført sig og på det forhold, at Bingoraalf starter tråde overalt i Sverige og Danmark i et tydeligt forsøg på at rejse gadens parlament og få sin vilje på den måde.

Selvom sagen mellem de to parter er afsluttet, så er håndteringen af sagen i de omtalte fora stadig relevant at kommentere på i mine øjne.

Men nu har jeg bidraget med, hvad jeg mener at man bør lære af denne sag - så er det op til Klocksnacks medlemmer og Bingoraalf især, at tage et langt og hårdt blik i spejlet og overveje, om man i denne sag har opført sig anstændigt.

Jeg behøver vist ikke at sige, hvad jeg tænker om den sag.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Hvad jeg ikke forstår : hvorfor tager man et ur i brug man ikke er 100 % tilfreds med? Det er da logisk at det betyder problemer ( for enten køber eller sælger ).
Mvh
Morten
Danmark
Ser med lite förvåning på det danska forumet att detta verkar ha utvecklat sig till Denmark vs Sweden.

Det som orsakar detta olyckliga case är att varan är vid försäljningstillfället var utlovad som fullset samt att köparen inte gjorde någon ordentlig DD inom rimlig tid.

Ska vi dela ut minuspoäng så ger jag säljaren -95poäng och köparen -5poäng.
 

Helvetia

Cartier
Detta är ett diskussionsforum. Låt folk diskutera tills de är nöjda, vad är problemet?
Det tjatas alltid om att trådar ska stängas helt i onödan.

Tio sidor till av att folk tycker olika utan att komma fram till något mer. Idiot som jag är lär jag ändå läsa genom det. Låt mig slippa.
 

JohnDoe

Rolex
Kastar in en liten brandfackla till. Noterar att det framförallt på andra sidan sundet är en stor irritation över att TS startat samma tråd på flera SE o DK forum. Resultatet av trådarna är ju dock att säljaren medger en retur. Att säljaren sålt en felaktig produkt är odiskutabelt. Tiden 14 dagar som säljaren hävdar är nog mer ångerrätt snarare än reklamationstid pga felaktig produkt. Två helt skilda saker. Utan att vara juridiskt insatt i DK lagar har jag svårt att se att de bara har två veckors reklamationsrätt pga fel. Det gör dem nog unika i EU. Åter till brandfacklan. Vi ser ju dagligen hur många bolag stora som små har gjort uppenbara fel och vägrar följa de regler som finns tills media i någon form blir inblandat. Först då kommer man på att man kanske borde agera på ett annat sätt. Samma här. Leverantören agerar först när "mediatrycket" blir för stort. Enligt min åsikt har leverantören sig själv att skylla att det skapas ett drev. Säljer man en produkt med felaktig varudeklaration och sedan vägrar ta ansvar för sitt agerande då får man nog räkna med att kunden blir förbannad och ger igen.
Edit: tog tre sekunder att googla fram att dansk lag är två års reklamationsrätt.
http://www.norden.org/sv/norden-foe...danmark/koep-av-varor-och-tjaenster-i-danmark
Det borde säljaren veta. Det gör saken ännu värre. Han försöker vilseleda kunden om dess rättigheter. I ny EU lag som kommer är säljaren skyldig att informera om kundens rättigheter vid tvist. Att inte göra det kommer vara straffbart och vara DYRT.
 
Skönt det löst sig. Håller med danskarna att tonen i denna tråd är jävligt tråkig och är enbart hetsig för att vissa användare, dessutom vissa med ev egen agenda i egenskap av hobbyhandlare, bara allmänt ogillar danska säljare. Glöm inte att detta är ett entusiastforum och att även dessa handlare är entusiaster. Har ni synpunkter på att de tjänar pengar så kan ni väl gå lika hårt åt de lokala nasarna vi har här på forumet. Ni vet alla vilka de är..

Kan inte se glädjen i att döda någons hobby som jag får känslan är i detta fall. Gillar ni inte danskarnas annonser, priser eller allmänna varande så är det väl bara att undvika dem? Nu känns det mer som att vissa bara ondar och sitter och smaskar popcorn med ett skadeglatt leende. Är vi inte bättre än så?

Bra skrivet Per, håller med till 100%
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Fullständigt anmärkningsvärt är att timetowatch på det danska forumet raljerar hejvilt om att svenskar är krävande och att svensk konsumenträtt ger konsumenter "kunden-har-alltid-rätt". Först tyckte jag att det här spårat lite lätt men nu börjar jag fundera om alla trådar som skapats här och där nog kanske ändå är berättigade. Om säljaren ännu inte förstått skillnaden mellan ångerrätt och reklamation är det nog lika bra att dennes besvär med sådana fundamentala delar av ett köp kommer till ytan. Och med det sagt tackar jag för min del i tråden :)
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
2015_05_13_08.07.32.png
 

Jimbo

Omega
2-Faktor
Nästa gång någon vill skriva om en sak mot en handlare eller urmakare så ha den goda etiketten att utelämna namnet på denne. Det riskerar lätt att bli ett drev som vi sett alltför många gånger i massmedia. Ingen tjänar i längden på detta IMO.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Så mycket tjaffs. Alla som försvarar TimeToWatch... förstår ni inte att man som kund har rätt att häva ett köp, om säljaren har marknadsfört en produkt fel? Det spelar ingen roll att säljarens AD påstod samma sak, eftersom det är TimeToWatch som har ingått ett avtal med kunden, ingen annan.

Om jag som säljare till exempel marknadsför ett Monopol-spel, med en extra reservtärning, som sedan saknar denna tärning.
Ja, då har du som kund rätt att häva köpet!
Och då behöver du inte bry dig om dessa 14 dagar.

Säljaren har dock rätt dra av lite på priset, eftersom kunden har nyttjat varan.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Nästa gång någon vill skriva om en sak mot en handlare eller urmakare så ha den goda etiketten att utelämna namnet på denne. Det riskerar lätt att bli ett drev som vi sett alltför många gånger i massmedia. Ingen tjänar i längden på detta IMO.

Enligt mig är det allt annat än god etikett att varna forummedlemmar om en säljare som grundlurar kunder och sedan inte gör rätt för sig utan att tala om dennes namn. Vad skulle tråden ha för syfte? Ska folk bara spekulera kring vem det är i ovisshet?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Nästa gång någon vill skriva om en sak mot en handlare eller urmakare så ha den goda etiketten att utelämna namnet på denne. Det riskerar lätt att bli ett drev som vi sett alltför många gånger i massmedia. Ingen tjänar i längden på detta IMO.


Namnet på företaget, eller namnet på säljaren?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor

Ikke al korrospondance er gengivet i tråden, så den er bestemt ikke fyldestgørende. Det er jo købers redigerede tråd og hans side af sagen der fremlægges...
Det er en lidt træls sag og jeg tager bare uret retur omend jeg stadig ikke mener at køber har handlet korrekt, og at jeg har DK loven på min side. Jeg må bare sande at svenskere er LANGT mere krævende at handle med end danskere, og at min mentalitet ikke er skruet sammen til at matche det forventningsniveau de ligger for dagen. Tror måske deres lovgivning er skruet anderledes sammen, og man som køber står betydelig stærkere end i DK, og hele deres handelsmentalitet er gennemsyret af kunden-har-altid-ret-tankegang.
Anyway er sagen løst og jeg har droppet alle aktiviteter på klocksnack, da det vist alligevel er spild af alles tid efter den omgang
Takker for de pæne ord fra jer, og én uheldig handel kan da heldigvis ikke ødelægge alle de gode, der gennem tiden er gennemført. Cant win them all
/Mads

http://urdebatten.dk/showthread.php?tid=58811&page=2
 

Jimbo

Omega
2-Faktor
Enligt mig är det allt annat än god etikett att varna forummedlemmar om en säljare som grundlurar kunder och sedan inte gör rätt för sig utan att tala om dennes namn. Vad skulle tråden ha för syfte? Ska folk bara spekulera kring vem det är i ovisshet?

I detta fallet så är det inte fråga om att grundlura någon som jag ser det.
Det är lätt att svartmåla någon men desto svårare att rentvå i efterhand.
Självfallet dikterar jag inte villkoren här jag bara uppmanar till återhållsamhet och omdöme.:)
 
Topp