• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varsågoda, en android app för en ungefärlig tidsavvikelse.

daveid

Cartier
2-Faktor
Publicerade denna på play store idag (Gratis). Det är min första android app. Du tar en bild, skriver manuellt in tiden som klockan visar, lägger till din klocka i listan på klockor och sparar. Sedan, när du mätt tiden två gånger (helst med en eller ett par dagars mellanrum) kan du under "View Deviation" se en ungefärlig tidsavvikelse. Testa gärna och skriv åsikter här, detta är en "första version", den kan komma att utvecklas ytterligare. Hör gärna av er till mig om ni upptäcker buggar eller något angående hur väl mätning av tidsavvikelsen fungerar. Appen är gratis, men är ni nöjda med den får ni väldigt gärna skänka en gåva till Barncancerfonden. :)

Features jag funderar på att lägga till är: Att användaren ska kunna skriva i antal millisekunder ifall sekundvisaren inte är helt centrerad till en viss sekund (mer exakt mätning av tidsavvikelsen) och ett enklare sätt för användaren att registrera tiden på klockan.

Länk till appen
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.david.watchDeviationTracker

Lite smakprov:
Skärmavbild 2016-07-31 kl. 22.49.32.png


Skärmavbild 2016-07-31 kl. 22.49.48.png
 

månljus

Panerai
Grymt! Hur fungerar appen mer ingående? Hur läser den av tiden? Blev riktigt sugen på att testa men använder Iphone. Om det är smidigt att lösa till App store så hade det varit väldigt kul och jag absolut testat.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Kul med ny app. Kolla på Watch Accuracy av KFB Control och hur de låter användaren speca tiden med hjälp av den fotade klockan. Rätt så smidig lösning.

Screenshot_20160801-080035.png
 

demondave

Rolex
Kul med varianten att skriva in avläst tid. Testat ett par där man ska pilla med streck som ovan och blir mest irriterad. Jäkligt svårt att få det exakt.. Känns spontant mycket enklare att bara läsa av och mata in tiden. Om det kommer till ios kommer jag absolut testa.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag testar för fullt, det ska bli intressant att se. Jag mätar samtidigt via fröken ur för att se om det rör sig inom samma område. Ett litet minus (i alla fall på min telefon) är att bilden blir lite väl liten vilket gör den lite svåravläst.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Även när jag tar en bild så hoppar den tillbaka till den vita sidan, dvs det blir inget foto. Ungefär varannan gång.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Jag kommer tyvärr inte hinna utveckla appen till IOS eftersom jag ska utomlands i 2 veckor snart och sen är det terminsstart på universitetet. Även om jag skulle vilja det. :)

Grymt! Hur fungerar appen mer ingående? Hur läser den av tiden? Blev riktigt sugen på att testa men använder Iphone. Om det är smidigt att lösa till App store så hade det varit väldigt kul och jag absolut testat.
Den hämtar systemtiden och tiden som användaren uppger. Sparar sedan alla dessa i en lista. Under "View Deviation" kan användaren sen jämföra olika mätningar. T.ex om den går +8 sekunder fel på 2 dagar (relativt systemtiden) så divideras det med 2. Eller 1.7 dagar eller whatever.
Även när jag tar en bild så hoppar den tillbaka till den vita sidan, dvs det blir inget foto. Ungefär varannan gång.
What... Har testat just denna funktion gånger men aldrig stött på denna buggen på min s6a. Ska kolla upp det. Om ni andra har samma problem får ni gärna skriva det här. Angående att förstora bilden så håller jag med dig, ska jag försöka ta med det i nästkommande uppdatering om jag hinner.

Observera att det kan finnas mindre buggar och felaktigheter eftersom jag inte haft tid att testa appen utförligt men i det stora hela så ska den fungera.
 

PerS

Omega
Feedback:
-Efter jag har tagit en bild och accepterar den så visas den inte när jag ska skriva in tiden.
-Jag måste radera HH MM SS innan jag skriver in tiden, det skrivs inte över automatiskt.
-Kan man radera en tidspost, tex om man skrivit in fel tid? Kan man radera en klocka?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Skriver jag in 13:38:04 och trycker save så ändras tiden till 13:38:08 till exempel. Det känns som att det är systemtiden?
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Ska fixa det med hh:ss:mm till nästa uppdatering. Tror även jag kommer fixa så att man kan radera tidsposter samt att man ska kunna skriva in millisekunder för att få appen mer exakt. Tack för synpunkterna! Jag ska kolla över allting senare ikväll. Det är systemtiden som visas när man sparat, det stämmer. Önskar ni hellre att man visar tiden man skrivit in för användaren? I såna fall kan jag lätt fixa det till nästa uppdatering.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Ska fixa det med hh:ss:mm till nästa uppdatering. Tror även jag kommer fixa så att man kan radera tidsposter samt att man ska kunna skriva in millisekunder för att få appen mer exakt. Tack för synpunkterna! Jag ska kolla över allting senare ikväll. Det är systemtiden som visas när man sparat, det stämmer. Önskar ni hellre att man visar tiden man skrivit in för användaren? I såna fall kan jag lätt fixa det till nästa uppdatering.

Om den ändrar till systemtiden på det man sparar, hur räknar den då ut avvikelsen? Jag trodde att appen jämför det man skriver in mot systemtiden, men det kanske den gör ändå?
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Om den ändrar till systemtiden på det man sparar, hur räknar den då ut avvikelsen? Jag trodde att appen jämför det man skriver in mot systemtiden, men det kanske den gör ändå?
Den sparar såväl systemtiden(ögonblicket då bilden togs) som tiden användaren skriver in men just nu visas systemtiden för varje sparad mätning för användaren.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Kul med ny app. Kolla på Watch Accuracy av KFB Control och hur de låter användaren speca tiden med hjälp av den fotade klockan. Rätt så smidig lösning.

Screenshot_20160801-080035.png
Det var just pga att jag inte lyckades få kameran på watch accuracy att fokusera på min samsung som jag bestämde mig för att göra en egen app. Tror jag kommer behålla så att användaren själv får specificera tiden på bilden. Det känns inte som att jag kommer hinna fixa en sån funktion innan terminen drar igång igen. Ska fokusera på att fixa buggar och vara tillmötesgående för åsikterna här i tråden för att fixa en uppdaterad, bättre version inom kort. :)
 
Senast ändrad:

daveid

Cartier
2-Faktor
Ny uppdatering! Har inte haft så mycket tid så har bara fixat att man kan ange t.ex 1-9, om sekundvisare inte står helt på en viss sekund, fixat så att texten HH:MM:SS.s försvinner så fort man skriver något. 25.9 sekunder istället för 26 så det blir mer exakt. Har även fixat en del mindre buggar. Höll på att fixa så man kan radera tidsposter men stötte på en otroligt jobbig bugg som jag inte har tid att fixa just nu så eventuellt kan det komma en uppdatering som inkluderar det vid ett annat tillfälle. (Uppdaterade även bilderna alldeles nyss men det kommer ta några timmar innan play store accepterar de nya bilderna)
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.david.watchDeviationTracker

13918920_10206761497136370_528429761_o.jpg
 
Senast ändrad:

daveid

Cartier
2-Faktor
Bumpar detta lilla "projekt" som jag lagt bakom mig, ifall någon missat det och har nytta av applikationen. Trevlig helg på er! :)
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Härligt! Bra jobbat!=) Ska testas! så fort den har kommit ut till iPhone och jag fått min Seamaster..:p
Kommer tyvärr inte ha tid att porta appen till app store pga studier, rekommenderar appen twixt till iphone. Gjorde denna som ett litet sidoprojekt för att jag inte hittade någon bra app till min samsung s6a för det ändamålet. Tack för de vänliga orden! :)
 

Breakout

Omega
Haha.. Nää du jag går tillbaks till iPhone efter 3års Android brukande..=) Men jag ska testa appen senare från käringas mobil..=) Keep up the good work!
 
Topp