• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vart äter och dricker jag i Uppsala?

don.h

Cartier
Klocksnackare

Jag och tjejen kommer åka på en hotellweekend i Uppsala näst nästa helg så jag skulle behöva er hjälp.
Vi skulle vilja ha tips på allt ifrån fik till barer och även vart det finns trevliga uteserveringar. Men framför allt en bättre restaurang att äta middag på.

Tack på förhand
 

frere

Audemars
2-Faktor
Uppsala lider ju lite av närheten till Stockholm vilket gör att det övre skiktet är rätt tunt. Panka studenter är inte bästa underlaget för en exklusiv krogscen... Men fullt så illa som ejnork beskriver läget tycker jag inte att det är. För en bättre middag är Villa Anna standardtipset. Trevligt litet hotell med bra mat i "svenska råvaror och rena smaker"-stilen. Inte alltid originellt, men bra!

För bra fisk i bistromiljö, avslappnad stämning och bra vinlista går man till Hambergs. Jag tycker även att Jay Fu i saluhallen är kul, även om det är ett lite halvkrystat koncept egentligen. Ett ställe som jag aldrig testat men endast hört gott om är Dryck, som är en liten finrestaurang inklämd bredvid Stationen. Stationen är väl den populäraste uterserveringen i stan förresten, stort, folkligt och trevligt men inte toppklass på något sätt.

Fika gör man på Güntherska, gärna på uteserveringen invid ån.
 

Bottega

Cartier
Finns givetvis några bra ställen i Uppsala. Beroende på budget givetvis.
Är det fint väder ute, så är Altos ett bra ställe. Ligger på Sysslomansgatan och erbjuder italienskt. Ägs utav Svenssonkrogarna, resterande krogar från Svenssons är piss och besvikelse. Altos däremot erbjuder ganska så okej mat! Ligger lummigt till om man sitter utomhus i mån utav fint väder. Har du cash du vill spendera så är Villa Anna ett bra tips, har haft många kändiskockar hos sig och är allmänt känd som den finaste restaurangen i Uppsala.

Hodja är och ska vara klockren Libanesisk restaurang. Ägs av en familj vid namn Coban och har haft riktigt riktigt bra restauranger. De har ägt en typiskt grekisk restaurang mitt ute i förorten och det spelar ingen roll vilken dag på veckan du vände dig dit så var det fullsatt. Något gör de bra i alla fal :) Rekommenderas starkt.

Restaurang Plock brukar vara en fin bar att hänga vid under sommrarna, ligger i stan vid St:per gallerians baksida. Lite mindre förtäring men bra dryck.

Günterska konditoriet ligger vid ån strax efter stora torget på vänster sida. Där har ni ett bra café med ett mysigt läge.

Har ni bil med er så bör ni ev. uppsöka Carl von Linnés trädgård. Utan bil, Karolina redeviva, slott samt botaniska trädgården. Engelska parken är mysig. Engelska parken mot samt nedför sjukhuset till Svandammarna är en klockren promenadssträcka. Tjoa till om du behöver google maps.
 

don.h

Cartier
Finns givetvis några bra ställen i Uppsala. Beroende på budget givetvis.
Är det fint väder ute, så är Altos ett bra ställe. Ligger på Sysslomansgatan och erbjuder italienskt. Ägs utav Svenssonkrogarna, resterande krogar från Svenssons är piss och besvikelse. Altos däremot erbjuder ganska så okej mat! Ligger lummigt till om man sitter utomhus i mån utav fint väder. Har du cash du vill spendera så är Villa Anna ett bra tips, har haft många kändiskockar hos sig och är allmänt känd som den finaste restaurangen i Uppsala.

Hodja är och ska vara klockren Libanesisk restaurang. Ägs av en familj vid namn Coban och har haft riktigt riktigt bra restauranger. De har ägt en typiskt grekisk restaurang mitt ute i förorten och det spelar ingen roll vilken dag på veckan du vände dig dit så var det fullsatt. Något gör de bra i alla fal :) Rekommenderas starkt.

Restaurang Plock brukar vara en fin bar att hänga vid under sommrarna, ligger i stan vid St:per gallerians baksida. Lite mindre förtäring men bra dryck.

Günterska konditoriet ligger vid ån strax efter stora torget på vänster sida. Där har ni ett bra café med ett mysigt läge.

Har ni bil med er så bör ni ev. uppsöka Carl von Linnés trädgård. Utan bil, Karolina redeviva, slott samt botaniska trädgården. Engelska parken är mysig. Engelska parken mot samt nedför sjukhuset till Svandammarna är en klockren promenadssträcka. Tjoa till om du behöver google maps.
jättebra tips. tack så mycket
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Nyöppnade La Parilla är trevligt att ta några glas på, ganska stimmig stämning men bra musik och avslappnat. Saluhallens uteservering är trevlig med kvällstid.

Edenbergs (Rådhuset) var bra tidigare men inte varit där på länge.

Oasia är bra mat, men deras "klubbdel" är grisig så undvik den.
 
Topp